خبرهای نوروزی وزیر راه و شهرسازی

اقدامات كرونایی ۹۸ و ۹۹

اقدامات كرونایی ۹۸ و ۹۹ به گزارش كار و درآمد وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات این وزارتخانه برای پیشگیری و مقابله با ویروس كرونا، عملكرد این بخش در حوزه ریلی و جاده ای، برنامه ریزی برای انعقاد قرارداد ۶ آزادراه در سال ۱۳۹۹، شناسایی و اصلاح نقاط پرخطر محورهای مواصلاتی و آخرین اقدامات انجام شده درباره مسكن ملی و تحویل اولین واحدهای ساخته شده در سال پیش رو صحبت كرد.


به گزارش كار و درآمد به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی شبكه خبر، درباره اقدامات انجام شده این وزارتخانه برای پیشگیری و مقابله با شیوع كرونا اظهار نمود: وزارت راه و شهرسازی بعنوان یكی از اعضای اصلی ستاد مقابله با كرونا وظایف مهمی بر عهده دارد كه مهم ترین آنها اجرایی كردن تمهیدات و مصوبات این ستاد در حوزه های حمل و نقل عمومی است چون كه باید همه مراكز عمومی حمل و نقل و ترمینال ها از هر نظر مطمئن باشند و الزامات وزارت بهداشت در آنها صورت گیرد. همینطور ضمن غربالگری همه مسافرانی كه از بخش های مختلف حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند، باید ضدعفونی این اماكن صورت گیرد و برای ترددهای تجاری و باری پروتكل های پیشبینی شده اجرایی شود تا هیچ نقصی در این حوزه وجود نداشته باشد و سلامت مردم حفظ شود.
وی ادامه داد: در ترمینال ها، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن باید ضدعفونی بر مبنای پروتكل های ابلاغی صورت گیرد، پرسنل این اماكن به صورت دائم كنترل شوند و همه سامانه ها همچون قطارها، هواپیماها و تجهیزات متصل و مرتبط به آنها برای خدمت رسانی و عبور و مرور مردمی ضدعفونی شوند. همینطور همه بارهایی كه جابه جا می شوند باید از سلامت كامل برخوردار باشند.
اسلامی همینطور درباره عملكرد این وزارتخانه در سال ۹۸ اظهار داشت: طرح هایی را در این سال تعهد كرده بودیم كه باید اجرایی می شدند. در این حوزه قرار بود ۵ استان مختلف را به راه آهن سراسری متصل نماییم كه این اتفاق رخ داد. همینطور آزادراه هایی مانند منطقه یك آزادراه تهران – شمال و ادامه اتوبان همت در برنامه قرار گرفت و خوشبختانه با وجود مشقت ها و دردسرهای به وجود آمده، آنها را به نتیجه رساندیم كه تلاش و همت دست اندركاران مختلف قابل تقدیر است. البته به غیر از این آزادراه ۷۳۲ كیلومتر به بزرگراه های كشور افزوده شد كه در شرایط تحریم ظالمانه، ركوردی كم سابقه بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: وعده دیگر ما آسفالت كردن ۲۰۰۰ كیلومتر راه روستایی بود كه تا یك ماه گذشته ۱۵۵۰ كیلومتر را تحویل دادیم اما با عنایت به شرایط بارندگی ها اجازه آسفالت بقیه پروژه را نیافتیم و الان به تدریج آسفالت ۴۵۰ كیلومتر باقی مانده در حال انجام می باشد.
وی به ۴ پروژه مهم ریلی هم اشاره نمود و اظهار داشت: در چند ساعت اخیر با رئیس جمهور به صورت تلفنی صحبت كردیم و شخص ایشان تاكید داشتند كه این ۴ پروژه ریلی تا آخر سال جاری به ثمر برسد كه به ترتیب شامل خطوط ریلی رشت - كاسپین انزلی، راه آهن اردبیل، راه آهن چابهار - زاهدان و راه آهن یزد - اقلید است. در این حوزه باید اظهار داشت كه راه آهن رشت به انزلی و بندركاسپین باعث افزایش ترانزیت می شود. راه آهن اردبیل تابحال ۷۴ درصد پیشرفت فیزیكی داشته و قرار شد بعد از ۲۰ روز ریل گذاری آن آغاز شود و برای راه آهن چابهار به زاهدان باید از مقام معظم رهبری برای اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی به این پروژه تشكر نماییم و چهارمین پروژه در اولویت دولت، راه آهن یزد به اقلید است. همینطور پروژه های دیگری را در كنار این پروژه ها برای سال ۹۹ تعریف كرده ایم كه می توان به راه آهن كردستان و اتصال آن به ایستگاه صلوات آباد سنندج در نزدیكی این شهر و ایجاد خط دوم برای برخی خطوط ریلی مانند كرج - قزوین و بافق - اصفهان اشاره نمود كه تا آخر سال ۹۹ اجرایی می شود.
وی با بیان این كه برای اجرایی كردن طرح های اولویت دار در حوزه ریلی، باید برنامه های متفاوت اجرایی و تأمین مالی را تبیین و به رئیس جمهور تقدیم نماییم، اظهار داشت: در حوزه ناوگان جاده ای باید اظهار داشت كه این بخش به نوسازی و ساماندهی همزمان نیاز دارد چون كه تعداد ناوگان جاده ای ما در حوزه باری و حمل و نقل كالا بیشتر از نیازمان است. ازاین رو در ابتدا باید بتوانیم روند فرسودگی را در ناوگان جاده ای مهار نماییم و همزمان نوسازی و بهینه سازی را در دستور كار قرار دهیم. در این راستا نظام جامع لجستیك را برای توزیع متعادل و متوازن بار تعریف كرده ایم تا شركت های فعال در این حوزه بتوانند در مقاصد غیرتكراری و به صورت بهینه نسبت به جابه جایی بار اقدام نمایند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اكنون هر ناوگان باری ما سالانه ۶۰ هزار كیلومتر را طی می كند در حالیكه این میزان مسافت در كشورهای پیشرفته تا ۱۰۰ هزار كیلومتر هم می رسد و امیدواریم با اقدامات انجام شده به این هدف برسیم. همینطور در جهت نظام جامع لجستیك و توزیع متوازن بار تصمیمات خوبی گرفتیم. چون كه در گذشته همه كالاهای اساسی به بندر امام خمینی(ره) می آمد اما با هماهنگی های صورت گرفته با وزارتخانه های جهاد كشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، این بارها الان به بنادر شهید رجایی و چابهار هم ارسال می شود.

انعقاد قرارداد ساخت ۶ آزادراه در سال ۹۹
اسلامی درباره عملكرد این وزارتخانه در حوزه آزادراهی و واگذاری به بخش خصوصی، اظهار داشت: بر مبنای قانون آزادراه ها سال هاست كه با بخش خصوصی محورهای مختلف را راه اندازی می نماییم و در سال ۹۸ توانستیم ۴ مصوبه برای ساخت ۴ آزادراه دریافت نماییم و در سال ۹۹ درصددیم ۶ قرارداد دیگر آزادراهی را با بخش خصوصی منعقد نماییم. اما در مورد راه ها در گذشته برای واگذاری به بخش خصوصی تجربه ناموفقی وجود داشت چون كه راهداری امر شبانه روزی است و برای مرتفع ساختن نقص در این عرصه برنامه ریزی كردیم تا با تجهیز و توسعه راهدارخانه ها و افزایش اكیپ های سیار راهداری به صورت تلفیقی از ظرفیت سازمان راهداری و بخش خصوصی در حوزه خدمات راهداری استفاده نماییم و همین روش هم امسال ادامه پیدا خواهد نمود.

شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز و پرخطر
وی در پاسخ به سوالی درباره این كه آیا همه نقاط پرخطر و حادثه خیز جاده های كشور شناسایی شده اند یا خیر؟، اظهار داشت: بله الان می توان ادعا كرد كه هیچ نقطه حادثه خیزی در جاده ها كه متاثر از طریق باشد نداریم. چون كه بعنوان مثال یك جاده باید نقطه ابهامی برای راننده داشته باشد كه منجر به حادثه خیزی شود اما الان چنین نقطه ای در كشور وجود ندارد. حدود ۲۶۴ نقطه را در مرداد ۹۸ توسط پلیس راه شناسایی كردیم كه ۲۰۰ نقطه آن قابل رفع بود و ۷۰ نقطه را در عرض سه ماه توسط سازمان راهداری اصلاح كردیم و دیگر نقاط پرخطر كه احتیاج به اعتبارات هنگفت تر برای اجرای پروژه هایی مانند ساخت تقاطع غیرهمسطح و پل های بزرگ داشت را، در دستور كار قرار داده ایم. اما نوع سوم نقاط پرخطر و حادثه خیز شامل جاده های دوطرفه ای است كه قوانین راهنمایی و رانندگی در آنها اجرا نشده و باعث تصادفات شدید می شود. بعنوان مثال اگر در آزادراه ها و بزرگراه ها بیشتر از طریق های اصلی تصادف داریم، نشان از بی احتیاطی راننده است.

همه چیز درباره قیمت و زمان ساخت و تحویل مسكن ملی
وزیر راه و شهرسازی همینطور درباره آخرین خبرها و تحولات در حوزه مسكن ملی اظهار نمود: زمان بندی ای كه برای ساخت و تحویل مسكن ملی تعریف كرده ایم ۱۸ تا ۲۴ ماه است اما فرایند بزرگی را طی كردیم كه در درجه اول زمین های مرغوبی انتخاب نماییم و این طور نباشد كه مردم در جای دورافتاده صاحب مسكن شوند. همینطور قرار شد تا ۲۴۰ هزار واحد مسكونی كه مردم در آن ثبت نام كردند، هماهنگی ها و برنامه ریزی هایش صورت گیرد و از جانب دیگر متقاضیان واقعی را شناسایی نماییم.
اسلامی اضافه كرد: نكته بعدی در حوزه مسكن ملی این بود كه متقاضیان و ثبت نام كنندگان بتوانند زمین خویش را تحویل بگیرند و پرونده شان را تكمیل كنند اما به خاطر شیوع كرونا این پروژه به صورت موقت متوقف گردید كه امیدواریم بزودی از سر گرفته شود. البته در جاهایی كه توانسته ایم این عملیات را به صورت الكترونیكی، پیشبینی و اجرایی كرده ایم و امیدواریم هرچه سریع تر مردم بتوانند با مدیریت و نقشه ای كه نظام مهندسی به آنها می دهد به صورت ۶ تا ۸ نفره مسكن ملی خویش را بسازند.
او با ابراز امیدواری نسبت به این كه تعداد زیادی از ثبت نام كنندگان مسكن ملی كه تابحال پیشرفت فیزیكی ۵۵ درصدی داشته اند بتوانند تا آخر سال جاری خانه خویش را تحویل بگیرند در پاسخ به سوالی در خصوص این كه یكی از اعضای هیات مدیره پرند قیمت هر مترمربع واحد مسكن ملی را ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بدون در نظر گرفتن راه ها و دیگر الزامات مسكن ملی اعلام نموده است؟، اظهار داشت: قیمت تمام شده و پیشبینی شده ای كه از روز اول اعلام كردیم ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان بود اما نمی دانم چرا این فرد قیمت ۴.۵ میلیون تومان را اعلام نموده و از مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید می خواهم كه ایشان را توجیه كند تا حرف خودش را اصلاح كند.
اسلامی در انتها درباره شعار «جهش تولید» كه از جانب مقام معظم رهبری برای سالجاری نامیده شده، اظهار داشت: بخش عمران و مسكن و ساختمان جزو اولویت های رشد اقتصادی كشور هستند كه اشتغال و تولید ملی را هم رشد می دهند. در سال ۹۸ همه تلاش خویش را جهت استفاده از تولید بخصوص در حوزه هایی مانند راه آهن انجام دادیم كه می توان به تحویل بیشتر از ۷۳۷ واگن و لوكوموتیو در هفته گذشته از جانب بخش خصوصی اشاره نمود و امیدواریم در همه حوزه ها امسال بیشتر از قبل از ظرفیت تولید ملی بهره ببریم.



1399/01/03
20:24:56
5.0 / 5
243
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است