روشی نوین برای افزایش سرعت حمل و نقل در پل های راه آهن

روشی نوین برای افزایش سرعت حمل و نقل در پل های راه آهن پژوهشگران دانشگاهی روش نوینی جهت افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل و نقل قطارهای خط آهن كشور ارائه كردند.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک با هدایت دکتر مهدی یزدانی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، به وسیله نظریه شکست روشی برای افزایش راندمان ظرفیت باری و سرعت حمل و نقل قطارهای خط راه آهن ارائه کردند.

دکتر مهدی یزدانی، سرپرست این تیم تحقیقاتی در شرح روش ارائه شده، اظهار نمود: پل های قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده اند و یکی از ایرادات اصلی این سازه ها ترک خوردگی در قسمت هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است، نظریه مکانیک شکست بعنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازه ها لحاظ می کند.

دکتر یزدانی اضافه کرد: تابحال از این نظریه برای محاسبه ظرفیت پل های قدیمی استفاده نشده بود، بدین سبب در مقاله حاضر برای اولین بار با بهره گیری از نظریه مکانیک شکست اثر ترک ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.

برای اعتبارسنجی روش مذکور از نتایج دو پل که در فاصله ۲۳ و ۲۴ کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح، اظهار داشت: شبکه راه آهن بعنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین فاکتورهای رشد اقتصادی شمرده می شود. در شبکه راه آهن تعداد بسیار زیادی پل های قدیمی وجود دارد که این پل ها برای نیازهای زمان های گذشته طراحی شده اند.

در سال های اخیر باتوجه به نیاز کشور به افزایش باربری و همین طور افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پل های قدیمی همیشه مورد بررسی قرار گرفته اند تا در صورتیکه ظرفیت لازم را داشته باشند، این مهم روی دهد. از آنجایی که درشبکه راه آهن کشور در حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید به سرعت می توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم گیری کرد.
برمبنای اعلام وزارت علوم، سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از خاصیت های باارزش این کار دانست و اظهار داشت: از اهمیت دیگر تحقیق حاضر، انجام آن توسط دانشجویان کارشناسی است و از دیگر نتایج بهادار این پژوهش چاپ مقاله در پایگاه ISI در سطح Q۱ است.



1399/05/17
13:34:57
5.0 / 5
465
تگهای خبر: اقتصاد , حمل و نقل , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است