دلیل انباشت كالای اساسی در بنادر اعلام شد

ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی

ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از موجودی حدود 4.5 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور اطلاع داد و اظهار داشت: ورودی و خروجی کالا در بنادر همخوانی ندارد و یکی از کارهایی که باید در این حوزه انجام داد، افزایش تعرفه های انبارها به اندازه ای است که انباشت کالا در بنادر برای صاحب آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.



فرهاد منتصر کوهساری در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: اکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور وجود دارد که البته نسبت به ماه های گذشته روند تخلیه و بارگیری کالا سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی بعنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، اضافه کرد: طی ماه های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن به حدود ۴.۵ میلیون تن رسیده است و در حوزه رشد و تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته ایم. همین طور در پنج ماهه نخست سال قبل حدود ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در آخر مرداد ماه امسال به بالای ۱۰ میلیون تن رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی دیگر از معیارهایی که نشان میدهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است این که در خرداد ماه امسال روزانه ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می کردند اما هم اکنون بصورت میانگین به ۲۲۰۰ دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار تعداد کامیون ها باید به حداقل ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسد.

منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره این که چرا کالاهای اساسی همیشه در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آنها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ اظهار داشت: دراین زمینه باید پروسه ترخیص کالا را بررسی نماییم که به چه دلیلی این پروسه حدود ۵۰ روز و حتی بیشتر به طول می انجامد اما توجه به این نکته هم لازم است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است بنا بر این صاحب کالا علاقمند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینطور نیست و به سبب این که ارزان ترین انبارها مربوط به انبارهای بنادر است، صاحب برای خرید، تجهیز یا اجاره یک انبار در شهر خودش را به زحمت نمی اندازد و به صرفه ترین کار برای او باقی ماندن کالایش در بنادر است.




1400/06/08
09:59:10
5.0 / 5
651
تگهای خبر: اقتصاد , سازمان , كالا
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است