سرپرست صنایع خودرو وزارت صمت:

دانش بنیان شدن، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است

دانش بنیان شدن، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است به گزارش کار و درآمد سرپرست صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: دانش بنیان شدن و دستیابی به حلقه طراحی و توسعه محصول، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است.


«عبدالله توکلی لاهیجانی»امروز (پنجشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نامگذاری امسال از طرف رهبر معظم انقلاب به «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اضافه کرد: نگاهی به زنجیره ارزش خودروسازی در دو دهه اخیر در کشور نشان دهنده بروز تغییراتی در این زنجیره است.
وی افزود: اگر برنامه ریزی برای تعریف محصول، طراحی و توسعه محصول و سپس ساخت و تولید و بعد از آن خدمات بعد از فروش را بعنوان حلقه های این زنجیره در نظر بگیریم، تا ۲۰ سال پیش ارزش عمده در بخش ساخت و تولید شکل می گرفت، اما در دو دهه اخیر تغییراتی در آن رخ داده و ارزشی که در این صنعت شکل می گیرد بواسطه طراحی و توسعه محصولات، طراحی و توسعه برندها و خدمات بعد از فروش است و ارزشی که در ساخت و تولید وجود دارد به پایین ترین میزان خود رسیده است.
توکلی لاهیجانی اشاره کرد: بر این اساس کلید دستیابی به همه ارزش زنجیره ارزش خودرو، طراحی و توسعه محصول با برند خودی است، یعنی اگر خودروسازی در جهان برند و پلت فرم بومی خودرا داشته باشد می تواند زنجیره ارزش خودرا شکل دهد، عمق ساخت داخل را بالا ببرد و خدمات بعد از فروش متنوع به مشتریان ارائه کند و در غیر این صورت توفیق زیادی در این موارد نخواهد یافت.
وی افزود: داشتن حلقه طراحی و توسعه محصولات با برند خودی، کلید دست یافتن به همه منافع و ارزش های نهفته در زنجیره ارزش خودرو است.
سرپرست صنایع خودرو وزارت صمت اظهار داشت: حلقه طراحی و توسعه محصول در صنعت خودروسازی کشور بواسطه دانش شکل می گیرد و دانش بنیان شدن این صنعت را با تمرکز ویژه بر طراحی و توسعه محصول، حوزه مهندسی و پلت فرم در خودروسازان و قطعه سازان می توان مدلول کرد.
وی اشاره کرد: این راهی است که همه کشورهای صاحب صنعت خودرو رفته اند و آنهایی که به حلقه توسعه و طراحی محصولات با پلت فرم خودی مسلط شده اند، توانسته اند موفق باشند و منافع بالایی کسب کنند.
توکلی لاهیجانی اشاره کرد: در صنعت خودروسازی کشور در بهترین حالت برای جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی با رفع تحریم ها، به جهت اینکه منافع اقتصادی قابل توجهی کسب نماییم باید بتوانیم طراحی و توسعه محصولات را از آن خود نماییم.
وی بطور نمونه به شرکت برلیانس چین اشاره نمود که با یکی از خوش نام ترین برندهای خودروسازی جهان یعنی بی ام دبلیو بعنوان شریک خارجی مشارکت دارد و در حقیقت تولیدکننده محلی محصولات بی ام دبلیو در این کشور است، اما به همین میزان هم اکتفا نکرده و بطور مثال در چند سال اخیر یک مرکز تحقیقات ۲ هزار نفره ایجاد کرده، سالی دو پلت فرم جدید طراحی می کند و به سمت خودروسازی خودرو برقی حرکت کرده است و برایش مهمست که به توسعه محصولات با برند خودی مشغول شود.
این مقام مسوول اشاره کرد: دانش بنیان شدن و دستیابی به حلقه طراحی و توسعه محصول، کلید دست یافتن به منافع نهفته در زنجیره ارزش خودرو و توسعه این صنعت است.


انقلاب چهارم صنعتی، فرصتی برای خودروسازی کشور
وی همین طور تصریح کرد: صنعت خودروسازی به سبب تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم درحال پوست اندازی است و امروز چهار جریان عمده برقی سازی، خودرو های متصل، خودرو های خودران و حمل و نقل اشتراکی در این صنعت شکل گرفته است.
توکلی لاهیجانی اشاره کرد: در هر تغییر و تحولی یکسری بازیگران ظهور می کنند و برای کشورهایی نظیر ایران و خودروسازان داخلی ما، این یک فرصت تاریخی است تا حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی اظهار داشت: معتقدم در برخورد با فرصت های خارجی نیز باید به بازارگشایی، فتح بازارهای جدید و صادرات بیاندیشیم؛ یعنی باید بتوانیم توسعه محصولات و پلت فرم های با کیفیت را داشته باشیم و بعد به صادرات هم فکر نماییم.
وی ادامه داد: در فرصت های خارجی نکته مهم این است که بجای این که همچون سابق بازارمان را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم، بتوانیم همانند سایر کشورهای موفق در این عرصه، شرکت های طراحی و توسعه محصول و مهندسی شان را در آن کشورها تملک نماییم تا ضعف های خودمان را در زمینه دانشی پوشش بدهند.
توکلی لاهیجانی بیان داشت: درست است که صنعت خودروسازی کشور در یکی از دشوارترین دوره های خود به سر می برد، اما فکر می کنم دغدغه های مطرح شده از طرف رهبر معظم انقلاب، سفارش های رییس جمهوری و همین طور انرژی ای که وزیر صمت در زمینه خودرو می گذارد، سبب می شود تا روی مسائل تمرکز کرده و به راهکارهای خوبی برسیم.
سرپرست صنایع خودرو وزارت صمت اشاره کرد: با زیرساخت های خوبی که در سالهای قبل در زمینه های مهندسی، آزمایشگاه های معتبر، قالب سازان عمده و زنجیره تامین پرتوان شکل گرفته، این پتانسیل وجود دارد که اتفاقات خوبی در صنعت خودرو بیفتد، اما در عین حال بسیار مهمست که همدلی لازم بین اجزای مختلف نیز وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر دانش بنیان ها در شعار امسال، یک فرصت در اختیار خودروسازان قرار خواهد داد تا بجای این که مونتاژ کار صرف باشند و به یک حلقه کوچک از زنجیره ارزش خودرو بسنده کنند، با در دست گرفتن نبض طراحی و توسعه محصولات داخلی و برندهای خودی به همه زنجیره ارزش دست یابند.
وی در پاسخ به این که دانش بنیان شدن در صنعت خودروسازی نیازمند برنامه ریزی میان مدت و طولانی مدت است، اضافه کرد: این نکته درستی است، اما نقطه شروع برای شکل گیری دانش بنیان ها در کشور امروز نیست، بلکه از زمانی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته کوشش های خوبی برای شکل گیری شرکت های دانش بنیان در کشور شروع شد و حتی خیلی از کسب و کارهای کوچک دانش بنیان توانستند موفق باشند و سرپا بایستند و حتی تبدیل به برند شوند.
وی افزود: مساله ای که امروز وجود دارد این است که بتوانیم در صنایع بزرگ از شبکه دانش بنیان استفاده نمائیم تا سهم بیشتری را در تولید ناخالص داخلی داشته باشند و دغدغه اصلی اینجا است.
وی اشاره کرد: به جهت اینکه این سطح از فناوری در صنایع بزرگ قابلیت استفاده داشته باشد، نیازمند الزاماتی است که از آن جمله شکل گیری آمادگی لازم در صنایع بزرگ و این که وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند با حاکمیت هوشمندانه صنعتی و نگاه بلندمدت زمینه به کارگیری این شبکه دانش بنیان ها را با ایجاد یک رابطه برد-برد ارگانیک و فضای کسب وکار مناسب بوجود آورد، مهمست.
توکلی لاهیجانی اشاره کرد: در برنامه تحولی که در زمینه صنعت خودرو نوشته شده و پروژه هایی که تعریف شده است، بطور عمده سهم اصلی بر عهده شرکت های دانش بنیان است پیوند زدن و ایجاد ارتباط ارگانیک بین صنایع بزرگ و شبکه دانش بنیان با راه دادن آنها به زنجیره تامین خودروسازان می تواند نقشه کلیدی داشته باشد و این مساله در برنامه های میان مدت و بلندمدت وزارت صنعت در زمینه خودرو دیده شده است.


منبع:

1401/01/04
14:24:02
5.0 / 5
3822
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , توسعه , تولید
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است