گلایه از سیاست های غلط؛

سازمان استاندارد در حال تعطیل كردن تولید داخلی موتورسیكلت است

سازمان استاندارد در حال تعطیل كردن تولید داخلی موتورسیكلت است كار و درآمد: عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیكلت ایران اظهار داشت: سیاست های غلط و غیر كارشناسی استانداردهای موتورسیكلت باعث كاهش تولید داخل و از دست رفتن ۱۰ هزار فرصت شغلی در این بخش شد.


به گزارش كار و درآمد به نقل از صداوسیما، ابوالفضل حجازی اضافه كرد: تولیدكنندگان موتور سیكلت در دهه ۸۰ به چنان خودكفایی رسیده بودند كه بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه به كشورهای اطراف مثل عراق صادر می كردند اما امروز كشورهای همسایه ما موتورسیكلت های خویش را تنها از خاك ایران ترانزیت می كنند. وی ضمن اعلام تعطیلی كارخانجات تولید موتور سیكلت در سال ۹۷ اظهار داشت: در سال ۹۵ بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه موتور سیكلت در كشور تولید شد كه البته این آمار بالا به علت سیاست های غلط و غیر كارشناسی استانداردهای موتورسیكلت بود كه در مدت زمان خیلی كمی به تولید كنندگان این حوزه ابلاغ گردید.

وی اظهار داشت: همین افزایش تولید سبب شد تا در سال ۹۶ تولید موتورسیكلت در كشور پس از ۲۰ سال به صدهزار دستگاه برسد و این كاهش تولید سبب از دست دادن حدود ۱۰ هزار اشتغال در این صنعت شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیكلت ایران اضافه كرد: متاسفانه استانداردهای تولید موتور سیكلت در كشور طوری طراحی می گردد كه تولید آن در داخل به صرفه نباشد و حالا تولیدكننده های بزرگ این حوزه كه شاید بیش از ۵۰ سال در آن فعالیت نموده بودند یا خانه نشین شده اند و یا به واردات موتورسیكلت های كامل و سی كی دی روی آوردند.

حجازی اظهار داشت: سه مشكل اساسی برای رقابت در تولید موتورسیكلت در كشور وجود دارد اول اینكه در حالیكه واردات یك دستگاه موتورسیكلت تا ۱۵۰۰ دلار ارز از كشور خارج می كند اما برای واردات برخی از قطعات و تولید آن در داخل كشور تنها ۲۰۰ دلار ارز خارج می شود، سیاست گزاران اقتصادی به راحتی ارز در اختیار واردكنندگان این حوزه می گذارند اما تولید كنندگان باید ارز خویش را از بازار آزاد تهیه كنند.

وی اضافه كرد: مشكل دوم ترخیص سریع و بدون مشكل موتورسیلكت های كامل از گمرك است در صورتی كه تولیدكنندگان گاهی تا چهار ماه مجبورند هزینه های انبارداری گمرك را پرداخت كنند تا قطعاتی را كه برای تولید موتور سیكلت باید از كشورهای دیگر وارد شود، تحویل گرفته و كارگاه تولیدی خویش را سرپا نگه دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیكلت ایران اظهار داشت: مشكل سوم ما هم تعیین استانداردهایی است كه بدون نظرگرفتن از تولیدكنندگان این حوزه برای ما تعیین می گردد چون كه برای مثال ما مجبوریم برخی از قطعات تولیدات خویش را از كشور چین وارد نماییم اما استانداردهای یورو ۴ اروپا را در آنها رعایت نماییم.

حجازی اظهار داشت: در جلساتی هم كه با وزارت صنعت و یا سازمان استاندارد برگزار شده است به ما اعلام شده كه این استانداردها برای مشكلاتی از قبیل آلودگی هوای شهرهای بزرگ مثل تهران است اما ما معتقدیم نباید چنین قوانین ملی در كل كشور بر مبنای مشكلات شهرهای بزرگ اجرا شود و شاید باید این نوع استانداردها در شهرهای بزرگ رعایت شود و شهرهای كوچك تر امكان پیروی از استانداردهای سابق را داشته باشد.

وی اضافه كرد: استانداردهای جدید سازمان استاندارد نه تنها در سال ۹۷ تمامی تولید كننده های موتورسیكلت را تعطیل كرده است بلكه در صورت اجرا شدن هزینه یك موتور سیكلت برای مثال دو میلیون تومانی را تا چهار میلیون تومان بالا می برد و به عبارتی دیگر خریداران اصلی این وسیله نقلیه كه بیشتر روستاییان و ساكنان شهرستان ها بودند پس از این امكان خرید آن را هم نخواهند داشت.

1397/02/04
16:08:44
5.0 / 5
275
تگهای خبر: تولید , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است