كسب و كار پردرآمد ایرانی ها

كسب و كار پردرآمد ایرانی ها به گزارش كار و درآمد شاید همه بر این عقیده استوار باشند كه حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز مردم خورد و خوراك خود را كنار نمی گذارند بنابراین آنچه با شكم در ارتباط باشد همیشه بازارش رونق خواهد داشت.


روزنامه قانون نوشت : شاید همه بر این عقیده استوار باشند كه حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز مردم، از خورد و خوراك‌شان نمی‌گذرند؛ بنابراین آنچه با شكم در ارتباط است، همیشه بازارش رونق دارد. نمونه آن نیز ساندویچی است. این غذای فوری یا زودغذا، عنوانی است برای غذاهایی كه به سرعت طبخ و آماده می‌شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر، از فست فودهای رایج هستند.
 
در سال‌های اخیر، سخت شدن شرایط اقتصادی كمی تا قسمتی روی ذائقه غذایی مردم تاثیر گذاشته اما خوشبختانه تنوع فست‌فودها و ساندویچ‌ها آن‌قدر بالاست كه به راحتی خود را با انتظارات مشتریان انطباق می‌دهد. البته این شغل نیز، مسئولیت‌ها و دردسرهای خود را دارد. اما اگر هم صبر و حوصله و هم كمی سلیقه و برخورد خوب داشته باشید، پس می‌توانید در این حرفه موفق شوید و چند نفر دیگر را نیز به عنوان یك كارآفرین مشغول كار كنید.
 
یك كار خوشمزه! در حال حاضر ساندویچ‌فروشی به تدریج در ایران به صورت یك شغل عمومی و گسترده درآمده است و برندهای ایرانی توانسته‌اند جای خود را در میان مردم باز كنند. تنها باید ساندویچ‌فروشان با افزایش كیفیت بتوانند مشتری‌های خود را جذب و حفظ كنند. بازار فست فود یا به عبارتی ساندویچ‌فروشی در ایران در حال گسترش است البته به شرطی كه بسترلازم برای كارآفرینان نیز فراهم شود.
 
ساندویچ؛ غذایی فوری
 
«آقا ساندویچ می‌خواهید، نداریم»؛ صاحب مغازه اصلا پشت سرش را نگاه نمی‌كند و این را می‌گوید. می‌خواهم جوابش را بدهم كه آخه هشت صبح كی ساندویچ می‌خوره؟ اما یك لحظه خاطرات دوران سربازی در شیراز مثل برق از جلو چشمم رد می‌شود. یاد آقا فیروز می‌افتم كه مردی 30 و چند ساله بود و یك ساندویچی داشت نرسیده به جایی كه شیرازی‌ها به اسم «كلبه» می‌شناسند. روز و شب نمی‌شناخت و همیشه باز بود. صبح ساعت هشت، شیفت گشت را كه تحویل می‌دادیم به سمت فیروز راه می‌افتادیم. «آقا فیروز! سه تا همبرگر، مال من تپل باشه»؛ این را می‌گفتم و با بچه‌ها ساندویچی را می‌گذاشتیم روی سرمان. «چشم جناب سروان»، خودش می‌دانست منظورم از تپل چیست. فكر كنم باید اضافه وزنم را كه 10 كیلو است، مدیون فیروز و ساندویچ‌هایش باشم.
 
«آقا گفتم ساندویچ نداریم» تشر صاحب ساندویچی، رشته افكارم را پاره می‌كند. وقتی می‌گویم خبرنگار هستم، می‌گوید: «پس كو دوربینت؟» من می‌مانم وتوضیح كه روزنامه و خبرگزاری با صدا و سیما فرق می‌كند.
 
غذایی كه همواره محبوب است
 
جواد، صاحب ساندویچی كوچك و تمیزی است كه سر در مغازه‌اش، بنر یكی از برندهای مطرح تولید ساندویچ را نصب كرده است. «مردم از هرچه بگذرند، از شكم نمی‌گذرند». این را جواد می‌گوید و ادامه می‌دهد:« ساندویچ و فست فود، ارتباط مستقیم با شكم دارد؛ پس همین می‌شود كه ما بازار خودمان را داریم، چه در پس كوچه و چه در یك فوت كورت. خوش خوراكی، خصلت ما ایرانی‌هاست و همیشه به دنبال طعم‌ها و مزه‌های جدید و جذاب بوده‌ایم و دنیای ساندویچ و فست فود نیز كه دریای تنوع است و هر روز یه شاهكار جدید خلق می‌شود».
 
تقاضا برای این بازار همیشگی است
 
وی می‌گوید: با این رشد جمعیت و افزایش روزافزون تقاضا و كمبود وقت برای مردم، طبیعی است كه تقاضا برای این بازار همیشگی باشد و فارغ از برخی مسائل و گرفتاری‌ها، می‌توان ساندویچی و فست فود را جزو كسب و كارهای سودآور حساب كرد و این شغل، نه تنها بازار خودش را دارد بلكه سبب رونق بقیه مشاغل نیز شده است مانند تولید نوشابه و ماء الشعیر، نون ساندویچ، خیار شور، قارچ، انواع سس و ... . نكته دیگر كه این فعال عرصه ساندویچ و فست فود به آن اذعان دارد، این است كه شاید به جهت نبود امكانات مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت، خوردن ساندویچ در واقع به نوعی تفریح برای مردم تبدیل شده است.
 
نحوه راه‌اندازی یك مغازه ساندویچ‌ فروشی
 
از جواد می‌پرسم چگونه شغلش را آغاز كرده است؟ می‌گوید: «كارم را از شاگردی یه ساندویچی كوچك در دانشگاه‌های شهرهای اطراف تهران شروع كردم. اولش از ناچاری و بیكاری بود ولی كمی بعد علاقه‌مند شدم. بعد كه صاحب ساندویچی، كار را رها كرد، خودم رفتم صحبت كردم و كل كار را گرفتم. اولش سخت بود ولی بعد كم كم كاملا بر اوضاع مسلط شدم. در این كار غیر از ساندویچ خوبی كه دست مردم می‌دهید، باید اخلاق‌تان نیز خوب باشد و درخواست مردم را برآورده كنید». یادتان باشد چون تقاضا برای این بازار همیشگی است، پس اگر خوب كار كنید و در كارتان كم نگذارید، بدون شك كسب و كار شما نیز همیشگی خواهد بود.
 
مكان‌یابی، مهم‌ترین موضوع
 
بیشتر فعالان عرصه تولید ساندویچ معتقدند كه برای شروع و داشتن كسب و كار موفق، مكان‌یابی، مهم‌ترین ركن است و از همین رو مكان‌های شلوغ مانند بازارها، پاساژها، مراكز تجاری، دانشگاه‌ها و مكان‌هایی مانند بیمارستان‌ها در اولویت است.
 
تازه‌كارها بخوانند
 
بهتر است اگر تازه‌كار و ناشناخته هستید، مكان كوچكی را اجاره كنید كه یك آشپزخانه و البته جایی برای نشستن داشته باشد یا حداقل در مكانی باشد كه محلی برای نشستن در نزدیك آن باشد؛ این‌گونه‌ در بسیاری از هزینه‌ها مانند اجاره و قبض برق صرفه‌جویی می‌كنید.
 
طراحی صحنه و آكسسوار، مهم‌ترین ابزار برای رونق
 
البته این نكته حایز اهمیت است كه در تهیه مكان، به تمیزی آن و عدم مشكلات ناشی از فاضلاب، لوله كشی آب، تمیزی دیوارهاو به رنگ محیط توجه كرده و ملاحظات زیست‌محیطی را در نظر بگیرید. میز و صندلی مناسب و چیدمان خلاقانه را نیز فراموش نكنید، همچنین دكوراسیون و استفاده از نورپردازی به شدت در جذب مشتری موثر است. به طور خلاصه «باید متفاوت باشید».
 
مهم‌ترین موارد در اداره ساندویچی
 
بهرام، یك ساندویچ فروشی كوچك در اطراف مركز فروش اسباب بازی و لوازم و مایحتاج نوزادان دارد. او می‌گوید: یكی از مهم‌ترین موارد در اداره ساندویچی، رعایت بهداشت است. شما حتما باید گواهی بهداشت داشته باشید و البته در هنگام گرفتن عوارض، راحت یقه شما را می‌گیرند؛ پس بهتر است در پرداخت هزینه‌های دولتی و البته رعایت نكات بهداشتی و تمیزی، دنبال راه‌های در رو نباشید.
 
وسایل مورد نیاز
 
بهرام به وسایل داخل محل كسب و كارش اشاره می‌كند و می‌گوید: برای سرخ كردن و گرم كردن خوراكی به اجاق گاز احتیاج دارید و البته به یك مایكروفر برای ساندویچ‌ها و فست‌فودهای كوچك. یخچال و فریز نیز، برای خنك نگه داشتن موادغذایی و البته نوشیدنی‌ها ضروری است. برای شستن و تمیز كردن ظرف و ظروف نیز، سینك ظرف‌شویی جزو واجبات است.
 
چگونگی تهیه مواد مورد نیاز برای ساندویچ
 
وی در مورد نوع و چگونگی تهیه مواد مورد نیاز برای تهیه ساندویچ نیز می‌گوید: گوشت چرخ كرده، پنیر، سبزیجات، نان، ظرف سالاد و ظرف سیب زمینی، قاشق و چنگال و لیوان یك بار مصرف و كاغذ یا نایلون ساندویچ از جمله مهم‌ترین موارد لازم است كه مورد نیاز این كسب و كار است كه البته امروز شركت‌های مختلف از برندهای مختلف به سراغ شما می‌آیند و مواد مورد نیاز را برای شما ثبت سفارش كرده و تهیه می‌كنند و نوشیدنی نیز معمولا یك ماه قبل سفارش‌گیری و درب مغازه تحویل شما می‌شود.
 
تهیه منو از انواع ساندویچ‌ها
 
گام بعدی در این كار، تهیه یك منو از انواع ساندویچ‌ها، پیتزا، سالاد، انواع نوشیدنی و... است. می‌توانید از برخی اسامی جذاب كه حس كنجكاوی مشتری را تحریك كند نیز، استفاده كنید كه البته باید در این ابتكارات، حواس‌تان به قیمت‌ها نیز باشد كه سبب پشیمانی مشتری از سفارش نشود.
 
مشتری‌‌داری، مورد توجه است
 
استفاده از پرسنل مناسب و آموزش دیده مانند نظافتچی، آشپز، پیش خدمت و صندوق‌دار نیز، بسیار حایز اهمیت است و البته اخلاق خوش و نیكو و مشتری‌مداری از جمله پر اهمیت‌ترین‌هاست.
 
تبلیغات را فراموش نكنید
 
امروزه تبلیغات حرف اول را می‌زند. تبلیغات را فراموش نكنید، مخصوصا از نوع بكر و خلاقانه. حتی برخی معتقدند كه باید تبلیغات را قبل از شروع كارتان آغاز كنید و به عبارتی حس كنجكاوی مشتریان را تحریك كنید. فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی نیز، ظرفیت بسیاری خود برای معرفی شما به همگان است؛ به شرط استفاده از خلاقیت.
 
چگونه می‌توان ساندویچ فروش متمایزی شد؟
 
فراموش نكنید با توجه به تعدد ساندویچ فروشی، در حال حاضر برای یك كسب و كار موفق در زمینه فست فود و ساندویچ، قبل از هرچیز باید خاص و متفاوت باشید. متمایز بودن به معنی صرف هزینه گزاف نیست بلكه نیازمند مطالعه و تحقیق روی انواع ساندویچ و بازارپسندی آن در مناطق مختلف شهر با توجه به ذائقه شهروندان و تولید یك محصول پس از تجزیه و تحلیل شرایط و هزینه‌هاست.البته بسیاری از فعالان این عرصه معتقدند كه تمركز بر یك محصول خاص و البته ویژه و ممتاز و افزایش روز افزون كیفیت آن می‌تواند در موفقیت شغلی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.
1396/04/17
18:06:42
5.0 / 5
628
تگهای خبر: درآمد , كسب و كار , مشاغل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است