در مراسم روز ملی كارآفرینی مطرح شد؛

درد دل ربیعی، با پدیده بیكاران شیك مواجه هستیم

درد دل ربیعی، با پدیده بیكاران شیك مواجه هستیم كار و درآمد: وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه در چند دهه گذشته بدلیل بدصنعتی و كج صنعتی شدن، استخدام جای خویش را با مفهوم شغل عوض كرد، اظهار داشت: امروز با پدیده بیكاران شیك مواجه هستیم.



به گزارش كار و درآمد به نقل از مهر علی ربیعی در مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت كه امروز ششم مرداد ماه همزمان با روز ملی كارآفرینی و آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد، با اشاره به اینكه امروز دنیا، روحیه ملی ما را هدف گرفته است، اظهار داشت: ماامروز به امید و روحیه بالا در كشور نیاز داریم و در این زمینه حتما باید جامعه خویش را رشد دهیم و بطور قطع می توانیم در این عرصه موفق باشیم.
وی اضافه كرد: در دنیایی كه جوامع مختلف به دنبال پیشی گرفتن از یكدیگر هستند جامعه ایران هم باید در این رقابت حضور داشته باشد و به دنبال پیشی گرفتن از جوامع مختلف باشد.
این عضو كابینه دولت دوازدهم با تاكید بر اینكه ما بطور قطع نیازمند افرادی در جامعه هستیم كه دانش كافی برای كار را داشته باشند، خاطرنشان كرد: بدون دانستن راه و روش كار موفق نخواهیم بود و صرف دانستن دانش بدون مهارت هم ارزش افزوده زیادی به دست نمی آوریم.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، دانش، روحیه و مهارت را سه ركن اصلی افراد برای ورود به بازار كار عنوان نمود و اضافه كرد: من در صدمه شناسی عوامل عدم موفقیت در ورود جوانان به بازار كار به دو نتیجه مهم رسیده ام كه بدانید علت عدم سرعت در حركت رو به جلو در كدام مرحله است؛ این دو مشكل در عرضه مهارت و سمت تقاضای مهارت است.
ربیعی در توضیح مسئله فوق خاطرنشان كرد: در آموزش های رسمی كشور (آموزش های دانشگاهی و علمی) متأسفانه باید بگویم كه آكادمیسین تولید نمی نماییم و وقتی به تربیت تكنسین هم می رسیم به این نتیجه دست خواهیم یافت كه اگر نظام آموزشی رسمی كشور آكادمیسین ولو اندك تولید نماید اما تكنسین اساساً در كشور تولید نمی نماییم و در این زمینه توفیقات نظام آموزش رسمی كشور بسیار پائین است.
وی با اشاره به اینكه ما امروز نیازمند تكنسین در كشور هستیم اما نظام آموزش رسمی كشور، تكنسین تولید نمی كند، تصریح كرد: آلمان پس از جنگ جهانی دوم تبدیل به ویرانه شد اما این تكنسین ها بودند كه آلمان را نجات دادند. همینطور خیلی از كشورهایی كه مسیر رشد و توسعه را میان بر زدند، به علت تربیت تكنسین در این جوامع بوده است.
این عضو كابینه دولت دوازدهم افزود: در عرصه های مختلف، افراد دانسته های خویش را خرج می كنند اما در عرصه عمل به این دانسته ها، با ضعف مواجه هستیم كه این یك بیماری است.
وی تصریح كرد: مشكل دیگر ما در بخش تقاضای مهارت است به این دلیل كه ما نتوانستیم سازمان آموزش فنی و حرفه ای را بعنوان متولی آموزش های غیر رسمی در كشور پرقدرت تر نماییم و نتوانستیم منابع مالی مناسبی برای این سازمان تأمین نماییم.
ربیعی با اشاره به اینكه عدم اتصال نظام آموزشی رسمی و نظام آموزشی غیر رسمی از مشكلات نظام آموزشی كشور برای تربیت نیروی با دانش و ماهر است، اظهار داشت: خوشبختانه برپایه مصوبه مجلس شورای اسلامی شورای عالی مهارت به ریاستی معاون اولی رئیس جمهور و دبیری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تشكیل شد كه امیدواریم بتوانیم با پیوند آموزش های رسمی و غیر رسمی ضعف تربیت تكنسین و ارتباط بین دانش و مهارت را برطرف نماییم.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه باید بتوانیم همه دستگاه های در رابطه با عرضه نیروی ماهر را با یكدیگر هماهنگ نماییم، تصریح كرد: امروز ۳۰ درصد از هزینه رشد با تزریق منابع مالی تأمین نمی گردد بلكه مهارت و بهره وری نیروی كار می تواند این میزان رشد را محقق كند.

واحدهای كارآموزی نباید به زنگ تفریح دانشجویان تبدیل شود
وی با اشاره به اینكه برای تقویت نیروی ماهر در كشور برنامه ریزی كرده ایم، اظهاركرد: ما باید واحدهای كارآموزی را در دانشگاه ها تقویت نماییم و نباید این واحد درسی به زنگ تفریح تبدیل گردد. همینطور چند ترم تحصیلی دانشجویان باید برپایه نیاز بازار كار باشد.
ربیعی اضافه كرد: مشكل بعدی ما در بخش عرضه نیروی ماهر است. متأسفانه در چند دهه گذشته بدلیل بدصنعتی و كج صنعتی شدن كشور، به یكباره استخدام جای خویش را با مفهوم شغل عوض كرد كه این فرهنگ غلط به دنبال بیش از ۷ دهه گذشته تولید شد؛ ما نیاز داریم كه در این زمینه فرهنگ سازی نماییم و این فرهنگ سازی زمان بر است. وقتی در كنار این كج صنعتی شدن، درآمدهای نفتی هم به غلط هزینه شوند با جایگزین شدن مفهوم استخدام با شغل با مشكل مهارت مواجه می شویم.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر اینكه فرهنگ مهارت آموزی باید از كودكی توسط مادران نهادینه شود، تصریح كرد: آرزوهای مادرانه برای كودكان باید آرزوهای مهارتی باشد.
این مقام مسئول اظهار داشت: متأسفانه امروز ما با پدیده ای با نام NEET مواجه هستیم به این معنا كه افرادی كه نه مهارت دارند و نه به دنبال كار هستند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان كرد: یك سال پیش، از پژوهشگری خارجی پس از مطالعه وضعیت ایران در زمینه بازار كار ایران و شرایط شغلی كشور بعنوان محقق جویا شدم كه به اعتقاد او كشور ما با پدیده ای بعنوان بیكاران شیك مواجه می باشد كه هیچ تمایلی به شغل ندارند اما این افراد به علت اینكه در درون خانواده تأمین می شوند برای ورود به بازار كار احساس نیاز نمی كنند.
ربیعی همینطور اظهار نمود: در مورد مهارت آموزی سربازان با هماهنگی ستاد كل نیروهای مسلح، سالانه ۲۰۰ هزار سرباز را آموزش می دهیم كه یك اتفاق بزرگ در عرصه مهارت آموزی است كه پس از دو سال خدمت سربازی، فرد توانایی ورود به بازار كار را دارد.
این مقام مسئول خطاب به رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به اینكه ما باید طرح ملی مهارت را با جدیت و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش دنبال نماییم، اظهار داشت: باید اندیشه های مهارت را بین دانش آموزان تقویت نماییم. همینطور سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور باید هم در شیوه و هم در موضوعات، خویش را متناسب با نیاز بازار كار منعطف كند.
عضو كابینه دولت دوازدهم با تاكید بر اینكه «مهارت» با «تحصیل» كاملاً متفاوت می باشد، اظهار نمود: مهارت همان سواد انجام كاراست و كسی كه سواد انجام كاری را داشته باشد می تواند در جامعه آثار اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.
ربیعی در بخش پایانی اظهارات خود تصریح كرد: امیدواریم با اقداماتی كه انجام می گردد سال آینده شرایط بهتری را در حوزه فنی و حرفه ای داشته باشیم.

1397/05/08
22:40:16
5.0 / 5
919
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است