مهر خبر می دهد؛

جزئیات خدمات سامانه روابط كار برای كارگران و كارفرمایان

جزئیات خدمات سامانه روابط كار برای كارگران و كارفرمایان كار و درآمد: با آغاز ثبت نام از كارگران و كارفرمایان استان تهران در دفاتر پیشخوان، بیش از ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری و در بستر خدمات الكترونیك به جامعه كارگری و كارفرمایی عرضه می گردد.



به گزارش كار و درآمد به نقل از مهر، سامانه روابط كار كه از مرداد ماه سال قبل توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی رونمایی گردید، مقرر است سرانجام بعد از یكسال كارگران و كارفرمایان را به تدریج از خدمات خود بهره مند سازد.
این سامانه با هدف حذف بروكراسی های اداری روابط كار بین كارگر و كارفرما، تولید شفافیت در قراردادهای كار، پایش وضعیت قراردادهای موقت و دائم، حذف مكاتبات كاغذی، ثبت الكترونیكی شكایات كارگران و در مجموع تسهیل روابط كاری بین كارگر و كارفرما به صورت یكپارچه پیاده سازی شده است.
آنچه كه تابحال در حوزه روابط كارآن هم به صورت جداگانه، نه در قالب یك سامانه یكپارچه عرضه می شد، به صورت مقطعی و به صورت نرم افزارهای تخصصی شكایات كارگری، بیمه بیكاری و بازرسی كار بود كه این نرم افزار ها صرفا به منظور رفع نیاز واحدهای مربوطه در مقاطع زمانی مختلف تهیه و عرضه شده بود.
در این راستا راه اندازی «سامانه جامع معاونت روابط كار» كه به اختصار به آن «سامانه روابط كار» می گویند، ضمن تولید تحولی در نحوه عرضه خدمات به جامعه كارگری و كارفرمایی، رویه یكسانی در عرضه كلیه خدمات حوزه روابط كار در واحدهای اجرایی كل كشور را بوجود می آورد.
این سامانه خدمات مختلفی را در حوزه روابط كار به متقاضیان (كارگر، كارفرما)، واحدهای اجرایی (كارشناسان و مدیران ادارات روابط كار، بازرسی كار و بیمه بیكاری)، دستگاه های دولتی (سازمان تامین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای و....)، بخش خصوصی، تشكل های كارگری و كارفرمایی، مراجع قضایی و مدیران ستادی و اجرایی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی عرضه می دهد.
سامانه روابط كار از ۳۶ نرم افزار (زیرسامانه) به شرح جدول زیر تشكیل شده است كه دو زیرسامانه «ثبت الكترونیكی دادخواست كارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی كار توسط كارفرمایان» در فاز نخست اجرای این سامانه پیاده سازی می شوند و سایر سامانه ها به تدریج قابلیت اجرایی پیدا می كنند.
عنوان خدمات (زیرسامانه)
زیرسامانه ثبت قراردادهای كار
زیرسامانه ثبت شكایات كارگری
زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای طبقه بندی مشاغل
زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید
زیرسامانه بررسی و تایید آیین نامه های انضباطی كارگاه ها
زیرسامانه بررسی و تایید پیمان های جمعی كار
زیرسامانه بررسی و تایید طرح های طبقه بندی مشاغل
زیرسامانه صدور اعتبارنامه های اعضای مراجع حل اختلاف
زیرسامانه دادرسی كار
زیرسامانه مدیریت و كنترل دسترسی
زیرسامانه درگاه واحد ارائه خدمات
زیرسامانه پیكربندی و مدیریت تنظیمات
زیرسامانه طراحی گزارشات و داشبورد مدیریتی
زیرسامانه مدیریت بانك اطلاعاتی اشخاص و كارگاهها
زیرسامانه شوراهای سازش
زیرسامانه صدور اعتبارنامه های اعضای مراجع حل اختلاف
زیرسامانه اعضای كمیته های طبقه بندی مشاغل
زیرسامانه مشاوران روابط كار
زیرسامانه مدرسان روابط كار
زیرسامانه طراحان طبقه بندی مشاغل
زیرسامانه ملی استانداردسازی مشاغل
زیر سامانه بازرسی كار
زیر سامانه تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانكاری
زیر سامانه تایید صلاحیت شركت های خدماتی
زیر سامانه سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی
زیرسامانه سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور- فردی
زیرسامانه بیمه بیكاری (مقرری بگیران بیمه بیكاری)
زیرسامانه پشتیبانی از مشاغل
زیرسامانه شناسایی واحدهای مشكل دار
زیرسامانه طرح های اصلاح ساختار اقتصادی كارگاه ها
زیرسامانه ثبت تشكل های كارگری و كارفرمایی
زیرسامانه سامانه جامع آموزش ایمنی كار
زیرسامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی
سامانه جامع روابط كار بعد از پیاده سازی كامل به صورت كلی دسترسی ساده و بدون تبعیض كارگران به تمامی خدمات حوزه روابط كار را بدون رجوع حضوری در ادارات كل اجرایی تعاون، كار و رفاه اجتماعی سراسر كشور فراهم می آورد.
همچنین مدیریت و نظارت دقیق تر بر تنظیم روابط كار و فضای كسب و كار، حل مشكل وجود قراردادهای سفید امضا در بخش ثبت قراردادهای كار، امكان اطلاع از وضعیت بازرسی كارگاه ها و حوادث ناشی از كار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی فرایندهای حوزه روابط كار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الكترونیك و جمع آوری اطلاعات آماری دقیق – به روز و قابل اعتماد و اعتبار در حوزه های تخصصی روابط كار، امكان تشخیص بحران نیروی كار در مناطق جغرافیایی كشور، نظارت بر عملكرد واحدها و سازمان های عرضه دهنده خدمات حوزه روابط كار، وجود یك رویه یكسان در عرضه خدمات الكترونیكی روابط كار و افزایش سطح رضایت مندی جامعه كارگری و كارفرمایی از مهمترین اهداف و نتایج راه اندازی این سامانه خواهد بود.
سامانه جامع روابط كار با استفاده از آدرس prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس كارگران و كارفرمایانی است كه بعد از رجوع به دفاتر پیشخوان نسبت به دریافت نام كاربری و رمز ورود اقدام می كنند.
تشكیل پرونده برای ورود به این سامانه در مرحله اول در استان تهران شروع شده است و كارگران و كارفرمایان در این استان می توانند برای بهره مندی از خدمات این سامانه به دفاتر پیشخوان دولت رجوع كنند.

1397/05/30
14:49:25
5.0 / 5
167
تگهای خبر: بیكاری , بیمه , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است