جنگل های سوادكوه زیر چنگال بولدوزرها

جنگل های سوادكوه زیر چنگال بولدوزرها كار و درآمد: چند وقتی است كه سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست نسبت به ساخت جاده در ارتفاعات سوادكوه اخطار می دهند و می گویند كه بولدوزها به جان جنگل های سوادكوه افتاده اند، جنگل هایی كه زیستگاه گونه های كمیاب گیاهی و جانوری هستند.



به گزارش كار و درآمد به نقل از ایسنا، سوادكوه- كوه سیاه- در استان مازندران منطقه ای پر از كوه های مرتفع و سخت گذر است كه از انبوه درختان بلند و كهنسال پوشیده شده است. بخش بزرگی از این جنگل ها دارای درختانی همچون راش، افرا، توسكا، و نوع كمیاب درخت سردار یا سرخدار هستند و كل، بز، قوچ و میش و حتی پلنگ حیات وحش غالب این منطقه است.

بخشی از جنگل های سوادكوه بعنوان منطقه حفاظت شده زیر مجموعه سازمان محیط زیست و بخشی دیگر زیر مجموعه سازمان جنگل هاست. مدیریت موازی یا دوگانه در این جنگل ها این روزها خودش را در ساخت و ساز جاده در منطقه سوادكوه نشان داده است به گونه ای كه جاده ۶ كیلومتری در دل ارتفاعات سوادكوه در حال ساخت است و آن طور كه یك فعال محیط زیست هم به آن اشاره كرده در این ساخت و سازها كه درباره مجوزدار بودن یا نبودش اختلاف نظر وجود دارد، یك هزار اصله درخت نابود شده است.

این منطقه تابحال زیستگاه كل، بز، قوچ و میش بود اما با ورود لودر و بولدوزر، تیشه به ریشه زیستگاه این حیوانات خورده شده و حیات آن ها در منطقه به خطر افتاده است. بی گمان تخریب منطقه بكر و طبیعی در ارتفاعات سوادكوه همانند هر منطقه بكر حفاظت شده، خسارت های پیدا و پنهان بسیاری دارد كه ذكر همه آنها در این مقوله نمی گنجد.

به گفته ابراهیم فلاحی - مدیركل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادكوه - منطقه ای كه در آن جاده احداث شده است، جزو مناطق مرتعی و كوهستانی به شمار می آید و منطقه جنگلی هیركانی نیست اما جاده در ارتفاعاتی واقع شده كه پوشش گیاهی آن، گونه های علفی و ارس خزنده هستند كه متأسفانه بخشی از آن تخریب شده است.
احتمال مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت جاده سوادكوه
وی همینطور در مورد شكایت به مراجع قضایی درباره جاده سازی در مناطق مرتعی می گوید: ما گزارشی در این زمینه تهیه كرده ایم اما با عنایت به اینكه مالك و متولی این مناطق اداره منابع طبیعی است نمی توانیم شكایت نماییم البته انتظار داشتیم برپایه ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه، قبل از احداث جاده از ما استعلام می كردند. شاید اگر همان زمان از ما استعلام می كردند موافقت نمی كردیم چراكه این جاده سازی در منابع مرتعی باید ابتدا كارشناسی می شد.
صدور مجوز ساخت جاده به شرط رعایت شرایط خاص
اما مسعود منصور - معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری- در گفت وگویی كه با ایسنا داشت از صدور مجوز به شرط و شروط ها برای احداث جاده در سواد كوه خبر می دهد و می افزاید: اجازه ساخت یك ایل راه ۴ كیلومتری در ارتفاعات سواد كوه به اداره كل امور عشایر داده شده است. چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این راه مشكلی دارد باید مخالفت خویش را اعلام نماید و اگر در این مسیر گونه های جانوری و گیاهی خاصی وجود دارد - كه سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به از بین رفتن آن ها نگران است - باید به این مورد ورود پیدا كند.

به گفته وی اداره كل امور عشایر استان مازندران پیش از دریافت مجوز از اداره منابع طبیعی آغاز به ساخت یك ایل راه در ارتفاعات سواد كوه كرده بود. هنگامی كه همكاران ما در اداره منابع طبیعی استان مازندران متوجه ساخت این ایل راه می شوند جلوی این كار را می گیرند و ساخت ایل راه را متوقف و مسیر ۴ كیلومتری جایگزینی را با شرایط خاصی برای ساخت ایل راه معرفی می كنند.
برای ساخت جاده ای دیگر در ارتفاعات سواد كوه با بلدوزر به جان مراتع افتاده اند
سازمان جنگل ها در حالی مجوز ساخت 4 كیلومتر جاده یا ایل راه در سوادكوه را صادر كرده كه از منطقه خبرهای امیدواركننده ای به گوش نمی رسد و به قول محسن موسوی تاكامی - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - اداره امور عشایر نه تنها در ساخت این ایل راه ۴ كیلومتری مرتكب تخلف شده بلكه برای ساخت جاده ای دیگر در ارتفاعات سواد كوه با بلدوزر به جان مراتع افتاده است.

محسن موسوی تاكامی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه اداره امور عشایر در ابتدا بدون دریافت مجوز از منابع طبیعی مبادرت به ساخت جاده در مراتع لولشت - سواد كوه - كرده بود، می گوید: ۳۰۰ متر از جاده را احداث كرده بودند كه ما متوجه این اقدام غیرقانونی شدیم و جلوی كار را گرفتیم اما متاسفانه مقداری از پوشش گیاهی گون و ارس از بین رفته بود.

اداره كل امور عشایر بعد از متوقف كردن عملیات برای دریافت مجوز به اداره منابع طبیعی رجوع كردند. بعد از بررسی كارشناسان منابع طبیعی در یك كمیته فنی مجوز احداث جاده ۴ كیلومتری در همان مسیر به اداره امور عشایر داده شد. قرار بود كه در این مسیر ۴ كیلومتری فقط مبادرت به جمع آوری سنگ ها كنند و از بلدوزر برای تیغ انداختن در جاده استفاده نكنند.متاسفانه نه تنها این مسائل رعایت نشد بلكه به جای ساخت جاده ۴ كیلومتری، ۶ كیلومتر جاده احداث كردند البته ضد آن ها شكایت شده است.

سازمان جنگل ها در حالی مجوز راه سازی صادر كرده كه این پرسش همچنان مطرح است كه آیا ساخت این جاده و اعطای مجوز به آن لزوم داشت، پرسشی كه مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران به آن اینگونه پاسخ می دهد: شش دامدار در منطقه حضور داشتند كه نزدیك به ۱۰۰ روز در آن منطقه زندگی می كردند. ما منكر و مخالف جاده سازی برای این دامداران نیستیم، ما مخالف جاده سازی های غیر منطقی و خارج از چارچوب هستیم. ساخت جاده در مناطق مرتعی سواد كوه باید در حدی باشد كه ماشین های كمكی دامداران بتواند طی مدتی كه در مراتع اقامت دارند رفت و آمد داشته باشند نه در حدی كه مرتع تبدیل به اتوبان شود و شن ریزی نماییم. اداره منابع طبیعی با شرایطی برای ساخت جاده در سوادكوه مجوز می دهد كه بلافاصله بعد از خروج دامدار علف در مرتع و جاده سبز شود اما متاسفانه برای ساخت جاده در مراتع سوادكوه تخلف صورت گرفته و به دستورات ما عمل نشده است.

وی در ادامه به تشریح سه تخلفی كه در جهت ساخت ایل راه در مراتع سواد كوه صورت گرفته می پردازد و می گوید: تخلف اول این بود كه بدون دریافت مجوز از ما مبادرت به ساخت جاده كردند. تخلف دوم در طول مسیر و استفاده از بولدوزر بود كه مسیر را از ۴ كیلومتر به ۶ كیلومتر افزایش دادند كه ما هم شكایت كردیم و بولدوزر را متوقف كردیم. تخلف سوم هم اینكه متاسفانه روز گذشته هم با خبر شدیم كه در یك مسیر دیگری غیر از مسیر لولشت در حال احداث جاده هستند كه بلافاصله این كار را هم متوقف كردیم. تمام این تخلفات را گزارش كرده ایم و به صورت بطور قطع برخورد قانونی خواهیم كرد.

مسعود منصور - معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری- هم قبل از این درباره خسارت وارد شده به منابع طبیعی اظهار كرده بود: خسارتی كه به منابع طبیعی از این راه وارد شده است باید جبران و هزینه آن به حساب خزانه ریخته شود.

به گزارش كار و درآمد به نقل از ایسنا، در حالیكه كشور به علت كمبود بارش از نظر وسعت و كیفیت منابع طبیعی فقیر است، انتظار می رود دستگاه های مسئول همچون منابع طبیعی، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره امور عشایر و.... حساسیت بیشتری نسبت به حفظ جنگل ها و منابع طبیعی باقی مانده در كشور داشته باشند. با عنایت به اینكه كشور ما به علت بی توجهی به مسائل زیست محیطی در برابر عوامل طبیعی تخریب و تغییر اقلیم از صدمه پذیرترین نقاط جهان است باید عوامل انسانی تخریب محیط زیست كشور را به حداقل برسانیم تا تاثیر منفی تغییر اقلیم را به حداقل برسانیم.

ایسنا- مهشاد كریمی




1397/06/11
14:55:09
5.0 / 5
4940
تگهای خبر: توسعه , سازمان , قانون , كیفیت
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است