سفر چطور ارزان می شود؟

سفر چطور ارزان می شود؟ به گزارش كار و درآمد «سفر ارزان»، طرحی است كه اخیرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره آن كلیاتی را اعلام نموده اما هنوز سازوكار اجرایی آنرا مشخص و عمومی نكرده است. با این وجود انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران كه یك طرف قضیه این طرح است، اعلام نمود: شركت های هواپیمایی و هتل ها باید پای كار باشند تا بتوان این طرح را به نتیجه رساند.


حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره این انجمن ـ درباره جزئیات طرحی كه ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ هفته گذشته خیلی كلی درباره آن اطلاع رسانی كرد، به ایسنا توضیح داد: متولیان سفر جلساتی در این باره داشته اند. ما معتقدیم با وجود شرایط بحرانی كه خیلی از آژانس های مسافرتی را گرفتار چالش كرده است، می توانیم این طرح (سفر ارزان) را پیش ببریم. باآنكه در این مرحله با عبارت «سفر ارزان» مخالفیم چون آنرا دور از شأن مردم می دانیم، ما دوران چادرنشینی و كپرنشینی را پشت سر گذاشته ایم و جالب نیست برای سفری كه مقرر است به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد، از واژه ارزان استفاده نماییم كه معمولا برداشت مثبتی از محتوای آن نمی گردد.
وی افزود: با عنایت به نرخ ارز و افزایش بهای بلیت هواپیما، یقینا خیلی از مسافران خارج رو به گردشگری داخلی روی می آورند. برای همین لازم است تسهیلات و تشویق هایی در نظر گرفته شود. در این طرح هدف علاوه بر در دسترس قرار دادن خدمات سفر با هزینه منطقی تر، توزیع مسافرت ها در مناطقی غیر از شمال ایران است كه مردم هر هفته برای چند ساعت استراحت در آن نقطه باید حدود ۲۴ ساعت، رفت و برگشت در ترافیك آن معطل بمانند. منطقه ای كه سواحل آن با مونوپل و تصرفات گسترده روبه رو است و ساحل آزاد و پاك در آن به ندرت پیدا می گردد. البته این فجایع را فقط در شمال ایران نمی توان تجربه كرد، چون سفر به جنوب هم مصائب خاص خویش را دارد؛ از ناامنی جاده ها گرفته تا گرانی هتل و هواپیما.
این فعال گردشگری اظهار داشت: ما برای آسان شدن سفر، از هتل ها نمی خواهیم ارزان فروشی كنند، بلكه از دولت می خواهیم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات در این بخش، معافیت های مالیاتی را مثل خیلی از كشورها برای هتل ها به اجراء بگذارد. چرا باید بخش حمل ونقل هوایی از پرداخت مالیات معاف باشد اما هتل نه!؟
او به گرانی بلیت هواپیما كه همزمان با اجرای سیاست های جدید ارزی در كشور اتفاق افتاد، اشاره نمود و اضافه كرد: شركت های هواپیمایی زمانی وام هایی گرفتند تا هواپیما بخرند اما به خاطر تحریم ناچار شدند هواپیماهای فرسوده را وارد كنند. حالا هم برای تعمیرات و تهیه قطعات آنها باز هم دست به دامن مردم شده اند و مالیات و هزینه های این بخش را به نحوی با استفاده از مردم با مالیات ها و نرخ هایی كه برای بلیت تعیین كرده اند، تامین می كنند. اگر مقرر است بخش هایی در كشور از تسهیلات و معافیت مالیاتی بهره مند شوند، به خاطر مردم هتل ها هم باید مشمول چنین مشوق هایی شوند تا قیمت ها را مناسب كنند.
رفیعی اظهار داشت: وقتی هواپیما و هتل قیمت مناسب بدهند و بخشی از ظرفیت خالی را در اختیار آژانس ها قرار دهند بطور قطع می توان سفر را در دسترس شمار بیشتری از مردم كشور قرار داد تا با هزینه ی به صرفه تری آنرا انجام دهند.
او همینطور نقش استانداران را در اجرای طرح «سفر ارزان» اثرگذار دانست و اضافه كرد: ما در كشور جاذبه كم نداریم، استاندارانی كه تمایل دارند توریست به استان شان سفر كند باید امكانات در اختیار خویش را آزاد و طوری قیمت گذاری كنند كه آژانس بتواند به آن استان مسافر بفرستد. چند وقت دیگر نوروز است، موج خروشانی از سفرهای داخلی راه می افتد. اما آیا مقرر است اتفاقی كه هر سال تجربه می نماییم تكرار شود؟! یعنی فقط چند استان از وجود مسافر نوروزی بهره مند شوند؟ چه وقتی بهتر از حالا كه بخش های خدماتی سفر تمایل دارند برای به سرانجام رساندن چنین طرحی همكاری كنند؟ طبیعتا ما بعنوان یكی از متولیان سفر دنبال هموار كردن این مسیر هستیم تا نه تنها كسب و كارِ از رونق افتاده ی بخش هایی از گردشگری همچون آژانس ها، دوباره بهبود پیدا كند كه مردم به خاطر گرانی، از سفر كردن محروم نشوند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، ضرورت اجرای طرحی كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آن با عنوان «سفر ارزان» یاد كرده را، پای كار آمدن شركت های هواپیمایی، هتل ها و استانداری ها دانست و با خوش بینی نسبت به اجرای آن، اظهار نمود: وقتی گردشگری داخلی رونق بگیرد، خدمات و تاسیسات هم توسعه می یابد و فرهنگ پذیرش مسافر در هر نقطه از كشور جا می افتد، و آن وقت روی گردشگری خارجی كه سخت تر جذب می شود، می توان بهتر سرمایه گذاری كرد و همین روال را برای آنها هم به اجراء گذاشت.
او درباره تسهیلاتی كه مقرر است بانك ها در جریان این طرح به مسافران بدهند نیز، توضیح داد: وقتی ظرفیت خالی شركت های هواپیمایی و هتل ها با قیمت مناسب در اختیار آژانس ها قرار گرفت، نوبت تسهیلات بانكی می رسد. در واقع بانك ها باید چنین تسهیلاتی را فراهم نمایند. منظور ما تولید رانت نیست كه پولی به بخشی برسد و طرحی هم اجراء نشود. هدف این است كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ذی نفوذان، با بانك ها بخصوص قرض الحسنه ها رایزنی كنند تا تسهیلات با سود ۵ تا ۶ درصد در اختیار آژانس ها قرار گیرد تا آنها هم خدمات این بسته سفر را تامین كنند و مسافر هم در نهایت این تهسیلات را در پنج یا شش ماه به صورت اقساط برگرداند. برآورد ما بر این است كه هر مسافر برای ایرانگردی بین یك تا دو میلیون تومان هزینه دارد. بانك می تواند این اعتبار را در اختیار بخش های خدماتی قرار دهد تا به این شكل بازپرداخت آن تضمن شود. شاید به نظر سخت باشد اما فرمول چندان پیچیده ای ندارد و كشورهای زیادی به این شكل برای سفر تسهیلات می دهند.
رفیعی در پاسخ به این سئوال كه آیا درباره سازوكار پرداخت تسهیلات این سفرها، پیشنهاد مطرح شده مورد تفاهم یا توافق بخش دولتی هم بوده است؟ اظهار داشت: بخش خصوصی در اجرای این طرح با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاملا هماهنگ است. در دورن بخش هم رایزنی هایی صورت می گیرد، چون خیلی از آژانس های مسافرتی شرایط اقتصادی خوبی ندارند و حتما تمایل دارند كه این پروژه اجراء شود، تلاش هم می نماییم از این مسیر سخت با موفقیت گذر نماییم. ما باور داریم از گردشگری داخلی می توانیم به توریستهای خارجی برسیم.

خبرنگار: سمیه حسنلو
دبیر خبر: ابراهیم عسگری


1397/10/29
15:19:08
5.0 / 5
147
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , تسهیلات , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است