وزیر راه و شهرسازی:

گروه های هدف، دو ساله خانه دار می شوند

گروه های هدف، دو ساله خانه دار می شوند كار و درآمد: تولید و عرضه مسكن با تاكید بر بخش خصوصی و تسهیلگری دولت، برنامه این بخش برای دو سال آینده است. در این دو سال نهصد هزار واحد شامل پانصد هزار مسكن مهر باقیمانده و 400هزار مسكن در چارچوب طرح «اقدام ملی» است. برنامه 2 ساله تولید و عرضه مسكن روز پنجم شهریور در مراسمی با حضور رئیس جمهوری با شروع ساخت 110 هزار واحد مسكونی روی اراضی دولتی به اجرا درآمد.



به گزارش كار و درآمد به نقل از ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با «ایران» با تاكید بر اینكه مسكن های جدید تا 2 سال دیگر تكمیل و به متقاضیان عرضه می شود، هدف از ساخت و سازهای جدید را دسترسی گروه های هدف به مسكن مناسب برمبنای حمایت های مالی و در چارچوب تسهیلات حمایتی عنوان نمود.

در بخش مسكن همواره این مساله در بین فعالان بخش مطرح است كه طرح و برنامه ها به دلایلی به مرحله اجرا نمی رسد و در چارچوب طرح باقی می ماند. شما بعنوان متولی بخش مسكن این نقد را چگونه پاسخ می دهید؟

مهم ترین برنامه ما در 2 سال آینده تولید 400 هزار مسكن می باشد. در كنار این برنامه مسكن های مهر باقیمانده هم تكمیل و واگذار می شود. از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسكونی تعریف شده برای ساخت در چارچوب طرح اقدام ملی، عملیات ساخت ۶۷ هزار واحد در كشور شروع شده بود و روز پنجم شهریور نیز عملیات اجرایی برای ساخت ۱۱۰ هزار واحد دیگر آغاز شد. وقتی ما می گوییم عملیات شروع شده است یعنی طرح از حالت برنامه خارج شده و به مرحله اجرا رسیده است. شروع طرح این گونه است كه كلنگ زنی شروع شده است، وقتی كلنگ می زنیم یعنی قرارداد با پیمانكار منعقد شده است و پیمانكار در حال فعالیت است و كار را آغاز نموده است.آغاز ساخت 110 هزار واحد در چارچوب طرح اقدام ملی، امروز پروژه، نقشه ها و احجام كار مشخص است. وقتی برنامه در تهران به صورت نمادین با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، همزمان در شهرهای دیگر هم به صورت ویدئو كنفرانس نشان داده شد كه زمین و تجهیزات روی زمین بود یعنی كاری واقعی و صادقانه در حال انجام می باشد.

یعنی ساخت 110 هزار واحد مسكن به صورت همزمان شروع شده است؟

عملیات اجرایی 110 هزار مسكن در 3 وضعیت قرار دارد: در یك طرح، عملیات ساختمانی خود ساختمان آغاز می شود كه 220 پروژه شامل 58 هزار و 248 واحد در شهرهای مختلف است. طرح دوم، 25هزار واحد را شامل می شود كه شروع آن با آماده سازی زمین بود، در واقع اراضی خامی كه برای ساخت و ساز مسكن تعیین كرده بودیم و با سازندگان قرارداد بسته بودیم آماده سازی این زمین ها شروع شد، خیابان كشی و تأسیسات زیربنایی آماده شده تا زمین ها قابلیت بارگذاری برای مسكن داشته باشد.

نوع سوم طرح شامل 19 هزار و 500 واحد بود كه در زمره پروژه هایی بود كه زمین های آن در چند ماه گذشته آماده شده، عملیات عمران و آبادانی زمین ها انجام شده و به انتها رسیده است. پس از این مرحله در روزنامه ها فراخوان داده می شود و انبوه سازان یا اشخاص حقیقی و حقوقی كه تمایل دارند در فراخوان شركت و عقد قرارداد می كنند و كار ساخت آغاز می شود.

چند روز پیش بود كه شما معاون مسكن و ساختمان خودرا تغییر دادید. آیا پس از این باید منتظر تغییر طرح ها و برنامه هایی مانند مسكن كارمندان، مسكن مشاركتی، ایجاد بنگاه های استیجاری و... باشیم؟

خیر. تغییر معاونت مسكن و ساختمان به مدلول عوض شدن رویكردها و برنامه ها نیست. برنامه هایی كه نام بردید همچنان دنبال می شود و تغییر نمی كند.

این نگرانی وجود دارد مانند آنچه در مسكن مهر صورت گرفت ساخت مسكن های جدید نیز بیشتر از 2 سال به طول بینجامد.

به مردم این اطمینان را می دهم ساخت 400 هزار واحد حتما تا 2 سال آینده به اتمام می رسد. در جهت پیشبرد برنامه تولید مسكن در فرآیندی قرار گرفتیم كه تولید به صورت اجرایی در آمده است. مردم اطمینان داشته باشند تمام تلاش ما خانه دار شدن مردم با شرایط مناسب می باشد.

عرضه 400 هزار مسكن جدید و تكمیل مسكن مهر چه اثری بر بازار مسكن بویژه در مورد افزایش قیمت ها در این بازار دارد؟

در تولید و عرضه مسكن اثرگذاری بر بازار هدف ما نیست. تولید مسكن و تحت پوشش قرار گرفتن واجدان شرایطی كه استطاعت مالی آنها خرید خانه هایی است كه در قالب الگوی مسكن باشد هدف اصلی برنامه ساخت است تا گروه های هدف با منابع اندك خود و با تسهیلات مالی در نظر گرفته شده بتوانند مسكن را خریداری كنند. هدف ما تولید و عرضه مسكن و جریان بخشیدن به روند تولید است و با اقدامات انبوه و گسترده ای كه در ساخت مسكن آغاز نموده ایم امیدواریم منجر به تحقق این هدف شود.

یعنی افزایش قیمت امكان دارد ادامه دار باشد؟

شاخص هایی كه در اقتصاد كلان است و تحولات اقتصادی، تعیین كننده شرایط بازار مسكن می باشد. بخش مسكن مانند خیلی از بخش های دیگر، متأثر از اقتصاد كلان است. یعنی افزایش قیمت ها و كاهش ارزش پول ملی كه متأثر از تهاجم استكبار با هدف تخریب ارزش پول ملی بود، بر همه بخش ها اثر گذاشت و نمی گردد این مساله را نفی نماییم یا نادیده بگیرم. این حقیقتی است كه وجود دارد. برمبنای اطلاعات دریافتی از مركز آمار ایران از سال 70 تابحال روند تورم، قیمت مسكن و اجاره بها همواره از هم تبعیت كرده اند. این حقیقت وضعیت مسكن در كشور ما است.
نكته قابل ملاحظه این است كه همواره برای ایجاد ارزش افزوده، حوزه مسكن به یكی از فضاهای كسب و كار تبدیل گشته كه سوداگری هم به آن آغشته است. باید پایه های تولید را مستحكم نماییم تا تولید تداوم پیدا كند. باید بتوانیم اقدام ملی تولید مسكن را از تلاطم های اقتصادی در امان نگه داریم تا جامعه هدف بتوانند از امكان داشتن مسكن با قیمت مناسب برخوردار باشند.

در اجرای برنامه هایی مانند ستاندن مالیات از خانه های خالی یا مالیات برعایدی مسكن تعلل می شود. گفته می شود اراده ای برای اجرای برنامه های مالیاتی در حوزه مسكن وجود ندارد.

صحبت ها و انتقادها به بحث نیاز دارد. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی است. سوژه مالیات بر خانه های خالی در قانون مالیات های مستقیم آمده است و اجرای آن منوط به انجام تكلیف ایجاد سامانه جامع املاك و اسكان است. در قانون به هر دلیلی راه اندازی سامانه املاك و اسكان به وزارت راه و شهرسازی سپرده شده است كه تنها وزارتخانه ای است كه هیچ اطلاعات پایه ای از وضعیت املاك و اسكان ندارد. وزارت راه و شهرسازی صاحب قسمتی از اراضی است كه آنها را برای مسكن یا برای كاربردهای عمومی به دستگاه های دولتی یا اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می كند اما اطلاعات واحدهای مسكونی در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست.

نكته حائز اهمیت این است كه اطلاعات واحدهای مسكونی در سامانه های گوناگون موجود است. این اطلاعات یا به صورت دستی و كاغذی است یا به صورت سیستمی. طراحی سامانه ای كه اطلاعات كل مسكن های موجود را تحت پوشش خود قرار دهد كار سنگین سخت افزاری و نرم افزاری است. وزارت راه و شهرسازی هم اكنون جهت راه اندازی سامانه در كلانشهرها با مدل و با اقدامی میانبر در حال فعالیت است. تلاش می نماییم راه اندازی سامانه اطلاعاتی را برای سازمان امور مالیاتی فراهم نماییم تا اجرای مالیات بر خانه های خالی را اجرا نماید.

كمبود یا مشكلات بودجه ای تهدیدی برای برنامه های ساخت و عرضه مسكن نیست؟

كمبود بودجه یك حقیقت است كه پروژه های عمرانی را تحت تأثیر قرار می دهد اما پروژه های مسكن مردم محور است و دولت محور نیست. وظیفه دولت صدور مجوزها، فراهم كردن زمین، سیاستگذاری، اجرای سیاست های شتاب دهنده و رفع موانع است كه وابسته به بودجه نیست، برنامه های مسكن در سطح دولت به باور، همت، مدیریت صحیح، اداره و تصمیم گیری های كلان ملی وابسته است كه مورد تاكید نظام است و مورد تاكید و پیگیری رهبر معظم انقلاب است، ایشان حوزه مسكن را یكی از كشنده های توسعه اقتصادی می دانند كه اشتغال، تولید و رونق را به دنبال دارد. ما بعنوان متولی و سیاستگذار بخش مسكن، با این اهداف فعالیت های خودرا ادامه می دهیم.

از طرف وزارت راه و شهرسازی برنامه هایی برای كنترل و نظارت بر بازار اجاره اعلام گردید اما در حال نزدیك شدن به انتها فصل جابه جایی هستیم ولی برنامه ها اجرا نشد.

دولت مسئولیتی در قبال اجاره ندارد چون ملك و اجاره بها متعلق به مردم است. قانون مالك و مستأجر نیز عمدتاً ناظر به ضوابط حقوقی و قراردادی میان مالك و مستأجر است. در این قانونبندی وجود دارد كه اگر مالك و مستأجر بر سر قیمت اختلاف پیدا كنند حكم دادگاه ملاك است. دولت این اختیار و اجازه را ندارد كه برای اجاره بها نرخ تعیین كند. تكلیفی در قانون بر عهده دولت قرارداده شده است كه ما بعنوان متولی، همواره برای اجرای آن آماده هستیم. بر طبق این قانون وزارت راه و شهرسازی باید اراضی دولتی را در اختیار مؤسساتی قرار دهد كه مسكن استیجاری تولید كنند و این واحدها را به صورت اجاره داری حرفه ای وارد بازار اجاره كنند. اما در سال های گذشته از این تكلیف قانونی استفاده نشده بود. هر نهاد، ارگان، اشخاص حقیقی و حقوقی كه بخواهند كار اجاره داری حرفه ای انجام دهند اگر ما زمین را در اختیار آنها قرار دهیم در آن صورت ضوابطی كه برای اجاره متقاضیان تعیین می كنند ما می توانیم به استناد قراردادی كه منعقد می شود، در مفاد اجاره مداخله نماییم. فقط در این شرایط نقش دولت در بازار اجاره وارد سیستم اجرایی می شود.

شما علاوه بر مسكن متولی حوزه حمل و نقل نیز هستید. مانند آنچه در بخش مسكن عنوان كردید، برنامه های مشخصی برای توسعه حمل و نقل دارید؟

موفقیت ها در حوزه زیرساخت های حمل و نقل شامل دریایی، هوایی، جاده ای و ریلی امری است كه وزارت راه و شهرسازی به صورت پیوسته به آن اهتمام داشته است. پروژه های حمل و نقلی چون بودجه محور است و متكی به بودجه دولت می باشد در این سال ها همواره با فراز و نشیب هایی كه بودجه داشته با مشكلاتی روبه رو شده است. زمانی كه بودجه دولتی گرفتار بحران شده، وزارت راه و شهرسازی جزو نخستین دستگاه هایی است كه پروژه های آن لطمه می بیند. 10هزار كیلومتر راه روستایی در دولت های یازدهم و دوازدهم راه اندازی، بهسازی و آسفالت شد. با 100هزار كیلومتر راهی كه از قبل بهسازی شده بود پوشش آسفالت برای بیشتر روستاهای بالای 20خانوار به صورت متوسط از مرز 90 درصد عبور كرده است. در نقاطی 95.2 درصد پوشش آسفالت داریم و در روستاهایی كه الزاماً در استان های محروم واقع نیستند، پوشش آسفالت به 88 درصد رسیده است. ما طرح اقدام ملی را برای راه های روستایی طراحی نموده ایم كه سازمان راهداری این طرح را آغاز نموده است. بر طبق این طرح 2 هزار كیلومتر راه روستایی تا اختتام امسال بهسازی می شود و در سال آینده 3 هزار كیلومتر راه روستایی را به آن اضافه می نماییم تا معدل بهسازی همه راه های روستایی را به معدل كل نزدیك نماییم.

گفته می شود پروژه هایی مانند قطار سریع السیر تهران- اصفهان یا قطار برقی تهران- مشهد امكان دارد به خاطر مشكلات بودجه ای از دستور كار اجرایی كنار گذاشته شوند.

خیر. فعالیت این پروژه ها همچنان ادامه دارد.





منبع:

1398/06/10
13:26:40
5.0 / 5
3109
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است