معاون وزیر كار در گزارش كار و درآمد:

۲۲ خدمت كارگری و كارفرمایی غیرحضوری شد

۲۲ خدمت كارگری و كارفرمایی غیرحضوری شد به گزارش كار و درآمد معاون وزیر كار از غیرحضوری شدن 22 خدمت در حوزه های كارگری و كارفرمایی آگاهی داد و اظهار داشت: كارگران و كارفرمایان برای بهره مندی از این سامانه فقط یك دفعه باید به دفاتر پیشخوان بازگشت كنند.



حاتم شاكرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت آغاز فعالیت سامانه جامع روابط كار و ارائه خدمات غیرحضوری به جامعه كارگری و كارفرمایی بوسیله آن گفت: بمنظور كارآمدی هر چه بیشتر خدمات الكترونیكی و افزایش تعامل پذیری بین دولت و آحاد جامعه، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی همگام با سیاست های دولت بمنظور مدیریت و نظارت هر چه بیشتر بر اجرای قانون كار و تنظیم روابط كار كشور بوسیله الكترونیكی كردن پروسه و گردش كار فرآیندهای حوزه روابط كار و پیمایش تمامی فاكتورهای بازار كار در محدوده مشمولان قانون كار در حوزه های بازرسی كار، ایمنی و حفاظت فنی، پشتیبانی از مشاغل و واحدهای مشكل دار، شكایات كارگری، قراردادهای كار، جبران خدمات كارگران و تشكل های كارگری و كارفرمایی، مبادرت به تهیه «سامانه جامع روابط كار» كرد تا ضمن ایجاد تحولی شگرف در نحوه ارائه خدمات به شركای اجتماعی، گام بلندی در افزایش رضایتمندی شركای اجتماعی و تكریم ارباب رجوع بردارد.
وی با اشاره به اهداف كلان سامانه جامع روابط كار اضافه كرد: سامانه جامع روابط كار موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط كار، تعیین و بازتعریف مقررات كار حاكم بر جامعه كار و تلاش شامل امنیت، ایجاد روابط سالم بین كارگر و كارفرما، تبیین سیاست های بازار كار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی حوزه كار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الكترونیك و بسترسازی جمع آوری اطلاعات آماری دقیق و به روز بعنوان مبنای هرگونه سیاستگذاری و بالطبع برنامه ریزی، نظارت بر عملكرد واحدها و سازمان های ارائه دهنده خدمات، وجود یك رویه یكسان در ارائه خدمات به مردم، امكان تشخیص و رصد مشكلات در مناطق جغرافیایی كشور بمنظور ارائه راهكارهای صحیح و عملی را فراهم می سازد.
شاكرمی با تاكید بر اینكه طراحی سامانه جامع روابط روابط كار از سال ۱۳۹۶ در دستور كار قرار گرفت، افزود: سامانه جامع روابط كار دربرگیرنده ۴۹ زیر سامانه در حوزه های مختلف روابط كار است كه تمامی خدمات و وظایف معاونت روابط كار را به صورت الكترونیكی ارائه می دهد.
خدمات سامانه به جامعه كار و تولید
معاون روابط كار وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اضافه كرد: ثبت شكایات كارگری، دادرسی كار، ثبت و تأیید قراردادهای طبقه بندی مشاغل، ثبت و تأیید پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید، بررسی و تأیید بخشنامه های انضباطی كارگاه ها، بررسی و تأیید پیمان های جمعی كار، بررسی و تأیید طبقه بندی مشاغل، صدور اعتبار نامه های اعضای مراجع حل اختلاف، كمیته های طبقه بندی مشاغل، كمیته های انضباط كارگاه ها، مشاوران روابط كار، مدرسان روابط كار، طراحان طبقه بندی مشاغل، سامانه ملی استاندارد سازی مشاغل، بازرسی كار، سامانه تأیید صلاحیت ایمنی امور پیمانكاری، سامانه تأیید صلاحیت شركت های خدماتی، سامانه تأیید صلاحیت مسئولان ایمنی، سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور فردی، بیمه بیكاری، پشتیبانی از مشاغل، شناسایی واحدهای مشكل دار، طرح های اصلاح ساختار اقتصادی كارگاه ها، ثبت تشكل های كارگری و كارفرمایی، برگزاری مجامع عمومی غیر حضوری عادی و فوق العاده تشكل های كارگری و كارفرمایی (شامل انتخابات تشكل ها)، سامانه آموزش ایمنی كار، سامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی مهمترین زیر سامانه های سامانه جامع روابط كار هستند.
معاون وزیر كار، دسترسی سهل و بدون تبعیض به تمامی خدمات حوزه های كارگری و كارفرمایی بدون نیاز به بازگشت حضوری به ادارات كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سراسر كشور، حل مشكل وجود قراردادهای سفید امضا در بخش ثبت قراردادهای كار، امكان اطلاع از وضعیت بازرسی كارگاه ها و حوادث ناشی از كار، بهینه سازی فرآیندهای حوزه روابط كار، جمع آوری اطلاعات آماری دقیق، امكان تشخیص بحران نیروی كار و نظارت بر عملكرد واحدها و سازمان های ارائه دهنده خدمات حوزه روابط كار را مهمترین نتایج و اهداف راه اندازی سامانه جامع روابط كار عنوان نمود.
نحوه ورود به سامانه
شاكرمی با اشاره به اینكه سامانه جامع روابط كار به آدرس http: //prkar.mcls.gov.ir در دسترس می باشد، درباره نحوه احراز هویت كارگران و كارفرمایان و همین طور ورود به سامانه جامع روابط كار اظهار داشت: لازمه ورود به سامانه جامع روابط كار، احراز هویت كارگران و كارفرمایان محترم در دفاتر پیشخوان دولت می باشد. بدین جهت تمامی كارگران و كارفرمایان و همین طور تمام افرادی كه بخواهند به صورتی از زیرسامانه های سامانه جامع روابط كار استفاده كنند برای یك دفعه باید به دفاتر پیشخوان دولت بازگشت كنند و احراز هویت شوند و بعد از آن می توانند با دریافت نام كاربری و رمز عبور كه به تلفن همراه آنها پیامك خواهد شد، وارد سامانه جامع روابط كار شوند و از خدمات غیر حضوری این سامانه همچون ثبت شكایت و دادخواست استفاده كنند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: كارگران با در دست داشتن كارت ملی، كارفرمایان حقوقی با در دست داشتن كارت ملی و آخرین روزنامه رسمی ثبت شركت و كارفرمایان حقیقی با در دست داشتن كارت ملی و گواهی جواز كسب فقط برای یك دفعه به دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهر كه خدمت احراز هویت كارگران و كارفرمایان را انجام می دهند بازگشت كنند و ثبت نام خودرا انجام دهند. بعد از تكمیل مراحل ثبت نام، نام كاربری و رمز عبور به تلفن همراه آنان ارسال خواهد شد. بعد از آن افراد می توانند با وارد كردن نام كاربری و رمز عبور وارد سامانه شوند.
وی اضافه كرد: در همین راستا از ۴۹ زیر سامانه «سامانه جامع روابط كار» ۲۲ زیرسامانه همچون قراردادهای طبقه بندی مشاغل، طرح های طبقه بندی مشاغل در سه سطح اصلی، بازبینی و متمم طرح های طبقه بندی مشاغل، قراردادهای پاداش افزایش تولید و بخشنامه انضباط كار و ثبت دادخواست، مرحله بدوی دادرسی كار، مرحله تجدیدنظر دادرسی كار و اجرای احكام و تأیید صلاحیت شركت های خدماتی به مرحله پایلوت رسیده و در ۲۲ استان در حال اجراست.


منبع:

1398/11/26
21:03:42
5.0 / 5
3994
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار كار , بیكاری
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است