معاون وزیر كار اعلام كرد:

سناریوهای اشتغال در دوران كرونا و بعد از آن

سناریوهای اشتغال در دوران كرونا و بعد از آن به گزارش كار و درآمد معاون وزیر كار سناریوهای اشتغال در شرایط كرونا و بعد از كرونا را شرح داد.


به گزارش کار و درآمد به نقل از وزارت تعاون، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد عملکرد معاونت متبوع خود در بحث ایجاد اشتغال، اظهار داشت: برآورد کارشناسی ما در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال این بود که برای ایجاد و توسعه اشتغال، کارآمدترین اقدام، نهادسازی است. ازاین رو اقدامات مختلفی در این حوزه انجام و دستاوردهایی بدست آمد. عیسی منصوری با اشاره به اینکه در بحث ایجاد اشتغال باید با عنایت به شرایط موجود عملکرد خویش را بررسی نماییم، اظهارداشت: بررسی آمارها نشان داده است که روند رشد اشتغال از سال ۱۳۴۵ و در پنج دهه گذشته ملایم، رو به رشد و باثبات بوده است و در سال های خاصی افت جدی داشته و در دوره ای رو به افزایش بوده است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: بخشی از رشد اشتغال در کشور را می توان متأثر از بهبود شرایط اقتصادی دانست، در عین حال با وجود اینکه شرایط اقتصادی کشور در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تا حدودی مطلوب بوده، اما منجر به ایجاد اشتغال نشد. وی ادامه داد: بعنوان مثال می توان به دوران برجام اشاره نمود که با اینکه حوزه سرمایه گذاری خارجی رشد قابل توجهی داشت، ولی این رشد بیشتر در حوزه انرژی بود و اشتغالی ایجاد نکرده است. ازاین رو بر نهادسازی بعنوان ابزاری کارآمد برای ایجاد اشتغال تمرکز کردیم. منصوری تصریح کرد: وزارت تعاون نه تنها در دوران رشد بلکه در دوران رکود هم، مبحث نهادسازی برای ایجاد اشتغال را دنبال کرد و این برنامه با عنایت به اهداف پیشبینی شده قابل دفاع بوده است اما مشکلاتی هم داشته که جای بحث و بررسی دارد. وی تصریح کرد: در برنامه های ایجاد اشتغال بیشتر به کسب و کارهایی توجه شده که کمتر مورد پذیرش و استقبال بودند. در حالیکه بررسی فضای کسب و کار نشان داده است کسب و کارهای خرد، کوچک و غیررسمی ظرفیت بیشتری برای ایجاد اشتغال دارند. معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون اضافه کرد: اشتغال با حوزه های مختلفی همچون بازار کالا، تولید و مصرف و کار در ارتباط می باشد و زمانی که بازار تولید راکد است، بازار کار متأثر از این شرایط، پذیرای اشتغال نیست و یا وقتی بازار مصرف تحت تاثیر درآمد پایین با رکود مواجه می شود، تاثیر خویش را بر بازار کار می گذارد. منصوری اضافه کرد: در شرایط رکود بازار کار هم وقتی بازار ثانویه رونق می یابد، سرمایه و درآمدها به سمت این بازار حرکت می کند در نتیجه تقاضا برای بازار کار و اشتغال از رونق می افتد. وی توضیح داد: در سال ۹۰ درآمد غیر شغلی خانوارها ۵۷ درصد بوده است. به عبارتی درآمدها از محل کار و فعالیت نبوده است بلکه از خرید و فروش مستغلات، سود حساب بانکی، خرید و فروش سکه و ارز و بوده است و این رقم در سال ۹۶ به ۴۹ درصد و هم اکنون به ۶۳ درصد رسیده است. در سال ۹۰ درآمد غیرشغلی خانوارها ۵۷ درصد بوده است. به عبارتی درآمدها از محل کار و فعالیت نبوده است بلکه از خرید و فروش مستغلات، سود حساب بانکی، خرید و فروش سکه و ارز و بوده است و این رقم در سال ۹۶ به ۴۹ درصد و هم اکنون به ۶۳ درصد رسیده است. این بدان مفهوم است که منابع و درآمد افراد با هدف افزایش سرمایه به سمت بورس و فعالیتهای دیگر می رود و در نتیجه درآمد حاصل از شغل کم می شود. معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون اظهار داشت: ازاین رو توجه به بازار کار بدون توجه به بازار تولید، مصرف، بازار کالا، بازارهای مالی و غیره منطقی نیست و باید سایر بازارها را در کنار بازار کار رصد نماییم. سناریوهای اشتغال در شرایط کرونا و بعد از آن وی درباره برنامه های اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: برای برنامه ریزی اشتغال در شرایط کرونا باید سناریوهای مختلفی تعریف می شد. در سناریوی ساده به شکل V، وضعیت اقتصادی افت می کند و سپس رشد قابل توجهی را تجربه می کند. اما در سناریوی پیچیده به شکل W، بعد از افت اقتصادی شاهد رشد خواهیم بود ولی بعد از مدتی افت اقتصادی و سپس رشد اتفاق می افتد. منصوری اظهار داشت: با عنایت به این که در کشور ما بعد از انتشار کرونا به نسبت زودتر از سایر کشورها، سیاست های اجرایی برای حمایت و رونق کسب و کارها اتخاذ و عملیاتی شد، انتظار داریم روند اقتصادی خوبی را در آینده طی نماییم. وی افزود: اما به نظر می آید موانع همیشگی پیش رو وجود دارد و بسته پیشنهادی ما برای شرایط پساکرونا در وهله نخست ناظر بر عرضه راهکارها برای رفع موانع پیش رو و در وهله دوم تمرکز بر حوزه های تأثیرگذار برای بهبود و رونق اقتصادی می باشد. معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون اظهار داشت: یکی از مسائلی که در این دوره به آن توجه می شود، تقاضاست اما ارزیابی ما این است که واحدهای عرضه و کسب و کار گرفتار مشکل جدی هستند و توجه صرف به تقاضا و تعریف آن نمی تواند کافی باشد، ازاین رو بازتعریف عرضه و کمک به فعال کردن بنگاه های تولیدی و اقتصادی و رونق آنها را در دستور کار قرار داده ایم. وی با اشاره به اینکه روش وام مستقیم در کشور بعنوان نخستین روش همواره مورد توجه بوده است، اظهار داشت: روش پرداخت وام مستقیم به تنهایی پاسخگو نیست. با این وجود این ابزار را در دوران کرونا هم استفاده کردیم تا مقداری از التهاب فضای حاکم بر اشتغال و کسب و کارها کاسته شود. منصوری اضافه کرد: با اینکه سفارش و بسته پیشنهادی وزارت تعاون در شرایط کرونا، اتخاذ سیاست های مالی بود، اما سیاست های پولی در چارچوب تسهیلات کرونا به کسب و کارهای صدمه دیده برپایه اندازه کسب و کار اجرا شد. وی تشریح کرد: برای پشتیبانی از کسب و کارهای صدمه دیده از شیوع ویروس کرونا، ۱۴ رسته و ۸۴۸ زیر رسته که بیشترین صدمه را از انتشار کرونا دیده اند، جهت پرداخت تسهیلات ویژه کرونا شناسایی شد. معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون اظهار داشت: آنچه ما تا کنون به بانک ها عامل معرفی کردیم ۱۰ هزار میلیارد تومان است و حدود ۷۰۰ هزار نفر شاغل را تحت پوشش قرار می دهد و ۳۵ هزار میلیارد ریال هم افزون بر رقم ۲۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۰۸ شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری شامل هوایی، ریلی و دریایی اختصاص یافته است. وی درباره استقبال کم برای دریافت تسهیلات کرونا، توضیح داد: به علت تجربه موفق وزارت تعاون در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و کمترین انحراف در این برنامه، طراحی سیستم برای پرداخت تسهیلات به وزارت تعاون واگذار شد. البته مرجع تصمیم گیرنده در این خصوص ستاد ملی مقابله با شیوع بیماری کرونا بود و مسؤولیت اجرای آن برعهده معاونت اقتصادی ریاست جمهوری بود. منصوری اضافه کرد: سامانه کارا جهت عرضه تسهیلات کرونا به متقاضیان اختصاص یافت. درگاه جداگانه ای در این سامانه طراحی شد و کنترل و نظارت بر سامانه هم به صورت مستمر انجام می گیرد. در مرحله اول طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا مقرر شد در بخش بیمه شدگان، کد ملی افراد ذیل ۱۴ رسته منتخب برای ارسال پیامک اطلاع رسانی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بگیرد تا پیامک اطلاع رسانی برای ثبت نام در سامانه کارا ارسال شود و بعد از بررسی و تأیید دستگاه بخشی مربوطه، جهت پرداخت به سیستم بانکی ارجاع شود. وی ادامه داد: علاوه بر این به منظور شناسایی واحدهای کسب و کار ذیل ۱۴ رسته مصوب که فاقد کد کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی و یا فهرست بیمه ای هستند با وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان فنی و حرفه ای کشور و سازمان بهزیستی کشور)، هماهنگی لازم صورت گرفت و بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز شده اند. منصوری افزود: در مراحل ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه کارا تنها چند سوال اساسی مطرح می شود اما به علت برخی ناآشنایی ها، مشکلاتی به وجود آمد که تلاش کردیم به کمک ابزارهای اطلاع رسانی این مشکل را برطرف نماییم. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: در روند ثبت نام متقاضیان تسهیلات کرونا دو مشکل وجود داشت. با عنایت به این که سیستم تأمین اجتماعی بانک اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه کارا بود، در مواردی به روز نشدن اطلاعات بیمه شدگان از گذشته تابحال سبب بروز مشکلاتی همچون عدم تطابق اطلاعات در سامانه می شد که تیم ویژه ای برای رفع این مشکلات تعیین شد تا بسیار مؤثر بود. منصوری با اشاره به مشکلات بانکی در پرداخت تسهیلات کرونایی اظهار داشت: در سامانه کارا، تمامی مراحل از ابتدا تا زمانی که واجدین شرایط برای عرضه مدارک و دریافت تسهیلات به مؤسسات عامل رجوع می کنند، به صورت کاملاً سیستمی انجام می شود. عرضه خدمات در بانک قائل به کارشناس مربوطه است و در مواردی شاهد بودیم که بر خلاف دستورالعمل صادره از جانب بانک مرکزی، کارشناس بانک درخواست ضامن برای پرداخت برخی تسهیلات کرونا را دارد که با پیگیری ها و نظارت های دقیق، این مشکل تا حدودی رفع شد. وی با اشاره به اینکه بعضی از مشمولان وام کرونا علاقه ای به دریافت وام نداشتند، اظهار داشت: برخی صاحبان کسب و کارهای صدمه دیده از کرونا انتظار داشتند تسهیلات حمایتی دولت به صورت بلاعوض باشد یا نرخ سود کمتری از آنها دریافت شود. در مواردی هم مشمولان فرصت رفتن به بانک را نداشتند، ازاین رو تلفیقی از این موارد که با آن مواجه بودیم باعث نارضایتی افراد و حتی عدم تمایل برخی مشمولان برای دریافت تسهیلات کرونا شد. معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات متقاضیان تسهیلات کرونا در تمام مراحل از ثبت نام تا رفتن به بانک، مشکلاتی وجود داشت که آنها را نفی نمی نماییم ولی برای رفع آنها با مدیران دستگاه ها و ۲۰ بانک عامل، کانال ارتباطی در فضای مجازی ایجاد کردیم. از این طریق مشکلات مطروحه بررسی و اقدامات لازم انجام شد. اجرای طرح های اشتغال در سال های ۹۷ و ۹۸ منصوری درباره برنامه ها و سیاست های فعال بازار کار در دو سال گذشته، اظهار داشت: در مقایسه با سیاست های منفعل بازار کار مانند بیمه بیکاری، پیاده سازی سیاست های فعال با افزایش عرضه و تقاضای نیروی کار و اتصال تقاضا کننده و عرضه کننده، بیکاری را می کاهد. عملکرد اجرای برنامه سیاست های فعال و توسعه مشاغل خرد بازار کار در سال ۱۳۹۸، نشان داده است که برای این طرح ها و برنامه ها تا کنون ۲ هزار و ۷۲۶ میلیارد ریال هزینه شده است. وی ضمن اعلام این مطلب که از راه سیاست های فعال بازار کار، برای بیشتر از ۸۹ هزار نفر زمینه های اشتغال پذیری یا ایجاد اشتغال، فراهم گشته است، اظهار داشت: طرح هایی همچون طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، طرح معافیت های بیمه کارفرمایی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، طرح یارانه دستمزد و برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی (اشتغال- معیشت گروه های خودیار) بعنوان مصادیق سیاست های فعال بازار کار و توسعه مشاغل خرد در سطح استان ها در حال اجرا می باشد. وی ادامه داد: میانگین هزینه برای هر فرصت شغلی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال می باشد. هزینه سرانه اشتغال برای طرح های معافیت بیمه کارفرمایی و پرداخت یارانه دستمزد در سال ۹۸ کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال بوده است که در مقایسه با هزینه ایجاد اشتغال از راه ایجاد و راه اندازی یک واحد کسب و کار در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، بسیار کمتر و از این لحاظ اجرای طرح های اشتغال زای یاد شده برای مناطق مختلف بسیار مقرون به صرفه است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، همینطور به برنامه تأمین مالی خرد اشاره نمود و اظهار داشت: اجرای این برنامه در ایجاد و توسعه اشتغال در روستاهای محروم مؤثر بوده و مختص روستاییان کم درآمد و صدمه پذیری است که در شرایط عادی دسترسی به منابع بانکی ندارند و شرایط دریافت وام و تسهیلات بانکی بدون وثیقه و ضامن برای آنها فراهم گشته است. البته سهم زنان روستایی سرپرست خانوار و یا خودسرپرست در این برنامه محفوظ است. کسب و کارهای دیجیتالی معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون درباره رونق کسب و کارهای دیجیتال و برنامه های معطوف به ایجاد اشتغال در این حوزه، اظهار داشت: سال قبل سه تا چهار بنیاد در حوزه دیجیتال بوجود آمد و اخیراً هم توافق نامه همکاری چند جانبه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی توسعه فناوری امضا شده و در چارچوب این توافق نامه، مدرسه ملی دیجیتال راه اندازی خواهد شد. وی ضمن تاکید بر راه اندازی و گسترش انواع زیست بوم های تخصصی توسعه کسب و کار اظهار داشت: بحران انتشار کرونا صدمه های جدی به خیلی از مشاغل همچون شاغلین حوزه های در رابطه با آموزش و پرورش بخصوص مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی وارد کرد و امیدواریم اجرای پلت فرم مدرسه دیجیتال ملی با همت بنیاد ملی توسعه فناوری بتواند بر پایه فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی، بتواند در جهت حمایت و تثبیت مشاغل حوزه آموزش بر بستر فناوری های دیجیتال مؤثر باشد. عیسی منصوری اضافه کرد: ضمن شناسایی فرصت های اشتغال و کارآفرینی در حوزه آموزش های رسمی و غیر رسمی و تقویت آنها می توان در چارچوب کمیته ای مشترک، چالش ها و موانع کسب و کارهای آموزشی غیر دولتی را رفع نمود. وی ادامه داد: بزودی هم مدرسه کدنویسی هم رونمایی خواهد شد که تعداد قابل توجهی از افراد بین سه تا ۶ ماه در این مراکز آموزش می بینند و وارد بازار کار می شوند. همینطور در حوزه صنایع دستی و گسترش آن در فضای دیجیتال هم اقدامات مثبتی در حال انجام می باشد و شاهد رونق بازار کار در این عرصه خواهیم بود. سامانه اشتغال و کسب و کار معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون درباره اعلام آمار اشتغال اظهار داشت: در سال های اخیر ظرفیتی در وزارت تعاون بوجود آمده و سامانه هایی به راه افتاده است که سامانه ملی اشتغال و کسب و کار کشور از آن جمله است و با هدف شناسایی و رصد تغییر و تحولات بازار کار راه اندازی شده و تابحال برای ۲۷ میلیون نفر در این سامانه، پرونده تشکیل شده است. وی ادامه داد: آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر پایه داده های ثبتی است. یعنی تمام اطلاعات شاغلین شامل کد ملی، سن، مدرک تحصیلی، وضعیت بیمه و محل تولد و آدرس پستی در سامانه ملی اشتعال کسب و کار کشور موجود است و از جمع بندی، دسته بندی و پالایش آنها هم آمارهای ثبتی تولید می شوند. منصوری درباره اعلام فراخوان برای نام نویسی در سامانه ملی اشتغال اظهار داشت: تابحال فراخوانی اعلام نشده است تا افرادی که تمایل دارند اطلاعات خویش را در این سامانه وارد یا اصلاح کنند. به علت تداخل فعالیت ها با سیاست های دولت برای پشتیبانی از کسب و کارهای صدمه دیده از کرونا، زمان پیشبینی شده برای اعلام فراخوان به تعویق افتاد. با این وجود امیدوارم تا آخر شهریور ماه، از راه اطلاع رسانی عمومی برای ثبت نام و تکمیل اطلاعات در این سامانه فراخوان عمومی اعلام گردد. وی ادامه داد: سامانه تحلیل اطلاعات بازار کار هم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال است. برای نخستین بار در کشور هم سامانه ناظر در این وزارتخانه فعال شده که تمام سیاست ها و برنامه های اشتغال را پایش می کند و از انحراف منابع جلوگیری و گزارش های دریافتی را راستی آزمایی می کند. منصوری ضمن تاکید بر حجم و بزرگی برنامه اشتغال روستایی و عشایری اظهار داشت: بر مبنای ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی این قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عهده دار نظارت بر روند پرداخت تسهیلات نیست. با این وجود در سامانه ناظر، همه دستگاه ها موظف می باشند اطلاعات اشتغال خویش را در سامانه ناظر این وزارتخانه ثبت کنند. تمام داده ها به صورت دقیق و سیستمی تحلیل می شود و امکان نظارت شفاف فراهم گشته است. علاوه بر این به صورت روزشمار، میزان تسهیلات بانک ها و میزان دقیق و سود و هزینه آنها رصد و تک تک طرح ها بدون دخالت فرد با GIS و غیره تمام شماری می شوند. GIS یک سامانه کامپیوتری برای مدیریت و واکاوی اطلاعات جغرافیایی است که توانایی گردآوری، ذخیره، واکاوی و نمایش اطلاعات جغرافیایی را دارد و هدف نهایی آن، پشتیبانی برای تصمیم گیری های پایه گذاری شده بر پایه داده های جغرافیایی است. او همینطور اضافه کرد: بحث نظارت بر پرداخت تسهیلات چندلایه است. تمام شماری طرح ها، نمونه برداری استانی، نمونه برداری ملی و کنترل طرح ها از راه سامانه «ناظر» چهار لایه نظارتی است که به منظور پیشگیری از انحراف منابع بانکی انجام شده و می شود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: بزودی مرکز فرماندهی و کنترل سیاست های و برنامه اشتغال کشور راه اندازی و فعال خواهد شد و از این طریق عملکرد سیاست ها و برنامه های این حوزه کنترل و اجرای سیاست های ابلاغی بررسی می شود.

1399/06/18
10:26:26
5.0 / 5
1884
تگهای خبر: آموزش , اشتغال , اقتصاد , بازار كار
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است