گزارش كار و درآمد

ماجرای خلع ید در هفت تپه

ماجرای خلع ید در هفت تپه به گزارش كار و درآمد بر اساس گزارش نهادهای نظارتی، مالكان شركت هفت تپه تخلفات عدیده ای را مرتكب شده اند بگونه ای كه باید هر چه سریعتر خلع ید شوند، با این وجود مالكان ضمن رد این گزارشات، معتقدند كه مشكلی وجود ندارد!



به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از اواخر سال ۸۷ از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنایع تحویل و سپس به سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شد. پیشکسوتانِ این شرکت می گویند سازمان گسترش و نوسازی صنایع برنامه های خوبی را در پیش گرفت و بخشی از آن برنامه ها را اجرا کرد بطوریکه تولید این شرکت تا ۶۵ هزار تن رسید. همین سازمان به مرور آغاز به اصلاح نیرو کرد و تعداد خودرو های هاروستر یا «خودروهای دروگر» را افزایش داد.
در سال ۹۴ شرکت هفت تپه در حال بازسازی توسط شرکت نوسازی صنایع ایران بود و به سمت اصلاح نیرو، کارخانه و اصلاح ساختار پیش می رفت. همه کارگرهای موقت، رسمی شدند و طبقه بندی مشاغل از آن زمان کلید خورد. همینطور برنامه سازمان گسترش این بود که سالی ۲۰ درصد اصلاحات را انجام دهد و به سمت ماشینی شدن حرکت کند؛ اما به صورت غیرمنتظره در سال ۹۴ شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی واگذار شد.
از همان موقع دست از کار کشیدن و اعتصابات مرتب کارگران به سبب تعلل در پرداخت حقوق آغاز شد و باآنکه در ابتدا اعتصابات به صورت کوتاه مدت و بلندمدت بود اما از وقتی کارگران متوجه تخلفِ مالکان شدند نوعِ برخورد و مطالبه گری هم تغییر نمود.
در آخرین بخش از اعتراضات، کارگران هفت تپه در اعتراض به نوع مدیریت و البته نوع واریز حقوق ها، به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب زدند و در نهایت با وعده نمایندگان مجلس در خصوص خلع ید مالک کنونی، به اعتصاب خود آخر دادند.
در ادامه این گزارش، اظهارات اضلاع در رابطه با هفت تپه شامل دیوان محاسبات، دولت، کارگران و مجلسی ها بررسی شده است.
دیوان محاسبات: قرارداد واگذاری هفت تپه لغو شود
به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، نهادهای گوناگونی همچون قوه قضائیه، دیوان محاسبات و … از چندی قبل آغاز به تحقیق در مورد هفت تپه کردند که بالاخره در ۱۷ شهریور ماه گزارش دیوان محاسبات که به صورت جدی از چندی قبل در حال تحقیق و تفحص در مورد این شرکت منتشر گردید. در این گزارش تاکید گردیده است که تخلفات در روند واگذاری این شرکت را به ترتیب ابهام در قیمت گذاری، انقضای اعتبار قیمت پایه واگذاری، عدم احراز و پایش اهلیت مدیریتی خریداران توسط سازمان خصوصی اعلام نموده است.
همچنین در گزارش دیوان محاسبات مباحثی همچون «بدعهدی خریداران در ایفای تعهدات مندرج در قرارداد واگذاری همچون عدم ایفای تعهدات پرداخت اقساط معوق قرارداد به مبلغ ۶۷۴ میلیارد ریال، عدم بازپرداخت بدهی سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با احتساب سود به مبلغ ۳، ۳۳۷ میلیارد ریال، عدم رفع تعهدات ارز دولتی دریافتی به میزان ۴۹ میلیون دلار و ۹.۹ میلیون یورو و عدم اقدام جهت جانشینی تعهدات و تضامین صادره شرکت مادر تخصصی ای درو بابت تسهیلات دریافتی و همینطور سوق دادن منابع مالی شرکت به فعالیت خارج از اهداف صنعت نیشکر» ذکر شده است.
بازوی نظارتی مجلس تاکید کرده است که «مراتب تخلفات و تکالیف فسخ قرارداد توسط سازمان خصوصی سازی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام و پیگیری لازم تا استیفای کامل حقوق بیت المال را انجام خواهد داد.» (جزئیات بیشتر)
دولت: هفت تپه را سیاسی نکنید
بر این اساس، باآنکه همانطور که گفته شد نهادهای مختلف همچون دیوان محاسبات، تخلفات مالک کنونی هفت تپه را محرز و به صورت جد خواهان خلع ید هستند اما دولت اعتقاد دارد که ماجرای هفت تپه سیاسی شده و نباید «همه» در مورد این شرکت اظهارنظر کنند.
در این راستا می توان به اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اشاره نمود که در تاریخ ۲۳ شهریور ماه و بعد از انتشار گزارش دیوان محاسبات، اظهار داشته بود: متأسفانه مسأله شرکت هفت تپه سیاسی شد، یعنی هر جایی به خودش اجازه داد مداخله کند، مصاحبه و اظهارنظر کند و این طوری فضا را بهم ریختند. تقاضای ما این است که وقتی مسائلی در کشور ایجاد می شود، هرکسی ابتدا به ساکن اظهارنظر نکند.
واعظی در مورد خلع ید اظهار داشته بود: قاعدتاً برای این منظور شورایی تحت عنوان شورای داوری وجود دارد که نماینده قوه قضائیه هم در آن هست و اگر مقرر است چنین اتفاقی بیفتد، باید آن مسیر طی شود. (جزئیات بیشتر)
کارگران هفت تپه: ما به صورت جد خواستار خلع ید هستیم
با این حال، یکی از کارگران هفت تپه در گفت و گویی با خبرنگار مهر، اظهار داشت: باآنکه یکی از مطالبات اصلی کارگران، واریز حقوق بود چونکه ما برای دریافت هر حقوق باید اعتراض می کردیم، اما هم اکنون خلع ید مدیران کنونی، مهم ترین خواسته ماست.
وی اضافه کرد: گزارش دیوان محاسبات تخلفات مالکان این شرکت را نشان داد، ازاین رو ما منتظریم تا گزارش دیوان محاسبات اجرایی شود.
وی افزود: اینکه مطالبات کارگران را فقط در حد حقوق و تمدید دفترچه بیمه نشان دهند درست نیست، ما نسبت به آینده شرکت نگرانیم و به صورت جد خواهان خلع ید هستیم.
اسدبیگی: کارگران مشکلی ندارند / گزارش دیوان محاسبات درست نیست
به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، در سوی دیگر این ماجرا اسدبیگی ها قرار دارند که همان گونه که اشاره شد بر اساس گزارش نهادهای نظارتی، تخلفات عدیده ای را در مدیریت شرکت داشته اند، اما با این وجود قائم مقام این شرکت، با رد این تخلفات و اعتقاد به تغییر ۱۸۰ درجه ای گزارش دیوان، می گوید که آرامش به شرکت بازگشته و تنها دو سال است که به سبب مشکلات همچون سیل و خشکسالی و … با کاهش تولید روبرو شده است.
امیرحسین اسدبیگی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یک هفته تمامی کارشناسان دیوان در هفت تپه مستقر بودند و از تمامی کارهای شرکت گزارش تهیه کردند، وضعیت هفت تپه در زمان تحویل و اقدامات انجام گرفته شده توسط بخش خصوصی، همگی در اختیار قرار گرفت.
قائم مقام نیشکر هفت تپه اضافه کرد: بیانیه دیوان محاسبات ۱۸۰ درجه با آن بازدید میدانی که گرفته شده فاصله دارد و به آقای دکتر بیت افری معاون دیوان محاسبات یادآور می شویم این دنیا فانی است. اگر از بیت المال دفاع کردید از حق الناس هم دفاع می کردید. اساسا گزارش های ارگان های دیگر هم به سمع و نظر مردم خواهد رسید آن زمان آرزو می کنم شرمنده عنوان تخصصی خود نباشید، در سال جهش تولید آبرو و حیثیت تولید کننده را این طور لگد مال نمی کردید و نیمه خالی اقدامات را در بیانیه عنوان نمی کردید. تنها خواسته ما این است همه بدانند اعضای مالی این شرکت با تمامی کارشناسان اهزامی از جانب دیوان محاسبات که گزارشات را تهیه کردند کلیه موارد تهیه شده و جلسات و گزارش هایی که به تفکیک گرفتند چه کتبی و چه گفته شده همگی ثبت و ضبط است و اساسا در صورت ادامه این سیاست بازی به اطلاع مردم تمام آن گزارشات تهیه شده در بخش های مختلف توسط گروه اعزامی خواهد رسید و اساسا به صلاح این مجموعه تخصصی نیست همه بدانند وارد این بازی سیاسی شدند.
اسدبیگی با تاکید بر اینکه حقوق کارگران پرداخت شده و در نتیجه آن، اعتصاب به پایان رسید و آرامش به نیشکر هفت تپه بازگشت، اظهار داشت: شرایط موجود نشان میدهد که کارگران هیچ مشکلی ندارند و تنها مشکل آنها دو ماه حقوق معوقه بود و الان هم کشت ۳ هزار هکتاری شروع شده است.
وی اضافه کرد: زمانی که این شرکت در سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد، نه فقط بحران زده، بلکه ورشکسته بود. نیشکر هفت تپه ۶ بار به مزایده گذاشته شد اما خریداری نداشت چونکه هنگام واگذاری ۴۸۶ میلیارد تومان زیان انباشته، ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به دولت نظیر تأمین اجتماعی، دارایی، برق، پیمانکاران و… و بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی پنهان داشت (بدهی پنهان در قرارداد سازمان خصوصی سازی نیامد اما اسناد آن وجود دارد) و شامل ماده ۱۴۱ قانون تجارت یعنی ورشکسته بود.
اسدبیگی اظهار داشت: متأسفانه افراد ناآگاهی که از ۲۴ هزار هکتار زمین نیشکر هفت تپه بعنوان ملاک ارزش گذاری نام می برند، خبر ندارند که نه تنها ۱۲ هزار هکتار این زمین ها غیر قابل کشت است یا معارض دارد.
وی با بیان اینکه حالا حقوق و حق بیمه کارگران و هزینه های جاری نیشکر هفت تپه در ماه ۳۶ میلیارد تومان می شود، گفت: در صورتیکه مجموع هزینه های ماهیانه شرکت در سال بیشتر از ۴۲۰ میلیارد تومان است، در بهترین حالت تولید، فروش شکر در طول سال ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که ۳۰۰ میلیارد تومان کسری داریم. کافی است منتقدان، سوابق اسدبیگی ها را بررسی نمایند تا متوجه شوند پیش از آنکه وارد بحث خصوصی سازی و خرید هفت تپه بشویم، ۲۵ کارخانه در استان های فارس، تهران، مازندران، اصفهان و کرمانشاه راه اندازی کردیم و هزاران کارگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این مجموعه ها نان می خورند. تابحال حتی یک ریال از بانک ها تسهیلات نگرفته و به ربا اعتقاد نداریم. با این اوصاف براستی آنهایی که دائم سخن از اهلیت کارفرما می گویند، آیا معنای اهلیت را می دانند؟
وی افزود: عده ای به دروغ میگویند مدیریت بخش خصوصی سبب کاهش تولید شده است که یک دروغ بزرگ است؛ مگر غیر این است که آمار رسمی وزارت جهاد می گوید سال اول ۵۴ هزار تن تولید، سال بعد ۵۷ هزار تن و سال ۹۶ به ۶۰ هزار تن تولید رسیدیم، پس شرکت سه سال اول اوج داشته است. اما دو سال گذشته به سبب سیل و خشکسالی، یخبندان و آتش زدن مزارع و با مشکلات دیگری که در هفت تپه با آن مواجه بوده ایم ۵۰ درصد کاهش تولید داشته ایم.
قائم مقام نیشکر هفت تپه با اشاره به جلسه ای که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور و خیلی از وزرا و مسؤولان برگزار شده است، اظهار داشت: در این نشست تمامی مسائل نیشکر هفت تپه مطرح و بررسی گردید که در نهایت تمامی مسؤولان حاضر در این نشست به ادامه فعالیت نیشکر هفت تپه با شرایط مدیریتی کنونی رأی مثبت دادند.
یک نماینده مجلس: عدم اهلیت مالکان فعلی، محرز است
باید اشاره شود که تابحال نمایندگان زیادی ضد مدیریت هفت تپه سخن گفته اند و متفق القول بر خلع ید مالک کنونی تاکید کرده اند که یکی از این اظهارات مربوط به احمد نادری نماینده مجلس می شود که چندی قبل در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار مهر وضعیت هفت تپه را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشته بود: این شرکت به بیشتر از ۶۰ هزار تن تولید در سال های پیش از ۹۴ رسیده بود و اخیراً میزان تولیدش به زیر ۲۰ هزار تن تولید رسید و این معنادار و نشانه عدم اهلیت مالک فعلی است. کار به جایی رسید که به لحاظ اقتصادی فشار زیادی روی کارگران است و کارگران آغاز به اعتصاب کردند و در یکی دو سال گذشته کارگران هر وقت می خواستند حقوق خویش را دریافت نمایند باید اعتصابی می کردند تا حقوقشان را بگیرند و این نشان دهنده آن است که مالکان اهلیت نداشته و ندارند. روزی که ما آمدیم ۴۹ روز از اعتصاب کارگران مقابل فرمانداری شوش می گذشت و در آن هوای گرم شوش این کارگران هر روز تا ظهر تجمع داشتند و کسی هم به داد آنها نرسیده بود.
وی اضافه کرد: نحوه واگذاری به این فرد جالب است و ۳۰ هزار هکتار مجموعه هفت تپه به همراه متعلقات و ماشین آلاتی که دارد با ۶ میلیارد تومان پرداخت شده است و همین باید بررسی شود که چگونه است ۳۰ هزار هکتار به قیمتِ ۶ میلیارد پرداخت می شود و دیگر مسائل باید بررسی شود. پس در واگذاری انگیزه های دیگری وجود داشته است و البته روی این مساله کار می نماییم. نهادهای نظارتی یعنی قوه قضائیه، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ یا کلیت مجلس در جمع بندی و گزارشات اولیه خودشان این بود که مالک اهلیت ندارد. دولت تابحال واکنش نشان نداده و اعتقاد دارد که وی اهلیت دارد و دلیل اصرار دولت را متوجه نشدم. دولت اصرار بیشتر از حدی دارد که مالک باید بماند و اهلیت دارد و کنشگری های سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد این را تابحال نشان داده است.
نادری اشاره کرد: هم اکنون به سمت خلع ید رفتیم اما اگر خلع ید اتفاق نیفتاد ما کنشگری خودمان را ادامه می دهیم. مجلس و نهادهای نظارتی محکم روی خلع ید ایستاده اند. (جزئیات بیشتر)


منبع:

1399/06/30
22:05:34
5.0 / 5
1718
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بیمه , تسهیلات
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است