در میزگرد ولگا و خزر برای توسعه مطرح شد:

موقعیت ایران اهمیت اقتصادی گذرگاه شمال–جنوب را مضاعف كرده است

موقعیت ایران اهمیت اقتصادی گذرگاه شمال–جنوب را مضاعف كرده است به گزارش کار و درآمد سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه اظهار داشت: تهران و مسکو با دارا بودن موقعیت راهبردی در گذرگاه شمال - جنوب می توانند با همکاری نقش مهمی در ارتقا اقتصادی دو کشور و مناطق قفقاز و خاورمیانه ایفا کنند.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایرنا، قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در میزگرد «فضای همگرا شده ولگا و خزر برای توسعه» که به همت اتاق صنعت و تجارت روسیه در مسکو برگزار شد، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه دارای موقعیت ژئوپولیتیک و دسترسی های آبی، خاکی و دومنظوره است.
وی اشاره کرد: این ظرفیت و همین طور دسترسی مستقیم به آبهای آزاد، کشور ایران را به هاب ترانزیت در منطقه تبدیل نموده و بدین ترتیب با وجود دریای خزر در شمال، خلیج همیشه فارس و دریای عمان در جنوب کشور، ظرفیت های بالقوه ترانزیتی را به خوبی گواه و شاخص کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشور روسیه هم با دارابودن ظرفیت های راهبردی خود همچون بهره مندی از ظرفیت های خدادای طبیعت چون انرژی و کشاورزی توانسته است صنایع مرتبط را تقویت و از تجارت آن بهره مند گشته و رتبه جهانی حائز اهمیت برای خود کسب کند.
قاضی زاده هاشمی یادآورشد: منابع طبیعی فراوان در زیرساخت انرژی های طبیعی، و کشاورزی همچون خاک حاصلخیز و آب مکفی برای کشت و برداشت محصولات و دو ظرفیت برداشت بهاره و تابستانه به ویژه در تولید غلات با میزان تولید دوبرابر نیاز مصرف سرانه خودرا دارد و نیازمند صادرات مازاد تولید به سایر کشورهای متقاضی است.

وی ادامه دادکه در این پروسه کشور ایران با ظرفیت همسایگی مستقیم بوسیله دسترسی دریای خزر و تبادل کالا از این مسیر و بهره گیری از دسترسی ترانزیت داخلی جمهوری اسلامی ایران به بنادر جنوبی به ویژه دو بندر چابهار و بندرعباس می تواند موقعیت مناسب برای صادرات به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس، جنوب شرق آسیا و همین طور شرق آفریقا را مهیا نماید.
قاضی زاده هاشمی در میز گرد "فضای هم گرا شده ولگا و خزر برای توسعه" بر اهمیت توسعه روابط همچون توسعه زیست بوم اقتصادی با همسایگان اصرار کرد و توضیح داد: توجه به ظرفیت های اتحاد ایران با کشورهای همسایه و همین طور کشور روسیه و فراتر از آن اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تبدیل فرصت های موجود از حالت بالقوه به بالفعل می تواند تحول چشم گیر در منطقه با همکاری مستقیم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را رقم بزند.
رییس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه اضافه کرد: در این راستا، بعد از تشکیل و تأسیس دبیرخانه کریدور شمال – جنوب و استفاده از گذرگاه ایران به عنوان هاب ترانزیت با ظرفیت نقل و انتقال دریایی، ریلی و جاده ای که علاوه بر ایجاد دسترسی به آبهای آزاد و تامین امنیت در نقل و انتقال کالا می تواند به عنوان شریک تجاری قابل و حائز اهمیتی برای کشور روسیه در حوزه اقتصاد و کشاورزی باشد.
هاشمی همین طور با ظرفیت های موجود و صنایع تبدیلی حاضر در ایران و پایین بودن نرخ تولید محصول نهایی، می توان با برقراری مشارکت اقتصادی بین بخش های خصوصی دو کشور، منافع اقتصادی مشترک را تقویت کرده و علاوه بر هم پوشانی در حوزه های راهبردی چون انرژی و نیرو در سایر بخش های اقتصادی نیز شاهد رشد تراز تجاری فی درخلال بود.
وی اظهار داشت: ار که موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای کشور روسیه نیز حائز اهمیت می باشد موقعیتی بسیار مغتنم برای ورود سرمایه گذاران روس جهت مشارکت در تجهیز و توسعه زیر ساخت در بنادر شمالی کشور، توسعه صنایع تبدیلی در سرزمین ایران و همین طور توسعه و تجهیز صنایع ذخیره سازی محصولات مهیا است و از این حضور به گرمی استقبال خواهیم داشت.
اهمیت گذرگاه شمال- جنوب
وی گفت: آنطور که گذرگاه کریدور شمال –جنوب تماما در راه طبیعی و با ظرفیت نقل و انتقال ترکیبی صورت می پذیرد می توان اعلام نمود این اقدام علاوه بر کوتاه تر کردن مسیر نقل و انتقال کالا از حوزه اروپا به مقصد نهایی، بندر بمبئی به ۷۲۰۰ کیلومتر کاهش خواهد داشت و مسیر ۱۶.۰۰۰ کیلومتری را به بیش از نصف مسافت تقلیل می دهد و علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل و مدت زمان ترانزیت، از امنیت مناسب تری نسبت به مسیر فعلی آن برخوردارست و حتی با وجود انشعابات فراوان از خاک سرزمین ایران کالاها به آسانی می تواند به کشورهای همسایه منتقل شوند.
رییس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه ضمن اشاره به بسته شدن کانال سوئز در ایام اخیر، این مساله را سببی برای درک اهمیت گذرگاه شمال به جنوب دانسته و گفت: در چند روز اخیر شاهد بسته شدن کانال سوئز هستیم که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی بوسیله این کانال ۱۹۳ کیلومتری ساخت بشر گردش کالایی دارد و طبق برآوردها می تواند هر هفته بیش از ۱۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از بسته بودن آنرا به صاحبان تجارت های خرد و کلان تحمیل کند و تنها راه تغییر مسیر موجود؛ گذر از دماغه نیک در جنوب آفریقا می باشد که این اقدام نیز به طور متوسط دو هفته بر زمان رسیدن کالاها به مقصد اضافه خواهد شد.
هاشمی اشاره کرد: اینجاست که اهمیت گذرگاه شمال – جنوب با ضریب امنیت بسیار بالا و استفاده از حمل و نقل ترکیبی می تواند ضمانتی بر پوشش ریسک این دست رخدادها باشد که دول ایران و روسیه می بایست توجه مناسبی به این مساله داشته باشند و در امتداد اجرای عملیات آن در سریع ترین زمان ممکن اقدام نمایند.





منبع:

1400/01/11
11:41:34
5.0 / 5
291
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است