احتمال بازگشت خارجی ها به آزادراه تهران-شمال

احتمال بازگشت خارجی ها به آزادراه تهران-شمال به گزارش کار و درآمد در شرایطی که آزادراه تهران-شمال در منطقه دو پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به نظر می آید طی ماه های پیش رو افتتاح شود، احتمال بازگشت سرمایه گذاران خارجی بخصوص از کشورهای چین و کره برای ساخت منطقه سوم این آزادراه وجود دارد.



به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، آزادراه تهران-شمال پروژه بیست و چندساله ای که در چارچوب چهار منطقه تعریف شده است و می تواند گره ترافیکی سنتی و قدیمی جاده چالوس را باز کند وارد فازهای جدیدی شده است چون که در سالهای گذشته فاز چهار و بعد از فاز اول آن راه اندازی شد و طی سال قبل فاز دوم آن هم قرار شد به صورت یکطرفه و توامان با جاده چالوس مورد بهره برداری قرار گیرد.

البته مشکلاتی همچون افزایش هزینه ساخت سر راه فاز دوم آزادراه تهران-شمال قرار گرفت برای تکمیل شدن فاز دوم هم دولت باید امسال و سالهای فکری کند. البته بعد از این مرحله نوبت به تکمیل آزادراه و ساخت فاز سوم آن به طول ۴۷ کیلومتر می رسد که برای این فاز احتیاج به سرمایه گذاری هنگفتی است که از سرمایه گذاران داخلی چنین حجمی سرمایه گذاری بر نمی آید و تابحال هم کسی برای آن پا پیش نگذاشته است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، به دنبال پیشرفت مذاکرات وین و در صورت برداشته شدن موانع و تحریم های بانکی کشورهای خارجی گوناگونی مایل به سرمایه گذاری هستند و طی سالهای گذشته حتی نقشه های عملیاتی خودشان را هم عرضه کرده اند اما مسائل و مسکلات بانکی مانع ورود آنها به آزادراه تهران-شمال شد.

در این راستا شش شرکت خارجی از کره جنوبی، چین و غیره از سرمایه گذاری در فاز سوم آزادراه تهران-شمال استقبال کردند و حتی طرح های مطالعاتی و نقشه های عملیاتی شان را عرضه دادند در همان زمانی که فاز نخست این آزادراه در حال ساخت بود، مقرر شد تا تاییدیه های بانکهای کشور متبوع شان را برای آغاز سرمایه گذاری بیاورند که تا کنون این اقدام انجام نشده است و حتی مسؤلان بانکی کشور تضامین لازم را برای این پروژه به این سرمایه گذاران عرضه دادند.

گرچه برای برآورد عددی در این پروژه احتیاج به عرضه طرح مطالعاتی و بررسی دوباره آنها از جانب کشورهای مذکور است و با عنایت به افزایش هزینه ها، عدد دقیقی را نمی توان هم اکنون برای آن اعلام نمود اما به نظر می آید که احتمال سرمایه گذاری خارجی بخصوص برای چینی ها وجود دارد و آنها باردیگر به آزادراه تهران-شمال باز خواهند گشت. چون که خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- به تازگی در اینباره اظهار نمود: برای ساخت قطعه سوم از منابع خارجی استفاده خواهد شد چون که برای تأمین مالی قطعه سوم آزادراه تهران- شمال با ۵ شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که مذاکره با یکی از این شرکت ها بسیار جدی است و دور جدیدی از مذاکرات فشرده با این شرکت در حال انجام می باشد. وی افزود: اگر با این شرکت چینی برای تأمین مالی سهم دولت به توافق برسیم، طرح اجرایی این قطعه را هم به سرعت آماده می نماییم.

حالا باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد و در ادامه شاهد بازگشت مجدد چینی ها البته بعنوان سرمایه گذار به آزادراه تهران-شمال خواهیم بود؟





منبع:

1400/02/19
21:22:27
5.0 / 5
258
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است