لاستیك رانندگان روی محور گرانی و كمبود

لاستیك رانندگان روی محور گرانی و كمبود به گزارش کار و درآمد در شرایطی که رانندگان و مسؤلان سازمان راهداری بر مشکل رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در زمینه تأمین لاستیک در زمان و با قیمت و کیفیت مناسب تاکید دارند، معلوم نیست چرا مسئله لاستیک  که ماه هاست دامن گیر این بخش شده حل نمی شود؟



به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، از روزی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و تولید لاستیک حذف شد و ارز نیمایی جای آنرا گرفت رانندگان با مشکلات گوناگونی رو به رو شدند، بعنوان مثال مسئول و دستگاه متولی آنها از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر نمود و سامانه جدید (سامانه کالا) مانند گذشته پاسخگوی نیاز آنها نبود.

احمد کریمی - دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور درباره مشکلات تولید، تأمین و توزیع لاستیک مورد نیاز کامیون داران در بازار به ایسنا اظهار داشت: این مشکلات طی ماه های گذشته همچنان پابرجا می باشد و باید به این نکته توجه کرد که در این حوزه امنیت و معیشت کامیون داران از همه چیز مهمتر است و نباید به نام پشتیبانی از تولید داخل از جیب مردم هزینه نماییم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت، ملاک اصلی برای کامیون داران است، اضافه کرد: اگر به این نتیجه برسیم که با استفاده و خرید لاستیک های تولید داخل، کیفیت آن برند داخلی بهتر خواهد شد مسلما از تولید داخل حمایت خواهیم کرد اما زمانی که شاهد کاهش کیفیت لاستیک های تولید داخلی در چهل سال قبل بوده ایم نباید به نام پشتیبانی از تولید داخلی از جیب مردم و کامیون داران هزینه کرد و بدتر از آن امنیت جانی کامیون داران را هم به خطر انداخت.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور افزود: این مصرف کننده (کامیون دار) است که باید تصمیم بگیرد از لاستیک تولید داخلی باید استفاده نماید یا خارجی اما در بعضی از کامیون های حمل مواد خطرناک و سوختی و وسایل حمل و نقل سنگین مسافری مانند اتوبوس و مینی بوس، کیفیت لاستیک اهمیت بالایی دارد و باید نسبت به این مساله توجه ویژه ای کرد. دراین زمینه حتی بعضی از کارخانه های تولیدکننده بعضی از مشکلات کیفیتی تولیداتشان را پذیرفته اند و اعلام نمودند که خط تولید لاستیک چینی را فعال خواهند کرد.

کریمی افزود: البته برای کامیون داران اولویت با لاستیک اروپایی با برندهای معتبر و کیفی است و بعد از آن به دنبال برندهای کره ای می گردد و گزینه سوم لاستیک های چینی است اما بازهم بین برندهای چینی و ایرانی، ترجیح کامیون داران از نظر کیفیت و قیمت لاستیک چینی است. از طرفی در زمینه نظارت بر تأمین و توزیع لاستیک مشکلات بسیاری وجود دارد یکی از این مشکلات افزایش قیمت لاستیک در شرایطی است که نرخ ارز کاهش داشته است بعنوان مثال لاستیک چینی که پارسال با ارز ۲۸ هزار تومانی نهایتا ۱۲ میلیون تومان برای کامیون داران تمام می شد هم اکنون به ۱۵ میلیون تومان به ازای هر جفت رسیده است.

این مقام مسئول در بخش خصوصی یکی دیگر از مشکلات رانندگان دراین زمینه را نبود آمار ارقام درست رد زمینه واردات، تولید و مصرف لاستیک دانست که سبب افزایش واردات غیر رسمی (شامل قاچاق یا واردات از راه مناطق آزاد) شده است.

مهر تایید راهداری بر مشکل لاستیکی رانندگان

البته داریوش باقر جوان - مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- هم به تازگی بر این مشکل رانندگان مهر تاییدی زد و اعلام نمود که گزارش هایی از رانندگان درباره مشکلات آنها در زمینه تأمین لاستیک از راه سامانه کالا دریافت کرده ایم و آنرا به وزارت صمت انتقال داده ایم.

وی به ایسنا اظهار داشت: طی ماه های گذشته حدود ۸۰۰ هزار لاستیک باقی مانده در گمرک با ارز ترجیحی و با دستور وزیر راه از گمرک ترخیص و بین رانندگان توزیع شد. اما از آغاز سال جاری و با تمام شدن لاستیک های باقی مانده مذکور، همه نیازها به سمت سامانه کالا وزارت صمت سوق پیدا کرد و ازاین رو وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تأمین و توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان شد و همه آمار و ارقام در این حوزه هم در اختیار این وزارت خانه است.

باقر جوان اعلام نمود: البته گزارش هایی دریافت کردیم که لاستیک های موجود در این سامانه تکافوی بازار و نیاز رانندگان را نمی دهد اما مسئولیت آن با وزارت صمت است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت هفتگی جلساتی با حضور وزیر راه و نمایندگان تشکل ها داریم و در حوزه لاستیک و قطعات مطالبات و مشکلات رانندگان را در زمینه لاستیک، روغن، قطعات و غیره را بررسی نموده و آنرا به وزارت صمت اعلام می نماییم اما ما فقط منعکس کننده این مشکلات هستیم و اگر مشکلاتی هم هست وزارت صمت باید پیگیر و پاسخگو باشد.

حالا باید دید وزارت خانه صمت که متولی جدید رانندگان در زمینه تأمین لاستیک است چه کاری انجام خواهد داد و آیا از پس این مشکل بر خواهد آمد یا نه.




1400/03/26
09:31:44
5.0 / 5
576
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , سازمان , صنعت
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است