سهم مونتاژی ها از سبد تولید خودروسازان كشور چقدر است؟ کار و درآمد: بررسی آمار عملکرد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماهه نخست سال جاری حاکی از تمرکز آنها بر خودرو های ساخت داخل و کاهش سهم خودرو های مونتاژی در سبد تولیدشان است. به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تغییر رویکرد و کاهش مونتاژ خودرو و در عوض حرکت به سمت تولید خودرو های داخلی از زمان دور دوم تحریم ها کلید خورد و بخصوص بعد از خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولیدشان، خودروسازان به تولیدات جدید روی آوردند. بررسی آمارهای سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حکایت از افت سهم خودرو های مونتاژی در سبد تولیدات شان دارد. در حالی که تا دو سال پیش و پیش از دور تازه تحریم ها حضور خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸، دانگ فنگ، هایما، سوزوکی گراند ویتارا، سراتو، برلیانس، چانگان، آریو، ال۹۰، ساندرو و سیتروئن سی۳ را در سطح جاده ها و خیابان های کشور شاهد بودیم، اما این روزها خیلی از همین خودرو ها دیگر به انتهای راه رسیده اند و تولید نمی شوند. مطابق آخرین داده های منتشره در سامانه کدال، در بهار سال جاری در مجموع یک هزار و ۳۳۴ دستگاه از این خودرو ها تولید شد که در هم سنجی با سال قبل که با همین شرایط تحریمی مواجه بودیم، افت ۷۶.۲ درصدی نشان داده است. مونتاژی های ایران خودرو بیشترین آمار مونتاژ خودرو در سه ماهه نخست سال جاری متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است. آبی پوشان جاده مخصوص در این زمان یک هزار و ۱۱۹ دستگاه هایما تولید کردند. هرچند مسئولان ایران خودرو در ماه های پایانی سال گذشته از توقف تولید این شاسی بلند چینی اطلاع داده بودند، اما با حداقل مونتاژ تولید آن ادامه یافت. در مقایسه، سال قبل و طی همین مدت ایران خودرویی ها یک هزار و ۴۵۰ دستگاه هایما و ۱۵۶ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده بودند، ازاین رو آمارها حکایت از افت ۳۰.۳ درصدی برای این خودروساز در حوزه مونتاژی ها دارد. با توجه به تولید ۹۷ هزار و ۲۳۰ دستگاهی ایران خودرو در بهار سال جاری، سهم مونتاژی های این خودروساز ۱.۱۵ درصد تولید بوده است. سایپا بدون خودروی مونتاژی برپایه آمارهای سامانه کدال، گروه صنعتی سایپا بهار سال جاری را بدون تولید خودرو های مونتاژی پشت سر گذاشت و در عوض بر خودرو های تولید داخل بخصوص محصول جدیدشان شاهین تمرکز کردند. ازاین رو افت ۱۰۰ درصدی در این عرصه در هم سنجی با سال گذشته به ثبت رساندند. این در حالی است که نارنجی پوشان جاده مخصوص سال قبل در همین مدت ۱۳ دستگاه آریو و ۹ دستگاه سراتو تولید کرده بودند. شایان ذکر است سایپا در سه ماهه نخست سال جاری ۸۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو تولید کرد که سهم خودرو های مونتاژی در سبد تولید این خودروساز صفر درصد بوده است. مونتاژی های پارس خودرو برپایه این گزارش، مجموع تولیدات پارس خودرو در سه ماهه نخست سال جاری به ۲۴ هزار و ۶۳۰ دستگاه رسید که در میان آنها ۲۱۵ دستگاه خودروی مونتاژی برلیانس دیده می شود. بر این اساس سهم مونتاژی های این خودروساز رقم ناچیز ۸۷ صدم درصد بوده است. این در حالی است که پارس خودرویی ها در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۳۷۸ دستگاه برلیانس و ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رنو (در مجموع سه هزار و ۹۷۸ دستگاه خودروی مونتاژی) تولید کرده بودند و افت ۹۴.۶ درصدی در این حوزه به ثبت رساندند. به گزارش کار و درآمد به نقل از ایرنا، باید دید کاهش سهم مونتاژی ها منحصر به شرایط کنونی تحریم ها است یا این که در صورت برداشته شدن احتمالی تحریم ها شاهد پر رنگ تر شدن حضور مونتاژی ها خواهیم بود، چه این که در مقایسه با خودرو های داخلی از حاشیه سود بیشتری برای خودروسازان برخوردار بوده و به صورت معمول تولید آنها دردسر کمتری دارد. رونمایی از پلت فرم های جدید و به تولید انبوه رسیدن خودروهایی همچون «تارا» و «شاهین» و در ادامه کراس اوورهایی که در سال ۱۴۰۰ معرفی خواهند شد و به ادعای خودروسازان قابلیت رقابت با خودرو های خارجی هم کلاس خویش را خواهند داشت، یکی از دستاوردهایی است که در شرایط دشوار تحریم ها و به مدد تخصص و تلاش مهندسان داخلی و توفیق الزامی در کنار گذاشته شدن خودرو های مونتاژی به دست آمده است. منبع: karodaramad.ir 1400/04/18 22:37:37 5.0 / 5 684 تگهای خبر: اقتصاد , تولید , صنعت , عملكرد این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط دستگاه بسته بندی چای کیسه ای چیست و چه مزایایی دارد؟ معضلات بلیت هواپیما تاخیرها پایان می یابد؟ قیمت ساندویچ ساز عمده جزئیات وام ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی ازدواج در سال ۱۴۰۳ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۵