مجریان سابق در ردیف موافقان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما!

مجریان سابق در ردیف موافقان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما! در شرایطی که طی ماه های گذشته مسئله آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مطرح شده و ایرلاین ها بدون هیچ توضیحی مبادرت به افزایش قیمت کرده اند، رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری که در دوره مدیریتش قیمت گذاری دستوری برای نرخ بلیت هواپیما اجرا می شد، به صف موافقان آزادسازی پیوسته است.



به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، تعیین قیمت دستوری یا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سال هاست که از طرف مسئولان و کارشناسان صنعت هوانوردی مطرح می شود و در این میان بنظر می رسد که همه موافق آزادسازی هستند اما در عمل گاهی این آزادسازی به رهاسازی تعبیر شده و ایرلاین ها با وجود اجرا نشدن این قانون گویا رقابت سالم برای سپردن نرخ ها به بازار و سیستم عرضه و تقاضا را یاد نگرفته اند.

جالب این که علی عابدزاده که در آخرین دور مسئولیت، از ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۴ تا مرداد ماه سال ۱۳۹۹ ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده داشت، در یادداشتی که از او پخش شده، آورده است که «اخیراً سخنانی غیر کارشناسی درباب بازگشت به نرخ و قیمت گذاری بلیت های هواپیمایی در سطح جامعه مطرح و منتشر گردیده که هدفش منسوخ نمودن قانون واضعه درباب آزادسازی نرخ بلیت هواپیمایی است. نقطه نظرات منتشرشده بیش از هر چیز اهتمام در القای برخی تصورات ناصواب در بین مردم درباب نرخ بلیت هوایی نموده و مایل است با توسل به پشتوانه افکار عمومی اقدام به از میان برداشتن قانون مترقی رقابت آزاد و تعیین نرخ کالا بوسیله مکانیسم بازار نماید. علاوه بر این که چنین برداشتی ضد علمی است، عملی نمودن چنین راهکاری به جز مغایرت با مصالح و منافع ملی و بالأخص بخش هوائی مملکت حاصلی نخواهد داشت.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «اینکه عده ای تصور کنند با اتکای به قدرت سیاسی و یا زور می توانند قیمت کالاها را تعیین و تثبیت کنند حاکی از بی اطلاعی آنان از مکانیسم عرضه و تقاضا و محل تعیین نرخ و قیمت کالاهاست که تحت سیطره قانون اقتصادی به حیات خود پرداخته و ادامه می دهند. هر رشته از کار و ازجمله اقتصاد قانون های ویژه خودرا دارند و نمی توان با آن قانون ها با اتکای به تمایلات فردی و جمعی درافتاد. اگر هم عده ای از سر نادانی با این قوانین درافتند خودشان برمی افتند؛ بطورمثال اگر شما بخواهید با قانون جاذبه درافتید مسلماً سر شما به سنگ خورده و شکست خورده از میدان بدر خواهید رفت. قانون های مقولات مختلف بایستی آموخته شده و یاد گرفته شوند و انسان با اتکای به آن قوانین زندگی خودرا در حوزه های مختلف حیات اقتصادی و اجتماعی تنظیم بنماید تا بتواند با استفاده بهینه از آن قوانین به پیشرفت دست پیدا کند. حداقل باید یک شهر فرودگاهی آشیانه و تعمیراتی داشته باشیم/ تعداد ایرلاین در ایران بیش از آمریکاست و باید مانع اضافه شدنشان شد

برخورد با ارزشیابی مقولات اقتصادی همچون خدمات و بطور اخص خدمات هوائی نیز از همین سنخ اند و این روش در حمل و نقل هوایی از جایگاه ویژه ای برخوردارست و از سال ها دور اقتصاد حمل و نقل هوایی در دنیا بر آن استوار بوده است. اصولاً در جهان ثابت شده است که دولت بایستی از دخالت در اقتصاد احتراز نموده و دوری نماید. کار دولت ارائه خدماتی است که ملت به عهده آن می گذارد و در جزو این خدمات نرخ گذاری نیست و امری ناصواب تلقی می شود. نرخ گذاری و ایجاد و القای این تصور باطل که دولت قادر می باشد نرخی را برای فلان مقوله کالایی تعیین نماید و این نرخ نیز بایستی حتما ثابت باقی بماند امری خلاف عقل سلیم و مغایر قوانین سدید اقتصادیست. کار دولت قیمت گذاری کالاها و مداخله در امر اقتصاد نیست. کار دولت برنامه ریزی در سطح کلان و ایجاد زمینه های مناسب و پشتیبانی از کارهای عموم مردم در حوزه های معیشتی و اقتصادیست و نه آقابالاسری کردن و تعیین نرخ کالا برای بازار. کار دولت تضمین آزادی فعالیت اقتصادی و نظارت بر جلوگیری از رقابت مضرِ، رانت، انحصار و ایجاد فضای رقابت آزاد است و نه قیمت گذاری.»

این اظهارات از طرف رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری درحالی طرح شده که اتفاقا در دوره چهار ساله ریاست او، با وجود تصویب و ابلاغ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، همیشه نرخ گذاری دراین زمینه با تصمیم شواری عالی هواپیمایی کشوری با حضور خودش و ریاست وزیر راه و شهرسازی انجام شده و برای تعیین قیمت دراین زمینه دامنه نرخی (با کف و سقف قیمت) تعریف می شد، به شکلی که ایرلاین ها نمی توانستند از این دامنه عدول کنند.

اما حالا معین نیست چرا عابدزاده بعد از حدود یکسال طرفدار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شده است؟

البته دراین زمینه باید به نکته دیگری هم اشاره نمود و آن این که ایرلاین ها با وجود این که قانون برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به خوبی یا بهتر بگوییم اصلا اجرا نشد، به هیچ وجه از بلوغ کافی برای رقابت سالم برخوردار نیستند و در سالهای قبل همیشه ثابت کرده اند که با وجود اهرم نظارتی به نام شواری عالی هواپیمایی و تعیین دامنه نرخی یا نرخنامه ای که فقط سقف قیمت را محدود کرده است، بارها و بارها از قانون تخطی کرده و بدون هیچ دلیلی مبادرت به افزایش نرخ پروازهای داخلی کرده اند و رفتار آنها در بازار صنعت هوانوردی کاملا به زیان مردم و به نفع خودشان بوده است.

شرکت های هواپیمایی حتی در بعضی مواقع با تبانی یا هماهنگی کامل بین خودشان موفق شدند دولت را مجاب به افزایش قیمت کنند که این اتفاق در آبان ماه سال قبل مسبوق به سابق بود و در ابتدای تیر ماه نیز همین کار را انجام دادند که صدای مردم و مسئولان را درآورد.

بنابراین نه فقط ایرلاین ها نشان دادند که رقابت سالم در بازار که نفع جمعی را در بر داشته باشد، بلد نیستند بلکه اگر آزادسازی نرخ صورت گیرد چه بسا اتفاقات بدتر و نگران کننده تری را از طرف آنها در امتداد افزایش بی رویه و بدون حساب و کتاب از جانب ایرلاین ها شاهد باشیم.




1400/05/11
12:17:53
5.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است