مدیركل بنادر و دریانوردی امیرآباد:

ظرفیت ترانزیت بدون واسطه با روسیه بوسیله دریا وجود دارد

ظرفیت ترانزیت بدون واسطه با روسیه بوسیله دریا وجود دارد به گزارش کار و درآمد مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در آستانه سفر رئیس جمهوری به روسیه اظهار داشت: ایران در کوشش برای ترانزیت بدون واسطه با روسیه بوسیله دریا با تکمیل اسکله رو- رو در بندر امیرآباد است و اگر در موضوع ترانزیت دریایی خوب عمل نماییم، می توانیم نگرانی های ترانزیتی ایران در مرزهای خشگی را برطرف نماییم.


«محمدعلی اصل سعیدی پور» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ظرفیت ارتقای ترانزیت دریایی با روسیه بوسیله بندر امیرآباد اضافه کرد: کارهای بندر امیرآباد در شش ماه نخست سال رشد حدودا ۲۰ درصدی را ثبت کرده که بخش عظیمی از این رشد به سبب تبادلات تجاری با کشور روسیه است.
وی اضافه کرد: بندر امیرآباد با بهره گیری از موقعیت راهبردی قرارگیری در کریدور بین المللی شمال – جنوب و نگاه ویژه دولت برای استفاده از این ظرفیت، می تواند برای توسعه اقتصاد دریا محور و صادارات به روسیه بوسیله دریا، کارآیی بالایی داشته باشد.
سعیدی پور با اشاره به وجود بندر انزلی، آستارا و نوشهر در شمال کشور اظهار داشت: امیرآباد تنها بندر متصل به شبکه راه آهن سراسری در شمال کشور است و ۲۵ کیلومتر ریل داخل بندر وجود دارد. همین طور «اسکله رو- رو- ریلی» بعنوان یکی از پتانسیل های منحصر به فرد کشور در این بندر مستقر است.
به گفته این مقام مسوول، تجهیز بندر امیرآباد به اسکله رو- رو با هدف اتصال به شبکه و قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب کشور است تا بتوانیم ترانزیت دریایی بین ایران و روسیه را جایگزین ترانزیت جاده ای و ریلی نماییم.
وی با اعلان اینکه راه اندازی کریدور شمال - جنوب به تکمیل زیرساخت های حمل ونقلی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه ارتباط دارد و در این راستا تکمیل اسکله رو- رو می تواند امکان نقل و انتقال کالاها و محصولات در اسرع وقت را با قیمت مناسب فراهم آورد، درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اسکله رو- روی بندر امیرآباد اظهار داشت: این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و حدودا ۳۰ درصد آن باید تکمیل شود. همزمان خدمات دریایی و خدمات رو روی کامیون را بوسیله همین اسکله در حال انجام داریم.
وی اظهار داشت: حالا از بندر امیرآباد به بنادر چهار کشور همسایه همچون بندر باکو در آذربایجان، آستاراخان در روسیه، اکتائو در قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان در ارتباط مستمر هستیم و بیشترین حجم عملیات ما با بنادر روسیه و قزاقستان است.
سعیدی پور به چالش های اخیر در زمینه صادرات بوسیله مرز زمینی اشاره نمود و اظهار داشت: ترانزیت از منطقه خزر را باید بوسیله دریا انجام دهیم تا شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم. اگر در مرز دریایی خوب عمل نماییم، نگرانی های ترانزیتی ایران در مرزهای خشکی را می توانیم به حداقل برسانیم. حالا جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در مقاطع مختلف و به سلیقه خود برای کامیون های صادراتی ایران محدودیت ایجاد می کنند و کامیون های ما مجبور هستند تا صف های طولانی را تحمل کرده تا از مرز عبور کنند. می توانیم با ترانزیت مستقیم از دریا وابستگی به کریدورهای جاده ای را بوسیله کشورهایی جون جمهوری آذربایجان برطرف نماییم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد اظهار داشت: بهترین پتانسیل برای شکستن این تهدید استاده از دریا و ترانزیت بدون واسطه با روسیه است. حالا تمام شرایط برقرار است و حتی سازمان بنادر اعلام نموده است تا ۸۰ درصد تعرفه های خود ر ا برای حمل کالا بوسیله رو- رو اعمال می کند و و شناورهای این خط هم نسبت به تخفیف ویژه اعلام آمادگی کردند.
وی اظهار داشت: ظرفیت عملیاتی اسکله رو- رو در سال به آسانی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن است؛ البته اگر بطور مستمر بار وجود داشته باشد.
به گفته این مقام مسوول، در بندر امیرآباد یکی از دلیلهای توقف ترانزیت، مشکل حمل یک سره بار است.
وی افزود: کامیون ها در برگشت از روسیه خالی باز می گردند که این مساله اقتصادی بودن عملیات را به حداقل می رساند و اگر بتوانیم موضوع ترانزیت را به حمل دو سر بار از بنادر دو کشور برسانیم، می توانیم احیای مسیر ترانزیتی بین ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم. حالا «شرکت های فورواردر» ترجیح می دهند کامیون های خودرا از مسیرهای زمینی ترانزیت کنند.
سعیدی پور اضافه کرد: دولت در موضوع ترانزیت وارد شده است و می خواهد سهم خودرا از ترانزیت منطقه بگیرد. زیرساخت ترانزیتی کافی در بندر امیرآباد برقرار است و اگر بتوانیم به حمل دو سر از بنادر ایران به روسیه و بنادر روسیه به ایران برسیم حمل و نقل دریایی در منطقه خزر جایگزین حمل و نقل زمینی در کریدور بین المللی شمال- جنوب می شود.
به گزارش کار و درآمد به نقل از خبرگزاری ایرنا، کشتی رو – رو نوعی کشتی حامل کامیون بوده و سازوکار آن بدین صورت است که در بندر مبدا باتوجه به گنجایش خود تعدادی کامیون را درون خود بارگیری می کند و سپس در بندر مقصد تخلیه می کند و بعد از آن کامیون ها به مسیر خود ادامه می دهند تا محموله خودرا به مقصد نهایی برسانند.


منبع:

1400/10/27
23:47:07
5.0 / 5
653
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , حمل و نقل , خدمات
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است