همه دلایلی که سانحه قطار مشهد-یزد را رقم زد

همه دلایلی که سانحه قطار مشهد-یزد را رقم زد کار و درآمد: کمیسیون عالی سوانح در اطلاعیه شماره دو خود که دقایقی پیش انتشار یافت، عومل و دلیلهای موثر بیشتری  در وقوع سانحه قطار مسافری مشهد-یزد را مورد بررسی قرار داده که می توان به عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای تقلیل سرعت،  واگذاری غیرقانونی مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران و... اشاره نمود.



به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، هجدهم خرداد ماه امسال، قطار مسافری مشهد-یزد به سبب برخورد با بیل مکانیکی با سانحه تلخی مواجه گردید و بعد از خروج پنج واگن مسافری، ۱۸ نفر جان خودرا از دست دادند و بیش از ۸۰ نفر نیز مصدوم و مجروح شدند.

چند روز بعد گزارش اولیه سانحه از طرف کمیسیون بررسی سوانح منتشر گردید و انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از طرف سرپرست عملیات بهسازی) و همین طور تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط را دو علت مهم و موثر در وقوع این سانحه اعلام نمود.

ظهر امروز (دوشنبه) نیز دومین اطلاعیه این کمیسیون که به بررسی بیشتر و دقیق تر این سانحه پرداخته است، منتشر گردید. در این اطلاعیه آمده است:

«باسمه تعالی

اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح درباب سانحه قطار مشهد – یزد

پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با لطمه دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱، گزارش تکمیلی به شرح زیر اعلام می گردد:

به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح بمحض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در پروسه به هم پیوسته ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرائی، موارد ثبت شده بوسیله سیستم های نظارتی همچون گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است.

تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد بدون مجوز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می باشد. همین طور در این خصوص عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء گردید که به شرح زیر اعلام می گردد:

عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.

انسداد بدون مجوز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی.

واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران.

اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت پیش از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت.

عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت).

عدم یاد آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از طرف مسئول ایستگاه عباس آباد.

کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می نماید بمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرائی با توجه به برون سپاری فعالیت ها اقدام گردد. »





منبع:

1401/04/07
09:07:57
5.0 / 5
756
تگهای خبر: آموزش , سیستم , عملكرد , قانون
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است