معاون وزیر راه و شهرسازی:

حجم ترانزیت در یک سال قبل دو برابر شد

حجم ترانزیت در یک سال قبل دو برابر شد کار و درآمد: به گزارش کار و درآمد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حجم ترانزیت از شروع دولت سیزدهم تا امروز بیش از 2 رشد داشته است و با برنامه ریزی های انجام شد تا آخر سال جاری به 20 میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال 99 رشد 4 برابری را ثبت خواهدنمود.


به گزارش کار و درآمد به نقل از خبرگزاری ایرنا، «شهریار افندی زاده» در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم با حضور در یک برنامه تلویزیونی و با اعلان اینکه برنامه ریزی دولت برای ترانزیتی امسال ۲۰ میلیون تن است، اظهار نمود: حجم ترانزیت تا سال ۹۹ حدود پنج و نیم میلیون تن در سال بود و در سال ۱۴۰۰ با اجرای «سیاست توسعه ترانزیت» این عدد را به ده و نیم میلیون تن در سال رسید.
وی توضیح داد: بوسیله چین سالانه ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا صادر می شود که می توان از مسیر ایران آنرا منتقل کرد. باتوجه به جریانات اخیر برای دولت روسیه امکان جابه جایی ۳۰ میلیون تن کالا در کریدور شمال جنوب توسط ایران وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برنامه منسجمی در دولت در سه محور تنظیم شده تا حجم ترانزیت تا اختتام امسال به ۲۰ میلیون تن برسد که اولین راه برای رسیدن به این هدف، تکمیل زیرساخت ها در کریدور شمال جنوب و سه محور اساسی دیگر است.
افندی زاده بیان کرد: محور اول کریدور بندرعباس- رشت آستارا- آذربایجان -روسیه و در نهایت شمال اروپا است که حلقه مفقوده این مسیر در ایران، تکمیل ریل رشت به آستارا است که حدود ۱۶۲ کیلومتر آن مانده است.
به گفته وی، تکمیل این مسیر نیازمند یک میلیارد یورو اعتبار است تا این مسیر کامل شود که جزو اولویت اول دولت قرار دارد تا بوسیله جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و تفاهم با روسیه و آذربایجان بتوانیم آنرا کامل نماییم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی آگاهی داد که در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالای خارجی محقق شده و برنامه دولت برای افزایش ترانزیت جدی است.
افندی زاده اشاره کرد: ایران در راه دو کریدور مهم قرار دارد. یک مسیر کریدور شمال به جنوب (ایران روسیه و هند) است که مهم ترین کریدور ریلی برای نیز هست. کریدور بعدی از اینچه برون آغاز می شود که به گرمسار می رسد. برقی کردن این کریدور در موافقت نامه با روسیه با سرمایه گذاری روس ها در برنامه ها قرار دارد.
وی افزود: محور دیگر مسیر سرخس است که خط ریلی به بندرعباس داریم. نخستین قطار بوسیله مسکو- قزاقستان- ترکمنستان از این مسیر مدتی پیش وارد ایران شد و به سمت بندرعباس حرکت کرد که ۵ روز در ایران بود و بعد به هند رسید. تحقق جابه جایی ۱۰ میلیون تن بار تا آخر سال ۲۰۲۳ از این مسیر با روسیه تفاهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: محور دیگر که به دنبال فعال کردن آن هستیم، مسیر ریلی چابهار به زاهدان است. در محور شرق به غرب نیز چین ۶۰ میلیون تن کالا به سمت اروپا ارسال می کند و تفاهم انجام شده از دو مرز سرخس و اینچه برون برای ورود کالاهای چینی به کشور است تا بوسیله ریل به ترکیه برسد.
افندی زاده افزود: تعرفه ها و زمان طولانی توقف در مرزها همچون مشکلات بخش ترانزیت است که سبب شده هزینه و زمان ترانزیت افزایش یابد. در جلسات دو جانبه به دنبال صفر کردن تعرفه ترانزیت هستیم که بصورت عمل متقابل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به دنبال دیجیتالی کردن عبور کالا از مرزها هستیم تا زمان را به صفر برسانیم. در این صورت با حمل و نقل ترکیبی راندمان در ترانزیت بیشتر می شود.
وی با اعلان اینکه اولویت توسعه و تکمیل شبکه ریلی است، افزود: برای توسعه شبکه ریلی ابتدا باید شبکه ۵ هزار کیلومتری ریلی که درحال مطالعه و ساخت است، را کامل نماییم. خط ریلی آستارا - رشت هم باید کامل شود و از طرف دیگر بصورت ریلی تبریز را به استانبول وصل نماییم.
افندی زاده اظهار داشت: باید لوکوموتیو وارد شود ؛ چونکه سالانه نمی توانیم ۲۰ لوکوموتیو بیشتر تولید نماییم، در صورتیکه تا دو سال آینده به ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو نیاز داریم. در واگن سازی مشکلی نداریم. در بعد سوم هم باتوجه به موقعیت پیش آمده جذب بار به اندازه کافی وجود دارد و با تکمیل شبکه رشد قابل توجهی خواهیم داشت.


منبع:

1401/06/03
22:21:39
5.0 / 5
229
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است