کریدور ریلی ایران با روسیه گره می خورد؟

کریدور ریلی ایران با روسیه گره می خورد؟ کار و درآمد: به گزارش کار و درآمد، هنوز حضور روس ها در تکمیل راه آهن رشت -آستارا اجرایی نشده و حالا در پروژه ای دیگر، مقرر است روسیه نحوه مشارکت خویش را در پروژه ریلی اینچه برون-گرمسار اعلام نماید تا کریدورهای ریلی ایران با همکاری این شریک تجاری گره بخورد.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، راه آهن اینچه برون -گرمسار یکی از پروژه های ریلی است که در راه برقی شدن قرار دارد و در انتظار همکاری و حضور روسیه برای تکمیل این خط ریلی است. به قول شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، روسیه مقرر است تا ۱۵ دسامبر سال جاری (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) نحوه حضور و مشارکت خویش را در پروژه ریلی اینچه برون-گرمسار اعلام نماید که بدین سان عملیات اجرایی برقی کردن این خط آهن هم تسریع می شود.
پیش از این ایگور لویتین -دستیار رئیس جمهور روسیه- با مسؤلان راه و شهرسازی دیدار و در مورد افزایش همکاریهای حمل و نقلی گفتگو کرده بود؛ وی در این خصوص اظهار داشته بود: ما بر مبنای دستور رئیس جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقی سازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیت های همکاریهای حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه به ایران سفر کردیم.
شرکت راه آهن به این مورد تاکید کرده که تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی تضمین کننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا آخر سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت، با دوخطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشم انداز افق طرح، ترانزیت تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی شده است.
با این حال، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند که فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسؤلان باید چشمه های بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راه اندازی خط ریلی برای سرمایه گذار صرفه ندارد؛ کمااینکه مرز اینچه برون در گلستان به روسیه وصل است اما بار ترانزیتی ندارد.
رستم قاسمی- وزیر فقید راه و شهرسازی- با انتقاد از عملکرد دولت های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اظهار داشته بود: متأسفانه در سالهای گذشته به این کریدورها توجه نشده است؛ هرچند که زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و هم اکنون چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در راه ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد. همینطور به دنبال تکمیل کریدور شمال-جنوب، شرق–غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. خط آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت-زاهدان در دستور کار است و اصلاح کریدور شمالی اینچه برون-گرمسار هم در دستور کار قرار دارد.
البته پیش از این هم حضور روسیه برای تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا مطرح شده بود و طی آخرین اخبار حدودا یک ماه پیش اعلام گردید روس ها طرح مالی خویش را برای این پروژه عرضه کرده و اعلام آمادگی کردند و این طرح در وزارت راه و شهرسازی درحال تکمیل است؛ اما هنوز از نحوه حضور روسیه در پروژه راه آهن رشت-آستارا خبری نشده و الان در پروژه ای دیگر، باید دید با رسیدن ضرب الاجلی که برای پروژه ریلی اینچه برون-گرمسار هم به روسیه داده شده، درنهایت ریل های ایران با روس ها گره می خورد یا خیر.




منبع:

1401/09/21
15:25:46
5.0 / 5
434
تگهای خبر: توسعه , حمل و نقل , سرمایه , شركت
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است