سیر بار ترانزیت ریلی به 1102 کیلومتر رسید

سیر بار ترانزیت ریلی به 1102 کیلومتر رسید به گزارش کار و درآمد، آمارهای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فعالیت ترانزیت ریلی از آن حکایت می کند که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن. کالای ترانزیتی نمی تواند در کشورهای مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در نخستین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند. ازاین رو در میزان و حجم بارهای ترانزیتی عوامل مختلف جهانی همچون هرگونه تغییرات در تجارت بین المللی، تغییرات قیمت های جهانی و... در تصمیمات کشورها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، اثرگذار است.
ترانزیت از راه روش های مختلف جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی میتوان صورت گیرد اما ترانزیت ریلی دارای خصوصیت های منحصر به فردی همچون ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می تواند بیشتر از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.
کشور ما هم به علت قرار گرفتن در راه کریدورهای بین المللی می تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سالهای گذشته رقم ترانزیت با عنایت به عوامل خارجی و داخلی همچون تحریم ها، برجام، کرونا و... متغیر بوده است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فعالیت ترانزیت ریلی از آن حکایت می کند که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۲ کیلومتر رسیده است.
بیشترین سیر بار ترانزیت طی سالجاری در فروردین ماه به میزان ۱۳۹۳ کیلومتر انجام شده است. مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیرنفتی ترانزیت شده در این زمان ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است. مجموع تناژ بار نفتی و غیرنفتی ترانزیت شده هم معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.
بر طبق این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده هم ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است. میزان ترانزیت ریلی انجام شده در نواحی مرزهای چهارگانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرزها در منابع درآمدی نشان داده است که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرزها پیشتاز است.
همینطور کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس–بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی–سرخس به خود اختصاص می دهد.




منبع:

1401/11/03
08:52:57
5.0 / 5
55
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است