آمال موسوی:

باید قدرت کسب و کار در رفع چالش اجتماعی را جدی گرفت

باید قدرت کسب و کار در رفع چالش اجتماعی را جدی گرفت به گزارش کار و درآمد، رییس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی اظهار داشت: کسب وکارها قدرتمند هستند و می توانند نقش موثری در حل چالش های اجتماعی و محیط زیستی ایفا کنند.


به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، آمال موسوی رئیس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی در مورد نوآوری اجتماعی اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم که نوآوری اجتماعی چیست و چه می کند؟ برای ما نوآوری اجتماعی در سطح کسب و کار، در واقع بررسی چالش های اجتماعی و محیط زیستی و توجه به نحوه رفع آنها از راه کسب و کار و بنگاه های اقتصادی می باشد. وی یادآورشد: این نوآوری اجتماعی در هر حوزه ای می تواند باشد؛ در نقطه ای قرار دارد که فراتر از یک نوآوری عادی به حل مسئله و چالش اجتماعی گروهی فکر و برای آن چاره پیدا می کند. موسوی ضمن اشاره به جایگاه ایران در حوزه نوآوری اجتماعی اظهارداشت: مسیر طولانی را برای تغییر نگاه از سودمحوری محض در کسب و کارها به سمت تاثیرگذاری و سودآوری توامان در پیش داریم که مستلزم حضور افراد دغدغه مند، همراهی و همدلی آنان در حوزه صنعت و فعالیتهای اقتصادی، آموزشی و مدیریتی است. رئیس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی افزود: شرایط کنونی کسب و کارها در ایران با نگاه حداکثری سود می باشد در حالیکه دنیا با نگاه خلق ارزش مشترک، به سمت سودآوری و تاثیرگذاری اجتماعی پیش رفته است. وی ضمن اشاره به این که خلق ارزش مشترک بر اساس نظریه مایکل پورتر پدر استراتژی دنیا، حالا در سطح بنگاه های اقتصادی جهان درحال اجراست، تصریح کرد: بحث جدید مطرح شده در جهان کسب و کار پیرامون خلق ارزش مشترک می چرخد که مسئله بسیار مهمی است و میتوان از راه خلق ارزش مشترک برای جامعه، بازار جدید یا حتی محصول یا خدمتی تازه ایجاد کرد. موسوی افزود: زمانیکه اساسا به یک بنگاه اقتصادی کمک می نماییم تا وارد حوزه خلق ارزش مشترک شود، با بازتعریف استراتژی، فلسفه وجودی و همینطور تدوین ارزش های بنیادین آن واحد اقتصادی، سند خلق ارزش مشترک آن بعنوان یک مسیر راهبردی تدوین می شود. خالق خانه امکان، خلق ارزش مشترک را از وظایف هر کسب و کاری خواند و اعلام نمود: هر جای دنیا، اگر یک برند معتبری باشد که هیچ رسالتی (تلاش برای تبدیل جهان به جایی بهتر برای زیستن) برای خود ایجاد نکرده باشد چون پارادایم حاکم در جامعه تاثیرگذاری از کسب و کارها را مطالبه می کند، در بین رقبا نمی تواند جایگاه شاخصی به دست آورد. وی از تلاش چهار سال قبل در ایران برای فرهنگسازی در زمینه ایجاد ارزش مشترک در کسب و کارها اطلاع داد و تصریح کرد: به آن میزان باید این مسئله مطرح، تکرار و ترویج شود که مطالبه گری را از بنگاه های اقتصادی به منظور ساختن آینده ای بهتر برای ایران به دنبال داشته باشد. موسوی صنعت بازاریابی امروز جهان را مبتنی بر خلق ارزش های مشترک برشمرد و اضافه کرد: امروز اقتصاد دنیا با یک شیب معناداری با تغییر نگرش، چشم اندازها و شعارها به سمت خلق ارزش های مشترک سوق یافته و بازاریابی اجتماعی شکل گرفته است. رئیس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی ایران، نوآوری اجتماعی در سطح کسب و کارها برای جامعه را به میزان اکسیژن برای حیات انسان ضروری و مهم خواند و اظهار داشت: با این رویکرد میتوان سرمایه اجتماعی از دست رفته را بار دیگر احیا کرد و هم به بحث عدالت اجتماعی، ایجاد فرصت های برابر و بهره گیری مناسب از منابع توجه داشت. موسوی افزود: خانه امکان با این تعهد فعال شد که بتواند بستر ساز حضور بنگاه های اقتصادی در حل چالش های اجتماعی و محیط زیستی باشد. وی با اشاره به اینکه در ایران همه امکانات وجود دارد و میتوان از اتفاقات مشابه در سطح جهان الگو برداری کرد، خواهان ورود جدی و اثرگذار قانون گذاران به این حیطه شد تا به این طریق همه بنگاه های اقتصادی در حاشیه فعالیت خود به کاهش بخشی از مشکلات اجتماعی کمک کنند. خالق خانه امکان اجرای این برنامه را نیازمند ایجاد زیر ساخت های قانونی به لحاظ حکمرانی دانست و یادآورشد: باید در این عرصه افراد متخصص و متعهد را به کار گرفت و عزمی را برای اجرای کارها به شکل جدی دنبال کرد. وی اظهارداشت: از طرفی همه شرکتهای بزرگ دولتی، خصولتی یا خصوصی که منابعی را در اختیار دارند می توانند از راه اجرای مسئولیت اجتماعی، حداقل در حیطه جغرافیایی خود به کاهش محرومیت ها و معضلات اجتماعی کمک کنند، ما هم می توانیم در کنار آنها به شناسایی چالش ها و روش های علمی و اثرگذار برون رفت از آن چالش ها بپردازیم. نوپیا کوشش برای شنیده شدن ایده ها رئیس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی، نوپیا را فرصتی برای شنیده شدن ایده ها و ایجاد ارتباط موثر خواند و اظهار داشت: سال قبل هم در اولین رویداد نوپیا حضور داشتیم، تجربه خوبی و فضایی برای گفت و گو به وجود آمد. وی خواهان استمرار برنامه های جانبی نوپیا شد و اضافه کرد: در نوپیای سال جاری اتفاق خوب ایجاد مشارکت میان این مجموعه و سایر نهادهایی است که می توانند در تاثیرگذاری بیشتر بر روی کسب و کارهای اجتماعی نقش آفرینی کنند که همچون این مشارکت ها، حضور کمیسیون کارآفرینی اجتماعی و اتاق بازرگانی در این رویداد است. موسوی از برگزاری جلسات مختلف و مختلف با فعالان اکوسیستم کارآفرینی اجتماعی شامل دانشگاه ها، خیریه ها و اتاق بازرگانی اطلاع داد و یادآورشد: برای این نشست ها و مشارکت، چندین جلسه با حضور نقش آفرینان داشتیم تا کسب و کارهای مختلف در اتاق بازرگانی وارد حوزه مشارکت اجتماعی شوند و الان می توانیم تلفیقی از بازیگران مختلف جامعه را ایجاد نماییم تا همه علاقه مندان و دغدغه مندان حضور داشته باشند. خالق خانه امکان، بر ضرورت استمرار برنامه های نوپیا اشاره و تصریح کرد: مخاطبان رویداد نوپیا را پس از رویداد اصلی نباید رها کرد و با تشکیل شبکه ارتباطی و موثر، از آن برای تداوم بهره گیری از نظرات و ایده های آنان بهره جست و در همین زمینه طراحی و استقرار دیواری برای دریافت این ایده ها و نظرات پیشنهاد می شود. موسوی با اشاره به اینکه نوپیا بعنوان بخشی از حاکمیت که در بین مردم حضور یافته و سخن از نوآوری می گوید، کار سنگینی در پیش دارد، اعلام نمود: این رویداد باید حس دوستی، همراهی و رفاقت را به افراد بدهد. چگونه فعالان اقتصادی با جامعه ارتباط داشته باشند رئیس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی به اقدامات انجام گرفته برای جلب مشارکت بنگاه های اقتصادی اشاره نمود و اظهار داشت: مشارکت دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم اجتماعی برای تجربه اکوسیستم کار آفرینی اجتماعی گزینه مناسبی هستند و حضور آنان در کنار بنگاه های اقتصادی می تواند بسیار توسعه دهنده باشد. موسوی دانشجویان علوم اجتماعی را کسانی دانست که می توانند کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی انجام دهند، لازمه بهره برداری از توان آنان را پرورش افراد و عرضه فرصت توسعه به آنان برشمرد. رئیس کمیسیون کارآفرینی اجتماعی سازمان ملی کارآفرینی یکی از اقدامات قابل توجه رویداد نوپیا را جلب همکاری دانشجویان علوم اجتماعی دانست و جامعه را نیازمند جلب مشارکت توان و دانش فارغ التحصیلان و دانشجویان علوم اجتماعی توصیف کرد. وی اظهار داشت: برای ایجاد بستر مشارکت بنگاه های اقتصادی در حل چالش های اجتماعی و محیط زیستی، نیازمند تحول در پارایم حاکم بر مدیران هستیم.


منبع:

1402/08/10
14:56:32
5.0 / 5
307
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , توسعه , جامعه
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است