دستورالعمل واردات خودرو از مناطق آزاد بزودی ابلاغ می شود

دستورالعمل واردات خودرو از مناطق آزاد بزودی ابلاغ می شود به گزارش کار و درآمد، وزیر صنعت با اشاره به اینکه هم اکنون وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت سفارش ندارد، اظهار داشت: ابلاغیه واردات خودرو های کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد گردید.



به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، عباس علی آبادی در بازدید از نمایشگاه خودرو در ارتباط با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو های کارکرده، اظهار داشت: ابلاغیه واردات خودرو های کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد گردید. آیین نامه (کلی) واردات خودرو های کارکرده هم مصوب شده و دولت بایستی ابلاغ کند؛ مسئولیت این کار به عهده و وزارت صمت نیست. علت این تأخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید.
وزیر صمت در ارتباط با تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو ها، تصریح کرد: دولت سود بازرگانی را برای واردات خودرو های برقی، یک درصد در نظر گرفته است که تابحال در کشور این عدد معقول نبوده است اما با وجود این که این مورد می توانست برای خودروسازان نگرانی ایجاد نماید، اما در این برهه در جهت ایجاد فرهنگ خودرو های برقی در کشور، به این نتیجه رسیدیم قبل از این که خودروسازی برقی داشته باشیم، برای آنکه مردم امکان استفاده از خودروی بهتر را داشته باشند، سود بازرگانی را حداقلی نماییم و در واقع دولت در این مورد از حقوق خود گذشته است.
علی آبادی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون واردات طبق روال در حال انجام می باشد و هر شخص و شرکتی می تواند در قالب ضوابط تعیین شده که (این ضوابط) به نفع مردم هم است، می تواند خودرو وارد کند. امروز نخستین گام فراهم گشته است که هر شخصی بدون آنکه بخواهد پاسخگو باشد، بتواند برای خودش خودرو وارد کند و بفروشد. تلاش می نماییم که این مسیر باز شده و گسترش یابد؛ البته که این هم تبعات خواهد داشت و سوالاتی ایجاد می کند؛ بایستی بتوان به همه این سوالات پاسخ داد.
سکاندار وزارت صمت در ارتباط با تأمین برق مورد نیاز برای خودرو های برقی، خاطرنشان کرد: بیشتر از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه داریم که در اکثر ساعات سال، به صورت کامل در مدار تولید نیستند؛ چونکه نیاز کشور بدین حد نیست. این ظرفیت، به طور عمده برای تأمین برق "پیک" ساخته شده است، این در شرایطی است که همیشه در شرایط پیک نیستیم.
وی افزود: از ۸۷۶۰ ساعت در سال، تنها در حدود ۷۶۰ ساعت در پیک باشیم، در ۸۰۰۰ ساعت دیگر در ساعات پیک مصرف نیستیم که میتوان از این زمان بهره برد تا بتوان خودرو های برقی را شارژ کنیم؛ به صورت مثال از شب تا بامداد میتوان از این ظرفیت استفاده نمود. در بعضی روزهای هر ماه در سال، به جهت شرایط اقلیمی خوشبختانه نه احتیاج به گرمایش است و نه سرمایش و نیرگاه ها از مدار خارج هستند؛ ازاین رو میتوان از این ساعات هم بهره گرفت.
علی آبادی تصریح کرد: ضمن این که ما نمی خواهیم یک شبه، ۲۰ درصد خودرو های کشور را برقی کنیم؛ به تدریج که برقی سازی صورت می گیرد (طی توافق نامه هایی که امضا می شود)، از این جهت است که هم در راه اندازی نیروگاه های برق و هم در فراهم کردن زیرساخت ها تلاش نماییم. حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم که این تعداد برای برقی شدن، نیازمند زمان طولانی است؛ ازاین رو باید گام به گام حرکت کرد. بیشتر از پنج سال است که در این حوزه درحال مطالعه هستیم و بسیار در این عرصه فکر شده است.
وی اعلام نمود: تابحال توانسته ایم ۱۵ ایستگاه شارژر برقی را فعال نماییم که هرکدام تعدادی شارژر دارد که جمعاً حدود ۸۰-۷۰ شارژر در تهران فراهم است. تلاش می نماییم که در همه شهرها و بین شهرها، ایستگاه شارژر را نصب نماییم. خوشبختانه تکنولوژی شارژرها، کاملا بومی است. ضمن این که برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی برای تأمین برق، اقدام شده است؛ موافقت نامه ای با سازمان انرژی های تجدیدپذیر داریم که سرمایه گذاران برق خویش را تحویل شبکه دهند و با درصدی بالاتر، در ساعات غیرپیک، برق را دریافت نمایند و برای تأمین برق شارژرها اقدام نمایند.
علی آبادی در ارتباط با حذف قیمت گذاری دستوری و رفع بحران نقدینگی خودروسازان، اظهار داشت: گذر از شرایط امروز، به شرایط مطلوب، کمی زمان بر است. موفقیت های خوبی داشته ایم و توانستیم برای بخشی از خودرو ها این امکان را فراهم نماییم که از قیمت گذاری دستوری به سمت "قیمت گذاری پسینی" و "نظارت پسینی" حرکت کنیم؛ گام روبه جلویی است اما تصمیم گیری ها یک طرفه نیست و بایستی با نظر و مشورت نهادهای دیگر هم اتخاذ تصمیم کرد.
وزیر صمت در ارتباط با ادامه طرح های فروش خودرو (هرچند در حالت جدید و مطابق ظرفیت خودروسازان) اظهار داشت: تابحال ۳۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه ثبت نام کردند که تعدادی خودروی خویش را تحویل گرفته، برای تعدادی خودرو هست اما تمایل به دریافت این خودرو های موجود را ندارند. خودروهایی که انتخاب نمی شوند، بعد از سه دور عرضه، عرضه چهارم به صورت آزاد برای عموم مردم خواهد بود و مردم می توانند برای خرید اقدام نمایند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عرضه محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار، تصریح کرد: ما در مورد عرضه محصولات، تابع مقررات کشور هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه ارائه شد و اولویت اول، تحویل خودروی افرادی است که ثبت نام کرده اند. برای سایرین، درحال تلاش هستیم تا تولید و عرضه افزایش پیدا کند. بر مبنای اطلاعاتی که به بنده داده شده، خوشبختانه تولید در هر دو خودروساز افزوده شده و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.
وی اضافه کرد: هم اکنون روزانه بیشتر از ۴۰۰۰ دستگاه خودرو در همین دو خودروساز تولید می شود. باقی خودروسازان هم بیشتر از ۱۰۰ درصد تولید سال قبل خود، سال جاری تولید داشته اند؛ ازاین رو عرضه نسبت به سال گذشته، بیشتر خواهد بود. امیدوار هستیم که تاثیر خوبی داشته باشد.
علی آبادی خاطرنشان کرد: اما فراموش نکنیم که خودرو تبدیل به کالایی سرمایه ای است و برخی خریداری می کنند و در پارکینگ خانه خود، نگه می دارند؛ ازاین رو هرچه هم عرضه بیشتر می شود، بازهم تقاضا وجود دارد. به اعتقاد بنده بازار دیگر اشباع شده و بیشتر این تقاضاها، واقعی نیست. می ترسیم از این که افراد دارایی خویش را می فروشند تا در حوزه خودرو سرمایه گذاری کند. ازاین رو سفارش ما است که درصورتیکه مشتری نیاز واقعی به خودرو ندارد، ریسک این سرمایه گذاری را به خود و خانواده خود تحمیل نکند.
وزیر صمت در ارتباط با مسائل ارزی و تخصیص هم تصریح کرد: بنده مسئول ارز نیستم و نباید راجع به آن اظهارنظر کنم. تخصیص ارز هم با وزارت صمت نیست و ما تنها ثبت سفارش می نماییم. هم اکنون وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت سفارش ندارد؛ مگر این که در بالادست محدودتی در تخصیص و تأمین در آن سوی ماجرا باشد که ثبت سفارش نمی نماییم که صف های طولانی ایجاد نشود؛ اما زمانیکه تخصیص آن طرف صورت می گیرد و تأمین می شود، ما هم متعاقباً اضافه می کنیم؛ اما فراموش نکنیم که در کشور محدودیت در منابع وجود دارد اما بهر ه روی به لحاظ ارزی در شرایط خوبی است و آرامش خوبی در جامعه است.
وی، اظهار داشت: تلاش ما اینست که با برگزاری نمایشگاه های مختلف در زمان ها و مکانهای مناسب، امکان آشنایی مردم با ظرفیتهای کشور را فراهم نماییم و همزمان مقایسه ای بین توانمندی های داخلی و خارجی داشته باشیم. سال جاری، این نمایشگاه، شرایط تازه و متفاوتی را در عرضه خودرو های برقی به مردم عرضه نموده است. برگزاری چنین رویدادهایی در موضوعات تخصصی نظیر خودرو، پوشاک و… اساساً کار خوبی است؛ اما ضروری است که به سمت بین المللی کردن این نمایشگاه ها حرکت نماییم و شاهد حضور شرکتهای خارجی و نمایندگان بیشتری از آنها باشیم.


منبع:

1402/11/12
16:48:04
5.0 / 5
283
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , جامعه , حقوق
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است