سامان دهی حمل و نقل عمومی تنها با وعده و شعار

سامان دهی حمل و نقل عمومی تنها با وعده و شعار کار و درآمد: وضع بازار بلیت حمل و نقل عمومی نیاز به تمهیدات جدی از طرف دولت خواهد داشت و مشکلات این حوزه با شعار و وعده سامان پیدا نمی نماید.



به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، با توجه به این که در آستانه عید نوروز هستیم، یک جست وجوی ساده در سایت و اپلیکیشن های عرضه بلیت نشان میدهد که بلیت کافی برای عرضه به مسافران نوروزی در هیچیک از ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد. این در حالیست که «عید نوروز» یکی از پیک های اصلی سفر شمرده می شود و باید تجهیزات زیرساختی، حمل و نقل برای مسافرین از قبل فراهم شده باشد تا مسافران سفری بی خطر و ایمن داشته باشند.
از سویی دیگر نیز کمبود انواع وسیله حمل و نقل در عرضه و تقاضای بلیت مانند روز روشن است؛ البته ناگفته نماند کمبود بلیت در پیک های اصلی مسافرتی در سال، زمینه ایجاد بازار سیاه را نیز فراهم خواهدنمود. در اینروزها وضعیت به شکلی پیش می رود که طبق بررسی های انجام شده، تقاضا برای مسافرت با ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام پایانی منتهی به سال جدید از میزان عرضه بلیت پیشی گرفته که درصد اعظمی از مردم موفق به تهیه بلیت به مقصدهای مد نظر نشدند.
وضعیت بازار بلیت با وعده سامان دهی نمی شود
بر اساس شواهد موجود وضعیت عرضه بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما تفاوتی ندارد و موضوع کمبود بلیت در هر سه حوزه بیداد می کند. البته در عرصه هواپیما مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از ورود بیش از ۸۰ فروند هواپیما در تایپ های مختلف آگاهی داده و گفته است که «از ابتدای دولت سیزدهم، ۸۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که به «مرور» وارد چرخه پرواز می شود، اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که هم اکنون نزدیک به ۱۸۰ هواپیمای فعال در فرودگاه های کشور نشست و برخاست دارد.» باتوجه به این اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مورد واردات هواپیما، اما همچنان تعادلی در عرضه و تقاضای بلیت این حوزه مشاهده نمی گردد.
البته باید در بازار بلیت به لجبازی و گران فروشی ایرلاین ها نیز اشاره کرد؛ بطور مثال از اواسط دی ماه که قیمت بلیت های هواپیما با افزایش رو به رو شد در مقابل سبب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد که بعد از رأی دیوان عدالت اداری، بلیت پروازهای داخلی از طرف شرکت های هواپیمایی با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی ارائه شد.
در این راستا بذرپاش و محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی نسبت به گران فروشی و عدم تبعیت شرکت های هواپیمایی از قیمت مصوب شده واکنش نشان داده و اعلام نموده اند که باتوجه به سوخت ارزانی که در اختیار ایرلاین ها قرار می گیرد دلیلی بر گران فروشی بلیت وجود ندارد و در این ارتباط مجوز شرکت های متخلف باطل می شود.
با این حال، باتوجه به وضعیت فعلی بازار بلیت هواپیما و کمبود شدید بلیت مبرهن است که خط و نشان های دستگاه های اجرائی و البته وزیر راه و شهرسازی نتیجه ای نداشته و فقط به درد پر کردن ‌بایگانی رسانه ها می خورد.
الزام تدابیر جدی دولت برای تامین واردات اتوبوس
البته در سالهای اخیر مسافرین برای بهره مندی از هواپیما، قطار و اتوبوس، در سفرهای بین شهری درباب تهیه بلیت گرفتار مشکلاتی بودند؛ کمبود بلیت هواپیما را به مسائل تحریمی این صنعت می توان ربط داد اما حمل و نقل زمینی نیز وضعیت بهتری ندارد؛ برای اینکه با یک جست و جوی ساده متوجه خواهیم شد در بسیاری در مقاصد بلیت قطار و اتوبوس نیست.
کمبود بلیت در آستانه نوروز کمبود بلیت حمل و نقل عمومی زمینه بازار سیاه برای دلالان این حوزه به وجود می آورد و باتوجه به افزایش تقاضا در آستانه نوروز، این نابسامان در بازار بلیت حمل و نقل عمومی بین شهری تشدید شود.
بنابر اطلاعات سازمان راهداری در سال (۱۴۰۰) ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که اکنون حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه در حال خدمت رسانی در سطح کشور است؛ که بر طبق آمار ناوگان جاده ای کشور نصف شده است. طبق گفته مقام مسؤولان کشور بنا بود تا در اربعین حسینی امسال ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارد چرخه فعالیت شود اما طبق گفته داریوش امانی رییس سازمان راهداری زمان تحقق این درحال حاضر مشخص نیست؛ برای اینکه سازمان راهداری تا حالا نتوانسته ثبت سفارش اتوبوس های خودرا انجام دهد.
برهمین اساس ناوگان جاده ای کشور با کمبود جدی روبه رو است و آمار اتوبوس های بین شهری نسبت به سال قبل میانگین نصف شده که دولت باید نسبت به این روند اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد؛ البته خیلی از شرکتها حمل و نقل بدنبال افزایش نرخ بلیت هستند اما با وجود این که قیمت گذاری دستوری سیاستی نادرست است، اما تا آن زمان که ناوگان های حمل و نقل سوخت دولتی دریافت می کنند، نباید قیمت های خودرا بطور غیرمنطقی بالا برند.
بلیت قطار به دست مردم عادی نمی رسد
وضعیت حمل و نقل عمومی قطار نیز تعریفی ندارد و مانند باقی ناوگان حمل و نقل عمومی با کمبودات جدی روبه رو است. البته باید به این مساله اشاره که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی زمان فروش بلیت را در دقیقه آخر به مسافرین اعلام می کند و اگر طبق ساعت اعلام شده به سایت خرید بلیت قطار مراجع می نماییم با تکمیل ظرفیت مواجه خواهیم شد.
به نظر می رسد این بلیت ها به دست مصرف نمی رسد؛ دلالان بازار حمل و نقل این بلیت ها را خریداری می کنند سپس با یک قیمت دو برابری در بازار سیاه عرضه می کنند. در زمانی که پیک مسافر و تقاضا زیاد باشد بازار سیاه تشکیل می شود، اما در وضعیت عادی و زمانی که صندلی های اتوبوس از تعداد درخواست کنندگان بلیت اتوبوس بسیار بیشتر است، چنین مشکلی رخ نمی دهد؛ در نتیجه دولت باید میزان ناوگان های عمومی برای راحتی مردم افزایش دهد.


منبع:

1402/12/23
10:37:51
5.0 / 5
199
تگهای خبر: پرواز , حمل و نقل , دیوان عدالت , سازمان
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است