معضلات بلیت هواپیما تاخیرها پایان می یابد؟

معضلات بلیت هواپیما تاخیرها پایان می یابد؟ کار و درآمد: در سالی که گذشت مسافران هوایی نه فقط در تامین بلیت هواپیما با مشکل مواجه گشتند که تاخیر و لغو پروازها هم آنها را گرفتار سرگردانی کرد؛ مشکلی که انتظار می رود در سال جدید با اجرای برنامه هفتم توسعه تا حدی رفع گردد.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، «کمبود و گرانی بلیت هواپیما» مشکلی است که مردم در بعضی از برهه های زمانی به ویژه در اسفندماه یعنی همزمان با سفرهای نوروزی با آن دست وپنجه نرم می کنند؛ اتفاقی که هر سال تکرار می شود و ظاهرا علاجی حداقل در کوتاه مدت برای آن نیست.
البته این مشکل تنها محدود به کمبود بلیت هواپیما نمی شود؛ معضل دیگر متوجه آن دسته از مسافرانی است که با وجود تمامی دردسرها بلیت خریداری کردند اما به سبب تاخیرات مکرر و لغو پروازها، گرفتار سرگردانی شدند. در این وضعیت تعدادی از شرکت های هواپیمایی با پرداخت نکردن جریمه و جبران نکردن خسارت، نارضایتی مسافران را تشدید کردند.
این وضعیت به جایی رسید که در ایام پایانی سال گذشته، احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور پس از بازدید از فرودگاه بین المللی مهرآباد، نامه هشدارآمیزی به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نوشت؛ او بیان کرد که «در این نامه تاکید شده باتوجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی باید برنامه­ ریزی دقیق برای دسترسی عموم اقشار جامعه به خدمات حمل و نقل هوایی مناسب و نیز نظارت بر شرکت­ های هواپیمایی در عرضه و ارائه بلیت هواپیما صورت گیرد.»
سوال اصلی این است؛ چه زمانی مقرر است معضلات ناوگان هوایی کشور رفع شود؟ توضیحات مسئولان در صنعت ناوگان هوایی حکایت از این دارد که کشور به ۵۰۰ فروند هواپیمای فعال نیاز دارد که حالا تعداد هواپیماهای فعال در کشور به کمتر از ۲۰۰ فروند می رسد. البته ظاهرا تامین هواپیمای فعال با موانعی همچون تحریم و افزایش نرخ ارز روبرو است که انتظار می رود در سال جدید فکری برای رفع آن شود.
از جانب دیگر محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری قسمتی از راه حل را در اعطای مجوز به ایرلاین های خارجی برای انجام قسمتی از پروازهای داخلی می داند؛ محمدی بخش در این زمینه به ایسنا توضیح داد که «این یک کار مرسوم در دنیاست و جزو اختیارات خاص سازمان هواپیمایی کشوری شمرده می شود که از دولت برای اعمال آزادی های پنجم تا نهم مجوز بگیرد و بنا به اختیار خودش این آزادی را در اختیار شرکت های خارجی ثالث قرار دهد. این اتفاق در بعضی موارد هم رخ داده است و ۲۷ پرچم در ایران پرواز می کنند و تعدادی از اینها آزادی پنجم دارند. ما باید از این ظرفیت بهره برده تا قسمتی از فاصله ۳۰۰ فروند کمبود ناوگان را جبران کنیم؛ مشروط به این که ملاحظات زیرساختی همچون امنیتی، سیاسی و اقتصادی را هم در نظر بگیریم. ما نباید در شرایطی که ۳۰۰ فروند هواپیما کمبود داریم، خودرا از این مساله محروم نماییم اما باید معایب و محاسن را بسنجیم. البته ما به عنوان یک فرصت به این مساله نگاه می نماییم و سازمان هواپیمایی کشوری هم این مساله را پیگیری می کند.»
او همین طور اصرار کرد که «به عنوان دستگاه هوایی کشور باید همه فرصت های خودرا برای توسعه ناوگان انجام دهیم؛ امروز حق تمام ۸۰ میلیون جمعیت ایران است که در ۱۰۰ فرودگاه کشور هر زمان که بخواهند سوار هواپیما شوند و این کار می تواند بوسیله تغییر نرخ یا توسعه ناوگان صورت گیرد.»
در امتداد رفع مشکلات ناوگان هوایی، نمایندگان مجلس موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه را برای تامین هواپیما برای شرکت های هواپیمایی، سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت گسترش زیرساخت های فرودگاهی و نظارت بر شرکت های هوایی تصویب کردند که انتظار می رود با اجرائی شدن آنها قسمتی از مشکلات ناوگان هوایی رفع گردد.
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایسنا ضمن توضیح درباره ی علت کمبود و گرانی بلیت هواپیما به ارائه راهکارهایی پرداختند.

حسینی کیا: تعداد پروازها افزایش پیدا کند
حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، راه حل را در انجام سلسله اقداماتی همچون افزایش میزان و ساعت پروازها و منظم تر شدن آنها دانست و اظهار داشت: باید به ظرفیت ناوگان حمل و نقل برون شهری نیز توجه گردد. همین طور در صورت کمبود می توان از ظرفیت بخشهایی از سپاه، ارتش و ناجا بهره برد.
وی همین طور افزایش تعداد پروازها را راهکاری برای حل این مشکل بیان کرد و اضافه کرد: با وجود اینکه قسمتی از مشکل به فرسودگی ناوگان هوایی برمی گردد اما می توان با برنامه ریزی دقیق و متقن مشکلات را حل کرد پس انتظار می رود سازمان هواپیمایی در امتداد افزایش خدمت رسانی به مردم گام بردارد؛ وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور نیز باید تدابیری برای حل مشکل کمبود و گرانی بلیت هواپیما داشته باشند.

علیپور: باید پروازهای چارتری تعطیل شود
کمال علیپور نایب رییس کمیسیون عمران نیز تحریم را مانعی برای خرید هواپیما دانست و اظهار داشت: هواپیماهای موجود و وارداتی کفاف تعداد مسافران را نمی دهد چون تعداد هواپیما کم است؛ ما از شرکت های خصوصی برای ورود به این عرصه دعوت می نماییم.
وی در عین حال بیان کرد: البته برخی ایرلاین ها با سو استفاده از شرایط، پروازها را چارتری می کنند که باید چارترها تعطیل شده تا مردم دسترسی راحت تری به بلیت داشته باشند. لازم است قیمت پروازها هم کنترل شود در عین حال حرف ایرلاین ها هم شنیده شده چون آنها در وضعیت تحریمی مشکلاتی دارند.




منبع:

1403/01/07
10:31:24
5.0 / 5
183
تگهای خبر: اقتصاد , پرواز , توسعه , تولید
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است