صنعت نفت در هیچ دوره ای همانند دولت سیزدهم شاهد جهش و تحول نبوده

صنعت نفت در هیچ دوره ای همانند دولت سیزدهم شاهد جهش و تحول نبوده به گزارش کار و درآمد، وزیر نفت با تاکید بر این که همه هم وغم شهیدجمهور مردم بودند، اظهار داشت: بعد از انقلاب، تحولات مطلوبی در صنعت نفت رقم خورد اما هیچ دوره ای مانند دولت سیزدهم، چنین جهش و تحولی در صنعت نفت محقق نشد.



به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، جواد اوجی وزیر نفت، شامگاه سه شنبه (یکم خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه یک سیما در رابطه با ابعاد شخصیتی خادم الرضا، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری شهید ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری و خانواده «شهید جمهور» و همراهان در حادثه ناگوار رخ داده، بیان نمود: سابقه آشنایی بنده با رئیس جمهوری قبل از دولت، محدود به فعالیتهایی در حوزه آستان قدس رضوی بود اما بیشترین آشنایی در دولت سیزدهم رقم خورد.
وی ضمن اشاره به این که رئیس جمهوری با خلوص نیت کار می کرد و همه هم وغم رئیس جمهوری شهید مردم بودند، اضافه کرد: اخلاص، تواضع، اعتقاد راسخ به سنت ها و وعده الهی، توکل به خدا و ائمه اطهار، عمل گرایی و داشتن روحیه فساد ستیزی، تقوا و خستگی ناپذیری از خصوصیت های بارز شخصیتی رئیس جمهوری شهید بود.
وزیر نفت با اعلان اینکه بنده ۳۵ سال در این صنعت در قسمت های مختلف آن فعالیت داشته ام اما شخصی با این روحیه کاری ندیده بودم، اظهار داشت: در سفرهای مختلف بخصوص سفرهای خارجی که مدت پرواز هم طولانی بود، فورا بعد از رسیدن به مقصد، نشست ها و مذاکرات را آغاز می کرد و استراحت برای رئیس جمهوری معنایی نداشت.
اوجی ضمن اشاره به این که بامداد روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) به همراه رئیس جمهوری به تبریز سفر کردیم اما در فرودگاه از هم جدا شدیم، افزود: بنا بود بهره برداری از طرح های پالایشی به پالایشگاه تبریز ظهر روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری صورت گیرد که متأسفانه حدود ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه آگاه شدیم بالگرد ایشان گرفتار حادثه شده است.
شهادت رئیس جمهوری یادآور زمان از دست دادن پدرم بود
وی سفر به تبریز را سفری بسیار سختی دانست و خاطرنشان کرد: این اتفاق برای من یادآور زمانی بود که پدرم را از دست دادم. امیدوارم رهرو راه رئیس جمهوری شهید باشیم و بتوانیم خواسته های ایشان از وزارت نفت را محقق نماییم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در مسافرت آخر، بعد از پرواز به تبریز، جویای اوضاع صادرات نفت و وصول مطالبات درآمدهای نفتی بودند و بنده هم گزارش کامل را عرضه کردم.
اوجی در رابطه با نگاه و انتظارهای خادم الرضا از صنعت نفت اظهار داشت: سالیان زیادی در این صنعت فعالیت نموده ام، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در همه دوره ها اتفاق های مطلوبی در این صنعت رقم خورده و کارهای فراوانی شده است اما در دولت مردمی سیزدهم، شاهد تحول و جهشی در اجرای پروژه های صنعت نفت، صادرات، توسعه میدان های نفت و گاز، توسعه صنایع پایین دست، استفاده از توان داخل و توجه ویژه به مبحث مسئولیت اجتماعی بودیم.
وی با اعلان اینکه رئیس جمهوری شهید در هر بخشی از صنعت نفت از بالادست تا پایین دست، خواستار مشارکت مردمی بودند، بیان نمود: رئیس جمهوری در ماه های ابتدایی دولت، در هر سفر استانی که مشعل ها را در تأسیسات می دیدند، ناراحت می شدند و دستور جمع آوری هرچه سریعتر آنها را می دادند.
وزیر نفت افزود: ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گازهای مشعل تا انتهای سال ۱۴۰۲ جمع آوری شد که بخش زیادی از آن خوراک صنایع پایین دست شد و این رقم تا پایان سال جاری به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد.
بخش اعظم جهش صادرات نفت ایران به سبب سفرهای خارجی رئیس جمهوری بود
اوجی، ناترازی انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه میدان های نفت و گاز بخصوص میدان های مشترک را از دغدغه های رئیس جمهوری دانست و اضافه کرد: رئیس جمهوری شهید در نشست های مختلف، روند اجرای پروژه ها و سرمایه گذاری ها در صنعت نفت را جویا می شد و بر افزایش تولید، صادرات، اشتغالزایی و عایدات آنها برای کشور تاکید می کرد.
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری شهید بر اجرای صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناطق کم برخور تاکید داشت تا مردم محروم هم از محل پروژه ها بهره مند شوند.
وزیر نفت در یادآوری خاطره ای از رئیس جمهوری شهید اظهار داشت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال قرارداد آن دست به دست می شد و در آن کاری انجام نشده بود، در این دولت به سر انجام رسید، قرار بر این بود که در روز بهره برداری با حضور رئیس جمهوری، تولید به سبب مسائل امنیتی متوقف شود اما ایشان اعلام نمود که اجازه ندارید حتی یک دقیقه تولید را متوقف کنید.
درخواست شهید جمهور از وزارت نفت برای مقابله با مهاجرت نخبگان
اوجی افزود: رئیس جمهوری در سفرهایش به مناطق مختلف بیشتر از ۱۰ بازدید از تأسیسات نفتی داشت، با همه متخصصان و دست اندرکاران نشست برگزار و گفتگو می کرد و از وزارت نفت خواسته بود اجازه مهاجرت نخبگان را ندهد که به این منظور بیشتر از ۹۰۰ نیروی متخصص و فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت جذب شدند.
وی در رابطه با نگاه رئیس جمهوری و شهید حسین امیرعبدالهیان برای توسعه دیپلماسی انرژی تاکید کرد: مذاکراتی مطلوب در سفرهای خارجی رئیس جمهوری محقق و با انجام این سفرها، زمینه توسعه همکاری ها و دیپلماسی اقتصادی و انرژی فراهم می شد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: بخش اعظم جهش صادرات نفت ایران به سبب سفرهای خارجی رئیس جمهوری شهید رخ داد که زمینه لازم را با عرضه توانمندی ها و ظرفیتهای ایران آماده و اعتماد لازم را ایجاد می کردند.
اوجی افزود: بعد از هر سفر خارجی رئیس جمهوری، شاهد آغاز و گسترش صادرات نفت یا فرآورده های نفتی یا محصولات پتروشیمی و خدمات فنی مهندسی بودیم.
وی خاطرنشان کرد: به جرأت میتوان گفت وزارت نفت از وزارت خانه های برتر در جذب سرمایه بوده است که بخش اعظمی از آنرا مدیون شهید رئیسی هستیم، خاطرم هست در چند کشور، ایشان وقتی شاهد آمدن و سرمایه گذاری شرکت ها بودند، می گفت این ها حاصل رونمایی از الگوی تازه قراردادها، جذاب شدن آنها برای جذب سرمایه و ظرفیتهای ما هستند.
وزیر نفت اضافه کرد: آقای رئیسی همینطور از مصوبه های جدیدی که در دولت می گرفتیم و تغییرهایی که در نحوه و شیوه قراردادها به وجود آمد، رضایت داشت.
اوجی تاکید کرد: با وجود این که تحریم های نفتی تشدید شده بود، با حمایت خادم ملت ایران در زمینه صادرات جهشی ۲.۵ برابری تجربه کردیم، در زمینه استفاده از سرمایه خارجی هم بالاترین دستگاه دولتی در جذب سرمایه گذار خارجی بودیم.
وی بیان نمود: یکی از مواردی که رئیس جمهوری تاکید می کردند، مبحث پیشگیری از خام فروشی بود و به لطف خدا در این حوزه اتفاق های خوبی رقم خورد، ساخت پتروپالایشگاه ها را آغاز کردیم و استفاده از توان و سرمایه هلدینگ ها، بانکها و مشارکت مردمی در پروژه ها شکل گرفت.
وزیر نفت اظهار داشت: خاطرم هست که طی سال ۱۴۰۱ در حضور رئیس جمهوری شهید یکی از قراردادها در زمینه توسعه میدان ها به امضا رسید.
ولایت پذیری و ولایت مداری تام خادم الرضا
اوجی افزود: یکی از خصوصیت های ممتاز ایشان، ولایت پذیری و ولایت مداری تام بود که تاکید می کردند مقام معظم رهبری بر توسعه میدان های مشترک، پیشگیری از خام فروشی و حل مساله ناترازی بنزین و گاز تاکید دارند و باید این چالش ها حل شود.
وی اظهار داشت: سر انجام مسائل و مشکلاتی که بر سر راه راه اندازی پروژه ها بود، با حضور ایشان حل و فصل می شد، همینطور در راه چالش هایی نظیر موارد محیط زیستی، مبحث تأمین منابع مالی و ترخیص کالا از بنادر و گمرک که بر سر راه پروژه ها بود و مانع از توسعه صنعت می شد، یا خودشان ورود می کردند یا از راه آقای مخبر، معاون اول برطرف می شد که ثمره آن هم دیده شد و ما سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی را در بین گروههای مختلف اقتصادی داشتیم به صورتی که در گروه نفت و گاز، طی سه ماه سوم به رقم ۲۵ درصد رسیدیم.
اوجی اظهار نمود: میانگین رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ به گواه مرکز آمار و بانک مرکزی بیشتر از ۲۰ درصد بود که به رشد اقتصادی دولت کمک کرد که رشد ۶ درصدی را ثبت نمود.
تأکید شهید جمهور بر مبحث سرمایه گذاری در صنعت نفت
وی ضمن اشاره به این که رئیس جمهوری روی زمینه سرمایه گذاری در صنعت تاکید ویژه داشت و روند پروژه ها را هم در نشست ها و مذاکرات تلفنی، بارها و بارها پیگیری می کرد، افزود: رئیس جمهوری هر دو تا سه ماه گزارش می خواست و چالش ها را بررسی می کرد و به لطف خداوند و با حمایت ایشان طی سه سال گذشته دستاوردهایی سازنده در صنایع نفت و گاز داشتیم.
وزیر نفت با تاکید بر توجه ویژه رئیس جمهوری به مبحث تأمین امنیت انرژی مردم اظهار داشت: در زمستان ها و در اوایل اسفندماه سال گذشته که زمستانی سخت داشتیم، ایشان تماس می گرفت و وضع گازرسانی خانگی را رصد می کرد و در زمینه توزیع بنزین با عنایت به افزایش مصرف در تابستان و فراتر رفتن مقدار مصرف از تولید، تاکید داشت مردم با کمبود سوخت روبه رو نشوند.
اوجی ضمن اشاره به حمله سایبری چهارم آبان ۱۴۰۱ اظهار داشت: در آن حمله سایبری که ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه در سرتاسر کشور مبتلا به اختلال شد، ایشان به وزارت خانه آمد و نشست ستاد بحران را برگزار کرد و حتی به پمپ بنزین ها رفت و خودش به صورت میدانی اوضاع را بررسی کرد.
وی اضافه کرد: سال گذشته در مبحث انفجار در راه خطوط لوله انتقال گاز، رئیس جمهوری از ساعت ۲ صبح که آگاه شد، لحظه به لحظه وضع ترمیم و بازسازی آنها را پیگیری می کرد.
رئیس جمهوری جمله «ما می توانیم» را به خوبی در صنعت نفت به ظهور و بروز رساند
وزیر نفت ضمن اشاره به این که وضع رفاه و تأمین امنیت مردم از مهم ترین دغدغه های شهید جمهور بود، بیان نمود: ایشان جمله «ما می توانیم» را به خوبی در صنعت نفت به ظهور و بروز رساند؛ دائم تاکید داشت که شما متخصصان، سازندگان و پیمانکاران توانمندی دارید و باید از این ظرفیت استفاده گردد و این باور را در یکایک کارکنان صنعت نفت ایجاد کرد و ما هم به لطف خدا و توسل به ائمه، در هیچکدام از بخش ها معطل خارجی ها و مذاکرات نماندیم.
اوجی ضمن اشاره به ارتباط معنوی خود با رئیس جمهوری اضافه کرد: رئیس جمهوری همیشه در کارهایشان به علی بن موسی الرضا توسل داشتند و من هم همیشه به ایشان می گفتم توسل به امام رضا (ع) داشته باشیم و ایشان هم می گفتند توسل را کم نکن و بعد از بحث های کارشناسی و فنی و چالش های بر سر راه پروژه ها، هر جا به امام رضا (ع) توسل کردیم، جواب گرفتیم.
وی افزود: امیدواریم خداوند هم به حق باب الحوائج، امام رضا (ع)، روح ایشان را شاد کند و به خانواده ایشان صبوری بدهد و به همه ما توانی بدهد که بتوانیم رهروی راه ایشان باشیم.
وزیر نفت مهم ترین خاطره از آیت الله رئیسی را توجه ایشان به مبحث مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت دانست و اظهار داشت: در حالیکه طی دوره چهار ساله دولت دوازدهم در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان (همت) به پروژه های مسئولیت اجتماعی تخصیص یافته بود، اما طی دوران فعالیت دولت سیزدهم، نزدیک به ۴۴ همت و بیشتر از ۶ هزار پروژه عام المنفعه در سفرهای استانی تصویب گردید که همگی حاصل خواسته رئیس جمهوری شهید بود.
اوجی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری تاکید داشت مردم باید از این سفره در همه زمینه ها بهره مند شوند و ما هم این را برای خودمان تکلیف قرار داده بودیم و ایشان هم از این موضوع، بسیار راضی بود.
بخش زیادی از اعتبار مصوبه های سفرهای استانی را وزارت نفت تقبل کرده است
وی افزود: با تأکیدهای آقای رئیسی، وزارت نفت بخش زیادی از اعتبار مصوبه های سفرهای استانی را پذیرفت که برکت آن هم بالا بود، خیلی از این پروژه ها که بخش های متفاوتی را شامل می شد سال ها معطل مانده بود.
وزیر نفت اظهار داشت: خدا را شاکریم که این توفیق در دولت سیزدهم نصیب ما شد، تا به امروز در دولت سیزدهم، بیشتر از ۷ همت تخصیص یافته است و هیچ محدودیتی هم در زمینه تأمین اعتبارها نداریم؛ این پروژه ها «باقیات الصالحات» است و طی همین سه سال کارهای بزرگی رقم خورد.
وی بیان نمود: کارهای بزرگی را در دوره سه ساله دولت سیزدهم در صنایع نفت و گاز به سر انجام رساندیم؛ همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این دولت کار فردا را قربانی امروز نمی کند، باید بگویم طرح های بزرگی را در این صنعت درحال اجرا داریم؛ تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ طرح نیمه تمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تکمیل و هم زمان عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را آغاز کردیم که حاصل آن افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و صدور خدمات فنی - مهندسی بوده است، در سال ۱۴۰۳، ۷۹ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۲۵ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.
وزیر نفت در انتها اظهار داشت: امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) در وزارت خانه نشستی با مدیران ارشد داشتیم و عهد بستیم تا لحظه ای که در این وزارت خانه هستیم، همه پروژه ها را به صورت جد دنبال نماییم و نگذاریم وقفه ای در کار صنعت نفت رخ دهد.


منبع:

1403/03/02
15:13:10
5.0 / 5
537
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , بانك , پرواز
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است