۱۰۰۰ روز با دولت مردمی؛

دیپلماسی انرژی چگونه دولت سیزدهم توانست صادرات نفت را بالا برد؟

دیپلماسی انرژی چگونه دولت سیزدهم توانست صادرات نفت را بالا برد؟ به گزارش کار و درآمد، دیپلماسی انرژی، مسأله ای است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن داشت و توانست با احیای روابط خود کشورهای همسایه موفقیت های قابل ملاحظه ای داشته باشد.



به گزارش کار و درآمد به نقل از مهر، دیپلماسی انرژی، مسأله ای است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن دارد و توانست با احیای روابط خود کشورهای همسایه سکان دار این مساله باشد، به عنوان مثال از سرگیری سوآپ گازی با ترکمنستان که قسمتی از ناترازی ما را جبران می کند و هم بر گستره ارتباط ما با کشورهای همسایه می افزاید بطوریکه امکان هاب انرژی شدن را برای ایران فراهم آورد افزون بر این مسائل دیپلماسی انرژی با وجود تحریم ها می تواند منجر به ارز آوری هم می شود.
حسن مرادی، کارشناس انرژی صحه بر این مساله می گذارد و به خبرنگار مهر می گوید: باید توجه داشته باشیم که ازسرگیری سوآپ انرژی با ترکمنستان، اهمیت زیادی دارد، به سبب گستردگی ایران، هزینه زیادی برای انتقال گاز از جنوب، به سمت شمال و بخش های دیگر کشور، به دولت تحمیل می شود؛ بنابراین، بهترین راه برای کاهش هزینه‎ انتقال انرژی، خرید گاز از کشورهای شمالی مانند ترکمنستان است که با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، این صورت گرفت.
نرسی قربان هم دیگر کارشناس انرژی با اشاره به این که مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان وجود داشت و برای مقطعی قطع شد، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از پرداخت بدهی ۱.۶ میلیاردی به این کشور، توانستیم باردیگر، دیپلماسی انرژی را با این کشور برقرار نماییم. همین طور باید بدانیم که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی دنیا، می تواند با تعاملاتی که رییس جمهور فقید با کشورهای دیگر، برقرار کرده است، تبدیل به هاب منطقه ای شود؛ به این شکل که از کشورهای دیگر هم گاز وارد کند و به کشورهایی که نیازمند گاز هستند، بفروشد. ما می توانیم از ترکمنستان گاز وارد نماییم و به کشورهای دیگر همچون عراق و پاکستان بفروشیم.
جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی اقدامات دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی انرژی اظهار داشت: در عرصه انرژی مخصوصاً در عرصه نفت شاید ظاهراً با مشکل تحریم مواجه بود اما با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه در قالب دیپلماسی انرژی فعال توانست میزان فروش نفت را فوق العاده افزایش دهد و مبادرت به خنثی کردن تحریم ها کند.
وابستگی کشورهای همسایه به انرژی ایران
به گفته مرادی انرژی در طول این مدت زمان، با کشور عراق هم ارتباط دیپلماسی انرژی برقرار شد. کشور عراق نیاز به برق داشت و ساماندهی انرژی در دولت سیزدهم در برحه‎ای بصورت تامین گازوئیل و در زمان دیگری بصورت بنزین برای ما صورت گرفت. علاوه بر این، در زمان رییس جمهور شهید، ما با دولت افغانستان هم با وجود ساختار معیوب و مشکلاتی که این کشور با آن روبه‎رو است، توانستیم، ارتباط دیپلماسی فعالی در عرصه انرژی داشته باشیم.
کوچکی نژاد هم دراین زمینه توضیح داد: در عرصه برق ارتباطات با کشورهای همسایه مثل عراق و سایر کشورها موجب شد که در در زمان هایی که پیک مصرف برق نداریم مبادرت به صادرات برق به این کشورها نماییم و منابعی که باید عراق به ما بابت برق پرداخت می کرد هم پرداخت گردید.
این منتخب مجلس دوازدهم افزود: توجه ویژه رییس جمهور فقید به حوزه انرژی موجب شد قطعی های برق در تابستان ها که خیلی جدی شده بود، حداقل در بخش خانگی حذف شد و با ناترازی جدی در عرصه برق مواجه نباشیم. ارتباط خوبی در عرصه انرژی با کشورهای همسایه مثل ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و عراق برقرار شده است و با تمام این کشورها روابط حسنه ای برقرار شده است.
ورود سرمایه خارجی با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم
توسعه میادین نفتی و گازی، ازدیاد برداشت و.... همه و همه به سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، که حضور بخش خصوص باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری امری غیر قابل انکار است. قربان با اعلان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه سرمایه ‎گذاری در عرصه انرژی اقدامات مؤثری انجام شد، اضافه کرد: دولت باید روی بهداشت و درمان سرمایه گذاری کند و سرمایه ‎گذاری روی نفت و گاز و در مجموع حوزه انرژی را به بخش خصوصی و مردم محول کند. طبق نظر کارشناسان برای به قلتک افتادن چرخه صنایع نفت و گاز، نیاز به سرمایه گذاری بالایی به اندازه ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز، احساس می شود.
وی افزود: دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم موجب ورود سرمایه خارجی به کشور شد که این نتیجه کوشش های دولت رییس جمهور فقید است؛ با افزایش تولید می توان این سرمایه گذاری بخش خارجی را افزایش داد و از ظرفیتهای سرمایه گذاری استفاده و بصورت هدفمند سرمایه‎ مردم و بخش خصوصی را بجای صرف در بخشهایی مثل طلا، سکه و دلار، به سمت سرمایه‎ گذاری در صنایع نفت و گاز برد.
مرادی هم دراین زمینه توضیح داد: در دولت سیزدهم و به کمک دیپلماسی انرژی این دولت، به شکل گسترده با کشورهای همسایه مراودات داشتیم که از نظر استانداردهای اقتصاد بین الملل توانستیم، ۱۲ میلیارد دلار با کشورهای همسایه معامله نماییم. در صورت مراودات بیشتر، این رقم می تواند به ۱۰ برابر هم افزایش پیدا کند. با توسعه دیپلماسی انرژی، ما می توانیم کالای مورد نیازمان را از کشورهای دیگر، وارد چرخه واردات نماییم.
محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی هم با اشاره به این که در عرصه سرمایه ‎گذاری در عرصه انرژی قبل از این اقداماتی انجام شده است، اضافه کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم اقداماتی در عرصه سرمایه گذاری انجام داده و جذب خوبی در عرصه مشارکت مردمی، سرمایه خارجی و بانکی اتفاق افتاده است.
وی با اعلان اینکه با برنامه ریزی در طول ۵ سال می توان، ۶۰۰ میلیارد تومان جلب مشارکت سرمایه‎گذاری مردمی داشت، پیشنهاد داد: می توان مشوق های خوبی را با کمک بانک مرکزی و ابلاغ به بانکهای دیگر انجام داد. بطورمثال بجای پرداخت سود ۲۵ درصد که در بانکها به انجام می رسد می توان برای مشارکت در پروژه های نفتی و گازی، سود ۳۵ درصدی به مردم داد تا سرمایه سرگردان که در بازار سکه، ارز و دلار هزینه می شود، در عرصه سرمایه گذاری انرژی، جذب خوبی شود.
این کارشناس انرژی اشاره کرد: در عرصه سرمایه گذاری در عرصه نفت و گاز اقدامات و قدمهای خوبی در دولت شهید رئیسی برداشته شده است و با همین جذب سرمایه می توان ۱۰ تا ۱۲ طرح پتروشیمی را به انتها رساند.
ورود تکنولوژی با دیپلماسی انرژی
تحریم ها شرایط سختی را برای ایران رقم زده که نبود تکنولوژی را می توان یکی از با اهمیت ترین اثرات تحریم ها در نظر گرفت، اما بنظر می رسد در دولت سیزدهم با دیپلماسی انرژی شرایطی برقرار شد تا سرمایه و تکنولوژی بصورت همزمان وارد کشور شود، قربان هم دراین زمینه معتقد می باشد، با ورود سرمایه‏ خارجی، تکنولوژی هم به کشور وارد می شود. سرمایه‎ گذار خارجی با خودش تجهیزات به روز می آورد و تکنولوژی آن دستگاه به مهندسین داخلی قابل انتقال است. این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در عرصه شرکت های دانش‎‏بنیان، اظهار داشت: ما متخصصان خوبی در عرصه انرژی داریم و اقدامات رییس جمهور فقید در این زمینه خیلی خوب بوده است؛ باتوجه به ظرفیتهای این حوزه، نیاز است که اقدامات بیشتری صورت گیرد و در این زمینه هم سرمایه ‎گذاری نماییم.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یازدهم بیان کرد: علاوه بر این در راه فعال کردن دیپلماسی انرژی از توان دانش بنیان ها هم بهره برداری شد تا علم و فناوری به حوزه صنعت نفت و گاز رسوخ کند. در عرصه علم و فناوری و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و اختصاص منابع برای آنها اقدامات خوبی صورت گرفت.
کوچکی نژاد افزود: علاوه بر این در کنار دولت سیزدهم مجلس یازدهم هم قانون جهش تولید دانش بنیان را مصوب کرد و بر طبق این قانون شرکت های دولتی و سایر ارگان های دولتی موظف می باشند که تجهیزات مورد نیاز خودرا از شرکت های دانش بنیان تامین کنند.
وی در ادامه بیان کرد: واردات تجهیزات مورد نیاز بخش های صنعت نفت و گاز در صورتیکه نمونه مشابه داخلی آن وجود داشته باشد ممنوعست و این اقدامات حمایت هایی بود که از شرکت های دانش بنیان برای توسعه علم و فناوری در صنعت نفت صورت گرفت.
ذخیره سازی گاز و تبدیل به هاب انرژی
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد و مشروط بر ارتباط دوستانه به آسانی می تواند به هاب انرژی تبدیل گردد مسأله ای که سالهای سال مطرح شده اما همچنان موفقیتی دراین زمینه به دست نیامده است مهرجو چنین موردی را وابسته به ذخیره سازی گاز می داند و می گوید: ایران می تواند پروژه ذخیره‏‎سازی گاز را با ارتباط با ترکمنستان ارتقا دهد، ما ناچاریم که با کشورهایی مثل ترکمنستان که ششمین دارنده گاز در جهان هستند، به آب های آزاد دسترسی ندارند و البته امکان انتقال را هم ندارد، ارتباط برقرار نماییم. ما می توانیم از ترکمنستان گاز و یا این که بجای آن گازوئیل وارد نماییم. با وارد کردن گاز می توانیم پروژه ذخیره‏سازی گاز برای مصرف در زمستان، که قسمتی از آن انجام شده است، به ثمر برسانیم.
این کارشناس حوزه انرژی اضافه کرد: ارتباط باردیگر با ترکمنستان، موجب ارتباط با آذربایجان شد و حالا حدودا یک میلیون مترمکعب گاز از این کشور وارد می نماییم که البته قابل افزایش است و می تواند در تحقق طرح ذخیره‏سازی گاز برای زمستان، کمک نماید. پس از ارتباط با ترکمنستان زمینه ارتباط با پاکستان، عراق و ترکیه هم برقرار شد.
وی با اعلان اینکه کشور ایران، می تواند به پل ارتباطی انرژی در منطقه تبدیل گردد، اظهار داشت: ایران می تواند یک نقش کلیدی در منطقه ایفا کند و تبدیل به یک پل ارتباطی در جریان انرژی و گاز شود. ما می توانیم گاز را تبدیل به برق نماییم و به همسایگان جنوبی، به کشورهای حاشیه خلیج فارس که مصرف برق آنها زیاد و مصرف گاز کمی دارند، صادر نماییم، همین طور می توانیم در این بازار رقابتی، به ترکیه، عراق و افغانستان، برق و گاز صادر نماییم، می توانیم گاز را از ترکمنستان وارد و به پاکستان انتقال دهیم و تبدیل به مولد عبوری انرژی در منطقه شویم.



1403/03/20
09:34:22
5.0 / 5
228
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , تكنولوژی , توسعه
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است