۴۱ میلیارد تومان تبلیغات، ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد: معادله موفق بانکداری نوین و تبلیغات هوشمند به گزارش کار و درآمد، بر اساس گزارش رسمی بانک، درآمد عملیاتی اقتصادنوین در نیمه اول سال جاری حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و درآمدهای کارمزدی هم رشدی ۶۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است. افزایش هزینه های تبلیغات و بازاریابی در هیچ صنعت جدی و رقابت محوری، امر غیرعادی نیست. بازاریابی یکی از پایه های خلق ارزش در بنگاه های اقتصادیست و این قاعده در رابطه با بانکها هم مصداق دارد. بانکداری، منفک از اقتصاد و رقابت نیست و همانند دیگر کسب وکارها، برای توسعه خدمات، افزایش سهم بازار و تعامل با نسل جدید مشتریان، به ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی متکی است. به همین دلیل، پژوهش های معتبر جهانی به روشنی تأیید می کنند که هزینه کرد در این عرصه، اثر مستقیم و معناداری بر سودآوری بانکها دارد. از سویی حد پایین بودجه سال قبل بانک اقتصادنوین به سبب نوع نگاه خاص آن دوره و مدل رفتاری، انتخابی بوده که در آن ارتباط بانک با مشتریان واقعی بسیار اندک بوده و صرفاً فعالیت شرکتی داشته است و به شکلی خواهان سهم صدا و تصویری از جامعه برای برند نبوده است. پس نگاه به حد سال قبل هم در تعریف افزایش در مقایسه با برندهای هم اندازه یک لزوم است. یکی از مطالعات مهم در حوزه هزینه تبلیغات، مقاله ای است که نوامبر ۲۰۲۴ در نشریه معتبر International Journal of Bank Marketing انتشار یافته است. این مطالعه با بررسی ۷۵۷ بانک تجاری نتیجه گرفته که هزینه های بازاریابی و تبلیغات نه فقط بر سودآوری بانکها اثر مثبت دارد، بلکه افزایش حجم تسهیلات، رشد درآمدهای کارمزدی و بهبود درآمدهای مشاع و غیرمشاع هم به شکل جدی تحت تاثیر همین هزینه ها قرار می گیرد. نکته قابل توجه آن است که این مطالعه علمی، بر مبنای داوری های مستقل انتشار یافته و بخشی از ادبیات رسمی صنعت بانکداری در جهان است. مسئله اصلی «اندازه هزینه» نیست؛ «بازدهی» آن است حتی اگر رشد هزینه تبلیغات بانک اقتصادنوین را به عنوان حقیقت بپذیریم، پرسش صحیح این نیست که چرا یک بانک خصوصی برای تبلیغات هزینه کرده، بلکه باید پرسید این هزینه چه نتیجه ای در عملکرد مالی بانک داشته است. بررسی بی طرفانه صورت های مالی نشان میدهد که افزایش ۴۱ میلیارد تومانی هزینه تبلیغات، نه فقط باری بر دوش بانک نبوده، بلکه زمینه جهش قابل توجهی در درآمدها را فراهم نموده است. طبق گزارش رسمی بانک، درآمد عملیاتی اقتصادنوین در نیمه نخست سال جاری حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و درآمدهای کارمزدی هم رشدی ۶۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است. به بیان دیگر، هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومان در تبلیغات و بازاریابی، به خلق ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد منتج شده است؛ یعنی بازدهی ای کم نظیر که در فضای رقابتی بانکداری ایران نمونه مشابه چندانی ندارد. مقایسه با معیارهای جهانی بازاریابی بانکی برای آن که این اعداد دقیق تر تحلیل شوند، می توان آنها را با فاکتورهای بین المللی مقایسه کرد. بر مبنای داده های تحلیلی مجله The Financial Brand، در سطح جهانی هر یک دلار هزینه تبلیغاتی در صنعت بانکداری بطور میانگین ۱۸ دلار درآمد اضافه بوجود می آورد. اگر همین نسبت را معیار سنجش قرار دهیم، افزایش ۴۱ میلیارد تومانی هزینه های تبلیغاتی اقتصادنوین باید حدود ۷۴۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می کرد. اما حقیقت بسیار فراتر از این میانگین است؛ اقتصادنوین بیشتر از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای خود افزوده که به مفهوم بازدهی بیشتر از ۲۰۰ برابر هزینه انجام شده، است. حتی اگر تمام این ارقام را با نرخ تورم تعدیل نماییم و افزایش درآمد بانک را با قیمت های حقیقی بسنجیم، باز هم رقم ۷ هزار میلیارد تومان نتیجه نهائی است؛ عددی که همچنان معادل ۱۷۰ برابر هزینه تبلیغات است و نشان دهنده اثربخشی کم سابقه این تصمیم مدیریتی است. افزایش ۳۰ درصدی منابع؛ تأیید دیگری بر اثربخشی استراتژی تبلیغات در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، اثرگذاری برنامه های تبلیغاتی بانک اقتصادنوین تنها در رشد درآمدها و سودآوری متوقف نمانده و در حوزه تجهیز منابع هم به روشنی قابل مشاهده می باشد. بر مبنای صورت های مالی بانک، منابع تجهیزشده در این نوبت رشد درخور توجه ۳۰ درصدی را تجربه کرده است؛ رشدی که در صنعت بانکداری، نشانه ای مستقیم از اعتماد تازه مشتریان، اعتبار بیشتر برند و کارایی راهبردهای بازاریابی است. این افزایش چشم گیر نشان میدهد رویکرد جدید بانک در حوزه تبلیغات، نه یک هزینه کوتاه مدت، بلکه سرمایه گذاری ای هدفمند بوده که توانسته جریان ورود منابع جدید را تقویت و جایگاه رقابتی اقتصادنوین را به صورت محسوسی ارتقا دهد. به جای تخریب، باید از یک الگوی موفق تبلیغاتی حمایت کرد.بطور خلاصه به بیان دیگر، هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومان در تبلیغات و بازاریابی، به خلق ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد منتج شده است؛ یعنی بازدهی ای کم نظیر که در فضای رقابتی بانکداری ایران نمونه مشابه چندانی ندارد. مقایسه با معیارهای جهانی بازاریابی بانکی برای آنکه این اعداد دقیق تر تحلیل شوند، میتوان آنها را با عامل های بین المللی مقایسه کرد. بر اساس داده های تحلیلی مجله The Financial Brand، در سطح جهانی هر یک دلار هزینه تبلیغاتی در صنعت بانکداری به طور متوسط ۱۸ دلار درآمد اضافه بوجود می آورد. اما حقیقت خیلی فراتر از این میانگین است؛ اقتصادنوین بیشتر از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای خود افزوده که به مفهوم بازدهی بیشتر از ۲۰۰ برابر هزینه انجام شده، است. حتی اگر تمام این ارقام را با نرخ تورم تعدیل نماییم و افزایش درآمد بانک را با قیمت های حقیقی بسنجیم، باز هم رقم ۷ هزار میلیارد تومان نتیجه غایی است؛ عددی که بازهم معادل ۱۷۰ برابر هزینه تبلیغات است و نشان دهنده اثربخشی کم سابقه این تصمیم مدیریتی است. افزایش ۳۰ درصدی منابع؛ تأیید دیگری بر اثربخشی استراتژی تبلیغات در نیمه اول سال ۱۴۰۴، اثرگذاری برنامه های تبلیغاتی بانک اقتصادنوین تنها در رشد درآمدها و سودآوری متوقف نمانده و در عرصه تجهیز منابع هم به روشنی قابل مشاهده می باشد. 1404/09/19 09:08:36 5.0 / 5 12 تگهای خبر: اقتصاد , بانك , تسهیلات , توسعه این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مازاد تجاری چین برای بار اول از 1 تریلیون دلار گذشت پلت فرم دیجیتال چندجانبه و مشارکت مورد انتظار در شورایعالی کار اقتصاد را گروگان درهم نکنید چطور جهادکشاورزی می تواند از تغییرات اقلیمی وتورم مواد غذایی عبور کند نظرات کاربران کار و درآمد در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۱