مقام مسئول بخش تعاون خبر داد:

۶ میلیون تهرانی عضو تعاونی ها هستند، اقبال به تعاونی های آی تی

۶ میلیون تهرانی عضو تعاونی ها هستند، اقبال به تعاونی های آی تی كار و درآمد: نایب رئیس اتاق تعاون اظهار داشت: در استان تهران ۱۷ هزار و ۹۲۰ تعاونی به ثبت رسیده است و ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در شهرستانهای استان تهران در تعاونی ها عضویت دارند.



به گزارش كار و درآمد به نقل از اتاق تعاون ایران، اسماعیل خلیل زاده اظهار داشت: شاید هیچ بخشی از اقتصاد و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و علمی را نتوان یافت كه اقتصاد تعاون، انگیزه یا بستر حضور در آن را نداشته باشد.
وی اضافه كرد: آینده شناسی و آینده گرایی نسل های اقتصادی در جهان نشان داده است آینده از آن فعالیتهای تولید ثروت بر مبنای مبانی دانش بنیان و دیجیتال است كه هم فرصت ها و هم مزیت ها را در كنار تهدیدها و ریسك ها به صورت دقیق ارزیابی و برنامه ریزی می كند. وی ادامه می دهد: بخش تعاونی هم كه اجتماعی ترین و مردم سالارترین الگوی اقتصادی به حساب می آید از این روند خارج نیست و باید خویش را برای نقش آفرینی در عرصه های نوین آماده كند.
به گفته نائب رئیس اتاق تعاون ایران مزیت مهم بخش تعاونی در این است كه از الگوی «توسعه از پایین به بالا» پیروی می كند و همزمان با پیشرفت كاری می تواند مسیر توسعه اجتماعی را هموار كند و چون متكی با اعضاست معطل فرآیندهای اداری گسترده دولتی نمی ماند و بعد از تشخیص نیاز و آینده شناسی، برای تولید كالا یا خدمت وارد عمل می گردد.
خلیل زاده ادامه داد: این الگو را می توان مردمی ترین و انسان محورترین اقتصاد توصیف كرد و تجربه كشورهای توسعه یافته نشان داده است تعاونی ها بهترین سازمان هایی هستند كه موفق شده اند بستر لازم را برای تجمیع نیروهای پراكنده با استعداد و باانگیزه را فراهم نمایند.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با اشاره به اینكه هر جا نیروهای انسانی تحصیلكرده و متخصص از انباشت تاریخی و علمی و تخصص زیادی برخوردار باشد بستر خوبی برای توسعه دانش بنیان و دیجیتال به حساب می آید، اظهار داشت: هم سنجی نیروهای تحصیل كرده و مقاطع تحصیلی بالاتر در استان هایی نظیر تهران با دیگر مناطق كشور نشان داده است این منطقه می تواند به مدل موفق تری برای استقرار واحدهای كسب و كار دانش بنیان محسوب شود. چراكه جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی یكی از مهمترین و پرمزیت ترین رویكردها جهت راه اندازی كسب و كارهای دانش بنیان و شركت های تعاونی تحصیلكردگان دانشگاهی است.
نائب رئیس اتاق تعاون ایران بیان داشت: عامل مهم در راه اندازی كسب و كار داشتن تخصص و مهارت است كه با آموزش حاصل می گردد و باید هنر راه اندازی كسب وكار را به دست آورد.
گفتنی است، ایرانیان سابقه زیادی در عرصه كارهای گروهی دارند كه البته عمده این تجارب در گذشته مبتنی بر روش های سنتی بوده است ودر دوره جدید باید قواعد، مقررات و ساختارهای سازمانی و اجتماعی متناسب با علم روز توسعه یابد. تیم یابی به مفهوم استفاده از توانمندی های گروه بعنوان یك فرصت است تا از سواد، تجربه، مهارت، پول و دیگر امكانات مجموعه گروه در راه اهداف استفاده گردد.
خلیل زاده اظهار داشت: كارهای گروهی در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی به شدت رو به گسترش است و پارك های فناوری و مراكز رشد از نمادهای اصلی كسب و كار دانش بنیان به حساب می آید و در هر استان حداقل یك تا دو پارك فناوری بوجود آمده است. وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح كرد: حوزه دیگر دارای فرصت كارآفرینی IT و ICT است و كسب و كارهای مبتنی بر این فناوری ها هم به شدت در حال گسترش است.
از طرف دیگر اقتصاد دیجیتال فرصت فوق العاده برای توسعه بهره وری و بهبود شرایط اقتصادی برای بخش تعاون است كه فعالیتی هوشمند و نظارت پذیر و پیش بینی پذیر است.
به گفته این مقام مسئول در بخش تعاون، در انقلاب صنعتی چهارم هم اقتصادی به نام «اقتصاد دیجیتال» بوجود آمده كه مبتنی بر فناوری اطلاعات است و به رشد بهره وری و رشد بازدهی در همه تلاش ها كمك خواهد نمود.
وی با تاكید بر رشد بخش تعاون در سطح استان ها در سراسر كشور، اظهار داشت: بخش تعاون در استان های بزرگ می تواند با توسعه زیرساخت ها، ساماندهی نیروی انسانی خلاق و كار آمد و شكل گیری تعاونی ها دانش بنیان؛ الگوی موفقی را در سراسر كشور تبیین ساختار و تقسیم كار كند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو، بیان داشت: خدمات درمانی، گردشگری، توسعه علمی روستایی، اطلاع رسانی و شكل گیری زنجیره ای فعالیت كشاورزی و تولید ثروت در سراسر ایران و مدیریت طرف های تقاضا در كنار كسب و كارهای نوین و مبتنی بر فناوری های های تك و شكل گیری دهكده ایرانی تعاونی های دانش بنیان و دیجیتال از نیازهای كشور است.
نائب رئیس اتاق تعاون اظهار داشت: سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران در همه بازارهای اقتصاد بخصوص بازار پول، بازار سرمایه و مسكن در حال رشد است اما تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله دارد. با رویكرد مردم سالار كردن اقتصاد دانش بنیان، بخش تعاون وارد فرایند توسعه جهشی هم خواهد شد و یكی از رمزهای استقرار و تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی ایران در بخش تعاون هم توسعه دانش بنیان است.
وی اضافه كرد: از سوی دیگر آغاز شكل گیری تعاون در ایران از پایتخت بوده است اما این بخش ابتدا در محدوده حداقلی شكل گرفت و عمده رویكردهای آن هم تعاونی های مصرف و در نهایت تعاونی های مسكن بوده است.
در حوزه مصرف هم توانسته است الگوی مطلوبی از تولید شبكه توزیع با قیمت های متناسب را تقدیم اقتصاد ایران بكند و باید با آینده شناسی علمی و هوشمند توسعه یابد. وی با اشاره به آمارهای عملكرد تعاون در استان تهران اظهار داشت: در استان تهران ۱۷ هزار و ۹۲۰ تعاونی به ثبت رسیده است و ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در شهرستانهای استان تهران در تعاونی ها عضویت دارند. همینطور ۱۳ تعاونی سهام عدالت با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر در استان تهران مشغول به فعالیت هستند.
خلیل زاده به تاكید بر ماموریت ویژه بخش تعاون اعلام داشت: در اجرای سیاست های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی هم توزیع سهام عدالت وتوانمند سازی اقتصادی اقشار كم درآمد از ماموریت های ویژه تعاون است اما ادامه روندهای سنتی یا نیمه علمی نمی تواند آینده توسعه بخش تعاون را تضمین كند.
وی خاطرنشان كرد: هلدینگ های كسب و كار نوین و دانش بنیان با عنایت به ساختار و خصوصیات خود در جهان مورد توجه است و در ایران هم بخصوص در تهران در حوزه فناوری اطلاعات می تواند توسعه یابد.
لازم به اشاره است، به اعتقاد كارشناسان و متخصصان كارآفرینی؛ هلدینگ های كسب و كار با هزینه كمتر می توانند برندسازی كنند، بازاریابی ها را توسعه دهند و هزینه های تحقیقات و توسعه محصول همینطور توزیع كاسته می شود. همینطور راه اندازی شركت های تعاونی زنجیره ای با تنوع زیاد كسب و كار مهم و قابل تحقق است و با همگرایی كسب و كارهای انفرادی خواهد توانست جغرافیای فعالیت را در عرصه ملی و حتی بین المللی افزایش دهد و از مدل تكثیرشوندگی در كسب و كار بهره می برد. چنانچه هم افزایی و هم گرایی افراد و اعضای سازمانی هلدینگ های كسب و كار سبب افزایش قدرت چانه زنی، رقابت، كاهش هزینه ها، استانداردسازی محصولات همینطور آسان سازی دریافت خدمات پولی و بانكی خواهد شد و صاحبان این هلدینگ ها می توانند قراردادهای بلندمدت با طرف های تقاضای كالا و خدمات خود ببندند. بازاریابی شبكه ای هم از دستاوردهای هلدینگ های كسب و كار است و هرچقدرجمعیت یك سازمان بیشتر باشد با هزینه كمتری می توانند مشكلات خویش را حل كنند و فعالیت ها هم قانونمند خواهد شد.
نائب رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: بخش تعاون در استان های بزرگ تر، با این رویكردها می تواند الگوی مطلوب و عینی برای توسعه تعاونی های نوین در سراسر كشور باشد مانند تعاونی های نوین و فناوری محور حمل و نقل، پزشكی، كسب و كار الكترونیكی، تعاونی های اجتماعی، كشاورزی دانش بنیان، تعاونی دانش گستر و بی نهایت فرصتی كه فقط با الگوی مردم محور و توسعه از پایین به بالا قابل تحقق خواهد بود و می تواند در بین مدت نقش راهبری را در عرصه های توسعه تعاونی های اشتغال زا با كاربری های متنوع ایفا كند و در بلندمدت هم سهم شایسته ای را در اقتصاد استان از آن خود خواهد نمود همینطور تعاونی های دانش بنیان می تواند زنجیره برنامه ریزی، تولید، توزیع تا مصرف را مدیریت كند و صرفه های ناشی از مقیاس تولید ثروت بیشتر می گردد.

1397/04/06
15:06:11
5.0 / 5
4547
تگهای خبر: اقتصاد , تعاونی , توسعه , تولید
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است