در گفتگو با مهر اعلام شد:

چهار گام برای آغاز كسب و كارهای خانگی، لیست مشاغل مشمول حمایت

چهار گام برای آغاز كسب و كارهای خانگی، لیست مشاغل مشمول حمایت به گزارش كار و درآمد رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی با تشریح مراحل راه اندازی مشاغل خانگی، فرایند صدور مجوز برای این نوع كسب و كارها را اعلام نمود.



به گزارش كار و درآمد به نقل از مهر، مشاغل خانگی امروزه بعنوان یكی از راهكارهای مهم برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد محسوب می شوند. یكی از مزایای كسب و كارهای خانگی، ایجاد شغل رسمی در «محل سكونت» و حذف هزینه های مربوط به محل راه اندازی كسب و كار خانوادگی است.
هر چند مشاغل خانگی در اذهان به چند شغل خاص محدود می شود، اما دامنه فعالیت در این نوع مشاغل گسترده است بطوریكه هم اكنون ۳۲۳ رشته فعالیت در چارچوب پنج دسته بندی تعریف شده است.
بر این اساس، ۱۳۴ رشته در گروه فعالیت های «فرهنگی و هنری»، ۶۶ رشته در گروه فعالیت های «تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تكمیلی كشاورزی و تولیدات گیاهی»، ۵۹ رشته در گروه فعالیت های «صنعت و خدمات»، ۵۳ رشته در گروه فعالیت های «صنایع دستی» و ۱۱ رشته در گروه فعالیت های «فرش دستباف و رشته های مرتبط» تعریف شده و متقاضیان می توانند متناسب با ایده، توانایی و طرح خود، تقاضای دریافت مجوز مشاغل خانگی را عرضه كنند.
(متقاضیان می توانند لیست رشته های مشاغل خانگی را از اینجا دریافت نمایند.)
گام اول: ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی
در همین زمینه مهناز امامدادی رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مراحل راه اندازی مشاغل خانگی و نحوه درخواست متقاضیان اظهار داشت: متقاضیان راه اندازی این مشاغل باید در مرحله اول تقاضای خویش را در سامانه مشاغل خانگی وزارت كار به نشانی https: //mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ ثبت كنند.
وی با تاكید بر اینكه افراد حتماً به لیست مشاغل خانگی رجوع كنند و متناسب با مهارت و طرح خود نسبت به ثبت نام اقدام نمایند، اظهار داشت: همینطور متقاضیان هر یك از رشته ها می توانند جزئیات اطلاعات، شرایط، ابزار مورد نیاز و خصوصیت های سكونت برای هر یك از رشته های مدنظر در كسب و كارهای خانگی را از راه فرم اطلاعات مشاغل خانگی مطالعه كنند.
رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی اضافه كرد: خصوصیت های رشته های در رابطه با صنایع دستی در گروه فعالیت های در رابطه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رشته های «فرش دستباف و صنایع مرتبط» و رشته های «صنعتی و خدماتی» در گروه فعالیت های در رابطه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رشته های كشاورزی» در گروه فعالیت های در رابطه با وزارت جهاد كشاورزی و رشته های فعالیت های فرهنگی و هنری در گروه فعالیت های در رابطه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده می باشد.
متقاضیان می توانند اطلاعات و حداقل شرایط لازم برای هر رشته را از اینجا مطالعه كنند.
گام دوم: تعیین نوع شیوه فعالیت
امامدادی افزود: در مشاغل خانگی متقاضیان به سه شیوه مستقل، تحت پوشش و پشتیبان می توانند فعالیت كنند كه باید یكی از این روش ها را در فرایند ثبت نام انتخاب كنند. نخست اینكه متقاضی به صورت خویش فرما و مستقل تمایل به فعالیت در مشاغل خانگی دارد كه تحت عنوان «متقاضیان مستقل» شناخته می شود و باید فرم ثبت نام مربوط به این نوع فعالیت را تكمیل كند.
وی اشاره كرد: شیوه دیگر روشی است كه فرد دارای مهارت است اما در فرایند فعالیت این مشاغل همچون تأمین مواد اولیه یا ورود به بازار امكان دارد با مشكلاتی مواجه باشد و نیاز داشته باشد تحت پوشش فرد دیگری فعالیت كند. این گروه از متقاضیان باید فرم ثبت نام در مشاغل خانگی به شیوه «تحت پوشش» را تكمیل كنند.
رئیس دبیرخانه ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی اظهار داشت: گروه سوم هم افرادی هستند كه توان و قدرت مدیریت و اجرای فرایند تولید و راه اندازی مشاغل خانگی را دارند و می توانند در شغل مورد نظر چند نفر را تحت حمایت و مدیریت مشغول به كار كنند. در واقع این افراد توانایی راه اندازی كسب و كارهای خانگی بعنوان كارفرما را دارند. این گروه از افراد تحت عنوان «پشتیبان» باید تقاضای خویش را در سامانه مشاغل خانگی ثبت كنند.
گام سوم: تكمیل فرم ثبت نام و دریافت پیامك
امامدادی با اشاره به اینكه در فرم ثبت نام علاوه بر تكمیل مشخصات فردی افراد، متقاضیان باید خلاصه ای از طرح مورد نظر را عرضه كنند، اشاره كرد: نكته ای كه حتماً باید متقاضیان توجه نمایند این است كه ثبت نام متقاضی زمانی تمام می شود كه پیامك «ثبت نام شما تكمیل شد» را دریافت نمایند.
وی اضافه كرد: با عنایت به زمان بر بودن فرایند ثبت نام و فراهم شدن امكان ثبت اطلاعات در چند روز، از همان ابتدا كد رهگیری به متقاضیان داده می شود تا در هر زمان كه ادامه ثبت نام را به زمان دیگری موكول كردند امكان طی ادامه ثبت نام برای آنها وجود داشته باشد، اما خیلی از افراد بعد از دریافت كد رهگیری، آنرا به منزله آخر ثبت نام تلقی می كنند در صورتیكه كد رهگیری فقط به منظور ورود مجدد به سامانه و طی فرایند تكمیل ثبت نام است. ازاین رو زمانی فرایند ثبت نام نهایی می شود كه پیامكی در خصوص تكمیل ثبت نام را دریافت نمایند.
گام چهارم: بررسی طرح متقاضی
این مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی درباره زمان دریافت مجوز كسب و كار خانگی اظهار داشت: بعد از تكمیل ثبت نام، طرح مربوطه به دستگاه اجرایی در رابطه با طرح متقاضی ارسال می شود و بعد از بررسی، نتیجه ی رد، اصلاح یا تأیید طرح به متقاضی از راه پیامك اطلاع رسانی می شود.
وی اظهار داشت: گاهی ایرادات طرح متقاضیان قابل اصلاح نیست و طرح رد می شود اما در مواقعی كه طرح نیاز به اصلاح داشته باشد در صورت دریافت پیامك، اشخاص با كد رهگیری كه دریافت نمودند، می توانند وارد سامانه شوند و اصلاحات لازم را انجام دهند.
امامدادی افزود: بعد از تأیید طرح متقاضی در دستگاه اجرایی، طرح به اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان محل سكونت متقاضی ارسال می شود و در صورت تأیید نهایی در اداره كل مربوطه برای صدور مجوز به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی عرضه خواهد شد.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی اشاره كرد: البته بعضی از رشته ها ستاره دار هستند كه به سبب حساسیت نیازمند به تاییدیه های دستگاه دیگری هستند؛ بعنوان مثال در حوزه مشاغل مربوط به مواد غذایی كه تحت عنوان رشته های ستاره دار از آنها یاد می شوند، علاوه بر بررسی طرح در دستگاه اجرایی، از دانشگاه علوم پزشكی یا ادارات كل استان هم استعلام صورت می گیرد و بعد از تأیید استعلام طرح به اداره كل كار استان و بعد از آن برای صدور مجوز به وزارت كار عرضه می شود.

1397/12/27
22:34:15
5.0 / 5
4622
تگهای خبر: اشتغال , تولید , خدمات , درآمد
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است