فروكش هیجان بازار مسكن

فروكش هیجان بازار مسكن به گزارش كار و درآمد چشم انداز ركودی در بازار مسكن، سرمایه ها را طی هفته گذشته به سمت بازارهای خودرو و بورس روانه كرد كه سبب شد برخی فروشندگان مردد نسبت به عرضه واحدهای خود اقدام نمایند.


به گزارش كار و درآمد به نقل از ایسنا، بازار مسكن در مقایسه با سه بازار رقیب یعنی بورس، طلا و ارز به قله قیمتی چهار سال اخیر دست یافته و بر این اساس معاملات در فروردین ماه به پایین ترین میزان خود طی شش سال قبل رسیده است. آخرین بررسی های میدانی از بازار مسكن شهر تهران نشان داده است هیجان بوجود آمده از سوی عرضه با واكنش خنثی طرف تقاضا همراه بوده است. محاسبات از آن حكایت می كند كه از چهار سال قبل تابحال رشد بازار مسكن ۲۳ درصد بالاتر از طلا و ارز قرار گرفته و بنابراین معاملات مسكن در فروردین ماه ۵۱ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل كاهش نشان داد. عوامل تورم زای مقطعی همچون تحریم سپاه پاسداران هم تأثیری برای افزایش تقاضا در بازار مسكن ایجاد نكرد. كارشناسان دفاتر املاك پیش بینی می كنند ركود معاملاتی برای حداقل ۱۰ تا ۱۲ فصل در بازار مسكن ماندگار خواهد بود.
از جانب دیگر، ورود نقدینگی به بازارهای خودرو و سهام در هفته گذشته اوضاع را به ضرر نوسان گیران بازار مسكن تغییر داد. برخی معتقدند در سال جاری، بازار بورس اوضاع بهتری نسبت به طلا، ارز و مسكن تجربه خواهد نمود.
بازار مسكن، ماه گذشته را هم با شرایط ركود تورمی سپری نمود و این در شرایطی است كه طبق نظر كارشناسان، ظرفیت این بازار برای رشد قیمت پر شده است. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت مسكن شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده كه نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن ۹۵ درصد رشد یافته است. عده ای از فعالان حوزه مسكن معتقدند كه اگر خریداران با قیمت هایی بالاتر از ارقام فعلی مبادرت به خرید كنند در واقع حباب می خرند. بازار مسكن در شرایطی ركود تورمی را سپری كرده كه قدرت خرید متقاضیان به شدت كاهش یافته و امروز هم خبر رسید كه بانك مركزی با افزایش تسهیلات تا سقف ۲۸۰ میلیون تومان مخالفت كرد. سقف این وام برای زوجین الان ۱۶۰ میلیون تومان است. البته عده ای از كارشناسان و همینطور وزیر راه و شهرسازی معتقدند كه بالا بردن رقم تسهیلات اثرات تورمی در بازار مسكن بوجود می آورد.
از جانب دیگر، رصد شرایط فعلی بازار مسكن گویای دو خصوصیت كاهش قدرت خرید و افت شدید معاملات است. طبق آمار اتحادیه املاك در ۲۰ روز ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۸ خرید و فروش ملك در تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل معادل ۵۱ درصد كاهش یافته است؛ چونكه سرمایه گذاران حرفه ای كه سال قبل حضور قابل ملاحظه ای در بازار داشتند الان به ندرت دیده می شوند. اندك خریدارانی هم كه حضور دارند، متقاضیان مصرفی هستند كه از رشد مجدد قیمت ها نگرانند.
اوضاع فعلی از آن حكایت می كند كه هر دو سوی عرضه و تقاضا با احتیاط مبادرت به انعقاد قرارداد می كنند. بعضی از فروشندگان معتقدند كه قیمت ها در آینده بالاتر خواهد رفت اما سازندگان حرفه ای می گویند كه هركس در شرایط فعلی مبادرت به فروش كند سود خواهد نمود. محاسبات هم از آن حكایت می كند كه از سال ۱۳۹۴ تابحال رشد بازار مسكن به ۱۸۳ درصد رسیده و ۲۳ درصد بالاتر از سكه و ارز قرار گرفته است. همین موضوع، چشم انداز تورم مجدد در بازار مسكن را دور از ذهن كرده است.



1398/02/01
23:12:31
5.0 / 5
4498
تگهای خبر: اتحادیه , بانك , تسهیلات , سرمایه
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است