سفر اتوبوسی گران گردید به گزارش کار و درآمد در ادامه گرانی های خدمات سفر، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران از افزایش کرایه روزانه اتوبوس ها، بعد از موج سفرهای زمینی به ارمنستان اطلاع داد. امیرپویان رفیعی شاد درباره گرانی هزینه سفر در شرایطی که محدودیت های کرونا تقاضای سفر را هم کاهش داده، اما قیمت خدمات در این بخش روزانه در حال تغییر است، به ایسنا اظهار داشت: در مبحث قیمت سفر، چند عامل را باید درنظر گرفت؛ نخست کرونا است که شاید گفته شود با وجود شیوع این ویروس در کشور مردم همچنان متقاضی سفر هستند، اما باید توجه کرد که تعداد پروازها در مقاصد گردشگری و مسیرهای خاص از زمان همه گیری، محدود و کم شده است، چون ملاحظاتی وجود دارد. وقتی عرضه و تقاضا هم خوانی نداشته باشد، طبیعی است که قیمت ها خود به خود افزایش پیدا کند.او افزود: البته نمی توان بدون بحث از کنار افزایش قیمت بلیت هواپیما گذشت؛ متاسفانه شرکتهای هواپیمایی در دو سه مقطع افزایش نرخ داشتند و هر بار توپ را به زمین آژانس های مسافرتی انداختند، درحالی که آژانس فقط فروشنده خدمات دیگران است و نمی تواند تعیین کننده قیمت باشد و اتفاقا آژانس داران منتقد شیوه قیمت گذاری در حمل و نقل هستند. مثلاً چرا در مسیرهای کوتاه شمالی قیمت بلیت یک طرفه تهران ـ گرگان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است؟ با عنایت به درآمد مردم این قیمت توجیه پذیر نیست. معلوم است مردم با این شرایط ناراضی می شوند.او در ادامه اظهار داشت: اینکه پروازها پر می شوند دلیلی بر اقبال زیاد مردم از سفر نیست، چون تعداد پروازها محدود شده است، ازاین رو پر بودن صندلی های هواپیما و یا موج سفر در تعطیلات کوتاه مدت نمی تواند شاخص دقیقی برای استقبال مردم از سفر باشد.رفیعی شاد نرخ ارز را عامل دیگری در افزایش هزینه سفر دانست و اضافه کرد: نرخ ارز در دو سه سال گذشته به حدی افزایش داشته که فقط در راه ترکیه، هزینه یک تور از دو سه میلیون تومان تا حدود ۱۲ میلیون تومان رسید. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران بیان نمود: هر یک از این عوامل می تواند رکود سفر را به دنبال داشته باشد. ما راجع به صنعتی صحبت می نماییم که در آن سوی کره زمین عطسه کنند، اثر آن در کشور ما مشاهده می شود.او با بیان اینکه مردم در حال حاضر به تورهای ارزان و سفرهای زمینی بیشتر گرایش پیدا کرده اند، اظهار داشت: پس از موجی که برای سفر به ارمنستان با انگیزه تزریق واکسن راه افتاد، اتوبوس هایی که تا مرز مسافر جابه جا می کردند، کرایه ها را ناگهان بالا بردند، به صورتی که از دو میلیون تومان به پنج میلیون تومان کرایه روزانه رسیدند، حالا همین نرخ تثبیت شده و در حمل و نقل داخلی و تورها تأثیر گذاشته و قیمت آنرا بالا برده است. هیچ نظارتی هم که وجود ندارد.او اظهار نمود: گردشگری به یک پدر و رهبر واحد نیاز دارد، متولی مقتدر می خواهد، مثلاً حالا که نرخ حمل و نقل با نوسان شدید مواجه می باشد نمی دانیم باید با وزارت راه هماهنگ نماییم، یا برای قیمت های واحدهای پذیرایی که روزشمار تغییر می کند، سراغ کجا برویم.رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران اظهار داشت: در بسته سفر، حمل و نقل و اقامت دو فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده در قیمت است، وقتی این دو گران شود آژانس که نمی تواند قیمت تمام شده را گران تر کند، اتفاقا حاشیه سود را کمتر می کند که قیمت سفر بیشتر از این افزایش پیدا نکند. من از آژانس ها دفاع می کنم و آنها را برخلاف تصورات، عامل گرانی سفر نمی دانم، چون آنها فروشنده محصولات و خدمات دیگران هستند.رفیعی شاد بیان نمود: اقتصاد بیمار و شرایط معیشتی مردم در این سال ها سبب شده است سفر هیچگاه بعنوان اولویت اول خانوار ایرانی مطرح نباشد که حالا این گرانی را دلیل اصلی آن برای خروج سفر از این سبد بدانیم، هرچند تا چند سال پیش، اقشار متوسط که درآمد رو به بالایی داشتند سفر خارجی هم می رفتند و شاید با کاهش توان اقتصادی، سفر از دسترس این گروه خارج شده باشد. منبع: karodaramad.ir 1400/05/13 22:52:46 5.0 / 5 1229 تگهای خبر: اقتصاد , پرواز , حمل و نقل , خدمات این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تحقق مدیریت انرژی با اعطای یارانه به کد ملی افراد پروازهای حج تمتع با انجام ۷۹ عملیات در فرودگاه های کشور به اتمام رسید تمدید لغو پروازها تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه کلید دسترسی به دنیای گوگل برای کاربران ایرانی نظرات کاربران کار و درآمد در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۴