پستچی ها، امانتداران گمنام

پستچی ها، امانتداران گمنام ایرنا- هر روز بامداد بسته هایی را که باید به دست مردم برساند، از پُست میدان انقلاب ساری تحویل می گیرد و برایش فرقی ندارد که هوا گرم و شرجی باشد یا سرد و بارانی، تنها به جاده های فرعی شهر برای رسیدن به مقصد می اندیشد.


به گزارش کار و درآمد به نقل از خبرگزاری ایرنا، فصل برگ ریزان است در حالیکه باران پاییزی طراوات خاصی به شهر ساری بخشیده، تنها فکر و ذکرش نحوه رساندن مرسوله های پستی به درب خانه هایی است که چشم انتظار نامه و بسته خود هستند. « جواد اسفندیاری » نزدیک به ۱۸ سال است که در شرکت پست ساری حوالی خیابان انقلاب روبه روی استانداری مازندران مشغول کار است. به کارش عشق می ورزد و با لبخند می گوید قاصد و پیام رسان شادی است و گاهی هم نامه ای از جنس غم را به درب منزل شهروندان ساروی می رساند.
در حال صحبت هم دلش آرام و قرار ندارد. دغدغه هوا بارانی در سر دارد و می گوید باید بسته ها را محکم با نایلون پوشانده و بر روی خورجین موتور سیکلت ببندد تا صدمه ای به امانت مردم وارد نشود. حرف و اصطلاحات جالبی را به کار می برد و با شور و هیجان در حالیکه درحال جا به جا کردن مرسوله و بسته های پُستی است، می گوید: بسته و نامه پستی به مثابه گلوله های آتش است که زیاد نباید در دست پستچی بماند چون که اگر زودتر به مقصد نرسد دستان پستچی را می سوزاند.
عاشقانه به کارش عشق می ورزد و از این که امانتدار اموال و نامه های مردم محسوب می شو د، خوشحال است. می گوید باید بگونه ای در کوچه پس کوچه های شهر برای رسیدن به مقصد حرکت نماید تا هیچ گونه صدمه و خسارتی به مرسوله پستی وارد نشود.
توضیح می دهد که حقوقم بد نیست، اما به سختی گذران عمر می کند. از شرایط اقتصادی می نالد اما اعتقاد دارد هیچگاه چشم داشتی به مال و امانتی که مردم به پست سپردند نداشته و سوءاستفاده نکرده است. « روزهایی شده مرسوله جواهر و زیور آلات به ارزش ۲ میلیاردریال و یا چند فقره چک سفید را از پُست دریافت کردم و با حسن نیت این بسته ها را به صاحبانش رساندم.»

نامه هایی که دیگر عاشقانه نیست
جواد اسفندیاری از تغییر شکل و ماهیت کار پستچی بودن در سالهای گذشته می گوید و اعتقاد دارد که دیگر نامه عاشقانه و غم فراق را که عاشق و معشوق به یکدیگر می دهند این روزها در فضای مجازی باید جست و جو کرد و بندرت و شاید هر چند سال یک مرتبه پیش بیاید که فردی از استانی به استان دیگر نامه ای برای اهل منزل با دستخط خود برساند. نامه های پستی بیشتر این سال ها جنبه اداری و حقوقی به خود گرفته است. با خنده ادامه می دهد: تنها نام نامه رسان را به یدک می کشیم، اما در اصل با پیشرفت فناوری و کسب و کارهای اینترنتی و خُرد، وظیفه جا به جایی بسته های پستی هم برعهده داریم. در سالهای اخیر تعداد پاکت های شخصی کمتر شده است و بسته های اسناد و مدارک از نقاط مختلف کشور به دست مردم می رسد.
تلخ ترین نامه عمر
این پستچی با تجربه می گوید: در سال ۱۳۹۵ برگه قبولی بورسیه یکی از دانشگاه های تهران را به درب خانه ای بردم و پدر دختر خانم درب را بازد کرد و با تعجب پرسید که منتظر نامه ای نبود و پرسید که پاکت از کجاست؟ من هم که از همه جا بی اطلاع بودم گفتم که نامه قبولی و پذیرفته شدن دخترتان در دانشگاه است. پدر که نمی توانست جلوی اشک هایش را بگیرد اظهار داشت که فرزندش سه ماه است که به علت عارضه قلبی فوت کرد. شاید باورتان نشود تا چند روز نای راه رفتن نداشتم و حالم خیلی گرفته شده و ناراحت بودم.

آدرس های اشتباه و سختی کار
این پستچی ساروی می افزاید: یکی از مشکلاتی که ما نامه رسان ها با آن سر و کار داریم، ثبت آدرس های قدیمی و ناصحیح است که کارمان را سخت می کند، البته برای من که مناطق ساری را مثل کف دستم می شناسم مشکلی نیست، ولی اگر در پُستم نباشم یا در منطقه ای دیگر مشغول به کار شوم پستچی دیگر به سختی آدرس را پیدا خواهد نمود. از مشکلات دیگر ما هم میتوان به نحوه بسته بندی نامناسب و نامتعارف مرسولات اشاره نمود که گاهی زود خراب می شود و سالم به مقصد نمی رسد و با شرمساری تحویل مردم می دهیم، چون که ما در نوک پیکان اداره پست هستیم، زشت و زیبای کار پست توسط ما عرضه می شود.
در قامت آتشنشان
در میان گپ و گفت هایمان، یکی از همکاران آقای اسفندیاری با لبخندی که بر لب دارد می گوید: جواد ناجی و نجات دهنده جان ۲۰ کودک هم است.
نگاهم به همکار جواد اسفندیاری جلب شد و گفتم داستان چیست؟ جواد می گوید: کار مهمی نکردم که بازگو کنم وظیفه ام بوده و هرکس هم جای من بود این کار را می کرد.
از وی خواستم شرح ماجرا را برایم بگوید و این گونه اظهار داشت: روز ۱۵ مهر ۱۳۹۱ مشغول رساندن نامه و بسته ها پستی مردم به درب خانه هایشان بودم که دیدم در یکی از مهدهای کودک منطقه ۲۰ متری ساری صدای فریاد دختران خردسال به گوش می رسد و شعله های آتش را دیدم که زبانه کشیده بود و خانم معلم ها هم دستپاچه شده بودند و نمی دانستند چه کار کنند و فقط بچه ها را یک به یک از کلاس بیرون می آوردند. من بمحض دیدن آتش تا رسیدن آتش نشانان، کپسول آتش نشانی را برداشتم و آتش را خاموش کردم. خدا را شکر کسی از بچه ها و معلم ها صدمه ندید و آن روز از خاطرات خوش کاریم است.

مصیبتی به نام کرونا
جواد می گوید: کرونا ذائقه و نحوه خرید مردم به صورت حقیقی و گشت و گذار در بازار و خیایان را به خرید های اینترنتی تغییر داده و تعداد مرسوله پستی که حالا به دست مردم می رسانیم به نسبت پیش از دوران کرونا چهار برابر شده و تا وقتی که روشنای روز نمایان است، مشغول رساندن نامه و بسته های به مردم هستیم.
وی می افزاید: کرونا امانمان را بریده است و درماه های گذشته ۲ بار به کرونا مبتلا شدم، اما هیچ گاه از تلاش دست برنداشته و پس از سپری کردن دوران نقاهت برای خدمت به مردم باردیگر به سرکار برگشتم. به همراه ۴۰ نامه رسان دیگر در ساری وظیفه جا به جایی مرسوله پستی مردم را برعهده داریم در سرما و گرما فکر و ذهنمان خدمت به مردم است. شاید حقوقم کم باشد، اما روزی ۱۴ ساعت بر روی موتور می نشینم و تنها به فکر جا به جایی مرسوله های پستی هستم.
غم فراغ یاران
کار کردن در پست هم مثل همه ادارات دیگر دارای سلسله مراتبی است. مجید عطایی یکی از کارکنان پست ساری است که عنوان سرنامه رسان را دارد. وظیفه او تفکیک و تجزیه نامه و بسته های پستی است. می گوید که حوالی ساعت پنج بامداد هر روز به محل کارش می آید و تا وقتی که نامه رسان ها به سرکار بیایند، مرسوله های پستی را برای ارسال به مقصد آماده تحویل می کند.
وی می افزاید که اواخر فروردین سال جاری به کرونا مبتلا شد و ۷۵ درصد ریه اش درگیر کرونا بود. از ناراحتی جان باختن چهار تن از همکارانش در پست مازندران به علت مبتلا شدن به کرونا می گوید و با بغض و ناله به کرونا لعن و نفرین می فرستد. می گوید: نامه رسان ها هم مانند کادر درمان و دیگر مشاغل که در ایام کرونایی در خط مقدم خدمت به مردم هستند، در فراغ جان باختن همکارانانشان غم دارند.
عطایی اعتقاد دارد که کمبود نیروی انسانی، افزایش خرید های اینترنتی و افزایش اضطراب ناشی از مبتلا شدن به کرونا امانشان را بریده است، اما عاشق شغلش است وهیچ وقت نمی گذارد کار مردم لنگ بماند و تلاش می کند امانت مردم را هرچه سریع تر به دستشان برساند.
گله از نامهربانی
اگر چه بعضی از پستچی ها گله ای از مردم ندارند، ولی برخی هم دل پردردی دارند مانند عباس عموزاده که از پست چی های ساری است و از افزایش قابل توجه مقاصد روزانه گله دارد و می گوید: بعضی از مردم از سرنامهربانی و بی اعتمادی با نامه رسان ها برخورد می کنند و با کج خلقی می گویند تا وقتی که از سالم و با کیفیت بودن مرسوله پستی خود اطمینان حاصل نکنند وجهی را به پست چی نخواهند داد، در حالیکه بر مبنای قانون، نامه رسان تنها مکلف به تحویل بسته های اینترنتی است و مسئولیتی در برابر کیفیت آن ندارد.
وی اضافه می کند: کار پست این سال ها خیلی تغییر کرده و زیاد شده. علاوه بر نامه های اداری، کارت سوخت، دادخواست های قضایی، گواهینامه و خیلی از این قبیل مرسولات هم به حجم خریدهای اینترنتی اضافه شده است.
عموزاده خاطرات زیادی از دوران پستچی بودنش دارد. می گوید: ۱۵ سال است که در ساری مشغول کار هستم. نخستین محل کارم سمنان بود. مدتی هم در پست شهر گرگان در استان گلستان خدمت کردم. ۲۰ سال پیش نخستین حقوقم ۱۶۰ هزار تومان بود که ۲۰ هزار تومانش اجاره خانه می دادم و بقیه اش خرج امور زندگی و حتی پس انداز می شد. در آن زمان همه کارها را باید با دست انجام می دادیم. در باجه به صورت دست نویس قبض صادر می کردیم، شبیه هم اکنون نبود که الکترونیکی صورت گیرد، کارها سنتی انجام می شد.

افزایش ترافیک مرسوله پستی در مازندران
گله پستچی ها در باره افزایش میزان مرسولات طی سالهای اخیر را مدیرکل پست استان مازندران هم تایید می کند و به خبرنگار ایرنا می گوید: ۶۵۸ واحد پستی در استان داریم که از این تعداد ۵۱ واحد دولتی است و بیشتر از ۷۰۰ نفر در این اماکن به صورت نامه رسان فعالیت دارند.
حسین کرمی افزود: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۷۴۶ هزار و ۷۴۰ مورد مرسوله پستی وارد استان مازندران شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است. همینطور تعداد مرسوله ارسالی در ۶ ماهه گذشته از مازندران به دیگر نقاط کشور سه میلیون و ۸۲۱ هزار و ۹۶۲ مورد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال هفت درصد افزوده شد.
وی خاطرنشان کرد: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، هفت میلیون و ۹۶۷ هزار و ۳۴۸ مرسوله به استان مازندران وارد و هشت میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰۵ مورد مرسوله از مازندران به نقاط مختلف کشور ارسال شد.
رتبه اول در تجزیه و مبادله مرسوله
مدیرکل پست استان مازندران اظهار داشت: مازندران پارسال مقام اول را در بین استانهای کشور از حیث تجزیه و مبادله مرسوله پستی به دست آورد.
وی با بیان اینکه، نامه نگاری و پاکت نامه هم اکنون کارایی خویش را از دست داده و این روزها مردم از پست برای جا به جایی بسته ها استفاده می نمایند، اضافه کرد: پست مازندران در سالهای گذشته با توسعه مشاغل خرد و اینترنتی و نوپا تغییر ماهیت داده و بخشی از خدمات آنلاینی مشاغل اینترنتی را به دوش می کشد ضمن اینکه با انتشار کرونا فعالیت پست در استان به خاطر خرید های آنلاین ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
کرمی اظهار داشت: متاسفانه از اسفند ۹۸ تابحال با انتشار کرونا ۴۰۰ نفر از همکاران ما در اداره کل پست استان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد چهار نفر جان خویش را از دست دادند.
وی افزود: اولویت در تسریع خدمات و رساندن مرسوله پستی در کمترین زمان ممکن به مردم بوده و متوسط ارسال بسته های پستی از مبدا مازندران حداکثر ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت است.

کرونا و جایگاه پست در تجارت الکترونیک
یک کارشناس امور پستی هم ضمن اشاره به رونق خرید و فروش الکترونیک در میان مردم و توسعه روزافزون معاملات آنلاین از شبکه های پستی بعنوان نبض و حلقه حیاتی تجارت الکترونیک در دنیای معاصر یاد کرد.
زهرا حاج رضایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر دیجیتالی شدن فضای پیرامون اشخاص، فرصت هایی را بوجود آورده است که در محدوده زمانی ۲۰ سال پیش قابل تصور نبود. آسانی دسترسی به اینترنت و به دنبال آن بهره مندی گسترده از شبکه های اجتماعی باعث گسترش ناباورانه فضای دیجیتالی شده است. یکی از اصلی ترین شاخه های برآمده از این فضا، تجارت الکترونیک است. امروزه مصرف کنندگان می توانند در هر مکانی کالاها را از فروشندگانی که تقریباً در هر نقطه از شهر، کشور و یا حتی جهان واقع شده اند، خریداری کنند.
وی اضافه کرد: تجارت الکترونیک مشاغل را قادر می سازد تا با ورود به بازارهای جدید، موانع جغرافیایی را که در قبل فروش طولانی مدت و فراتر از مرز را به چالش کشیده بود پشت سر بگذارند. هر چند تجارت الکترونیکی تنها در صورتی امکان پذیر و موفق است که کالاهای معامله شده آنلاین از صاحبان کسب و کار به مصرف کنندگان نهایی تحویل داده شود. به این ترتیب، نقش شبکه های تحویل در سراسر جهان، بیشتر و با اهمیت تر از هر دوره ای دیگر قابل تشخیص می باشد که در راه جدید گردش تولید کالا و مصرف، اصلی ترین حلقه را شبکه های پستی بعنوان نبض حیاتی تجارت المترونیکی ایفا می نمایند.
این کارشناس امور پستی اظهار داشت: اهمیت شبکه های پستی بعنوان فعال کننده تجارت الکترونیکی برای مناطق حاشیه ای کشورها و نقاط با دسترسی سخت، که اغلب با چالش های انسجام و زیرساخت رو به رو هستند بسیار برجسته است. در ایران بجز شهرهای بزرگ، مناطق روستایی بخش گسترده ای از قلمروی جغرافیایی را می سازند. با عنایت به این که بعضی از این نقاط جمعیت اندکی دارند، اغلب از سرانه کمتری مانند مجتمع های تجاری و یا فروشگاه های فیزیکی هم برخوردار می باشند در نتیجه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می توانند با استفاده از توان شبکه پستی فرصت استفاده از تجارت الترونیک را کسب نمایند. مشاغل خرد در این مناطق هم همچون همتایان خود در مناطق شهری فرصت های فروش کالا، دسترسی به کالا، دسترسی به خدمات وغیره را برخودار هستند.
حاج رضایی تصریح کرد: ازاین رو از راه تجارت الکترونیک افراد در هر نقطه ای از کشور می توانند به فروشگاه هایی که در هر مکانی قرار دارند دسترسی پیدا کنند. به صورت مشخص، مشاغل مستقر در مناطق جانبی می توانند به تعداد بیشتری از مشتریان خارج از مناطق محلی خود دسترسی داشته باشند. با تسهیل تجارت آنلاین شبکه های پستی بعنوان یکسان کننده عمل به توسعه مناطق دورافتاده در سطح بالاتری کمک می کنند و بدین منظور در سالهای اخیر توسعه زیرساخت های پستی با نگاه ویژه تری پیگیری شده است.
وی اضافه کرد: در زمان همه گیری کووید ۱۹ و دوره های مختلف قرنطینه و تعطیلی های گسترده، شرکت ملی پست با افزایش توان خود، بدون لحظه ای تعطیلی در خدمت چرخه تولید و مصرف کشور و برقراری ارتباط خرید آنلاین کالا و تحویل آنها به روشی ایمن بوده است که مردم بتوانند در داخل منازل بمانند و از انتشار ویروس جلوگیری نمایند، این امر در حالی پرارزش بودنش نمایان است که اقتصاد مردم در روزهای تعطیلی های گسترده، همچنان در کشور مسیر خویش را ادامه می دهد. این وضعیت همینطور سبب شده است که گروههای بیشتری از مصرف کنندگان، مانند نسل های قدیمی تر، به صورت آنلاین درآمده باشند. ازاین رو قرنطینه و تعطیلات سراسری در دوران کرونا اهمیت شرکت ملی پست را بعنوان فعال کننده تجارت الکترونیک برجسته کرده است.
او افزود: تمامی مراکز پستی جهان همچون شرکت ملی پست ایران درحال نوآوری و سازگاری بسیار سریع با حقیقت جدید هستند. در سال پیش رو، پست ایران فعالیت خویش را با نگرش تغییر فرآیندهای پستی و به روز رسانی های بیشتر از پیش آغاز نموده تا امانات و مرسولات پستی کمترین صدمه را ببینند و افزایش کیفیت رضایت مندی مشتریان را به دنبال داشته باشند.
حاج رضایی اظهار داشت: میتوان گفت بهره مندی از ظرفیت شبکه پستی کشور بعنوان فعال کننده تجارت الکترونیک در شکل جدید رفتارهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت می باشد. همانگونه که گفته شد افزایش دسترسی به اینترنت در جوامع، به صورت طبیعی مدیران را به تصمیم گیری های جدیدی برای توسعه این امر ترغیب می کند.


منبع:

1400/07/17
20:04:35
5.0 / 5
131
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است