جزئیات اقتصادی تفاهم نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس کل بانک مرکزی به گزارش کار و درآمد، عبدالناصر همتی جزئیات اقتصادی تفاهم نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس کل بانک مرکزی را تشریح نمود. عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی در ارتباط با توافقات اقتصادی انجام شده ذیل تفاهمنامه ایران و آمریکا، تشریح کرد: در جریان مذاکراتی که با دولت آمریکا انجام شد و دولت های قطر و پاکستان نیز بعنوان میانجی همراهی می کردند، دو تصمیم مهم در ارتباط با بخش اقتصادی تفاهمنامه در سوئیس گرفته شد. نخستین تصمیم، در ارتباط با آزادسازی منابع مسدودی ایران بود. بر مبنای تفاهمنامه، مقرر شده بود که این منابع بتدریج و در جریان مذاکرات آزاد شوند که ۱۲ میلیارد دلار آن در فاز اول و مابقی نیز در مراحل بعدی آزادسازی خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی با تأکید بر این که آن چه اکنون برای ما ضروریست، امکان استفاده از این منابع است، اظهار داشت: با عنایت به موافقت نامه ای که در سال ۱۴۰۲ بین ایران و آمریکا به امضا رسید، ما همان چارچوب را مبنا قرار دادیم که بر مبنای آن، منابع آزادشده برای واردات کالاهای اساسی و دارو هزینه شود. همتی اضافه کرد: سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار و در محاسبه ای کلی تر، نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار، صرف واردات کالاهای اساسی می نماییم. ازاین رو با اختصاص این منابع به کالاهای اساسی، منابع ارزی دیگری که قبلاً برای این منظور درنظر گرفته بودیم، آزاد شده و می توانیم آنها را برای سایر نیازها یا ذخیره سازی اختصاص دهیم. به همین دلیل، توافق را توافقی مثبت ارزیابی کردیم. وی با اشاره به گمانه زنی های طرح شده در محدودیت اختصاص این منابع به واردات کالای اساسی و دارو از کشور آمریکا، تشریح کرد: چنین الزامی در دو یادداشتی که در جریان مذاکرات به امضا رسیده، وجود ندارد و بحث خرید الزامی از آمریکا مطرح نیست. با این وجود، ما هیچ مانعی برای خرید از آمریکا نمی بینیم؛ بشرط آنکه نرخ و کیفیت کالاهای اساسی مانند ذرت، گندم یا سایر اقلام مورد نیاز ما مناسب باشد. تابحال نیز وزارت جهاد کشاورزی از شرکتهای بزرگ بازرگانی آمریکایی و اروپایی این کالاها را خریداری می کرده، ازاین رو مانعی در این مورد وجود ندارد. همتی از شروع واردات کالاهای اساسی با استفاده از این منابع در آینده نزدیک اطلاع داد و اظهار داشت: ان شاءالله در ایام آینده، اولین محموله خرید صورت خواهد گرفت و همکاران ما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، برنامه ریزی لازم را برای تامین کالاهای مورد نیاز از این مسیر انجام می دهند. وی با تأکید بر این که مالکیت این منابع در اختیار بانک مرکزی است، تشریح کرد: در ارتباط با مالکیت این منابع باید توضیح دهم که پیشتر، بانک مرکزی این منابع را از دولت خریداری نموده و معادل ریالی آنرا به دولت پرداخت کرده است؛ ازاین رو این منابع جزو ذخایر بانک مرکزی محسوب می شوند. زمانیکه بانک مرکزی از این ذخایر برای خرید کالای اساسی هزینه کند، آن کالا را در داخل با نرخ معاملاتی به ریال می فروشد و از این طریق، بخشی از نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری می کند. بدین ترتیب، این فرایند به بانک مرکزی کمک می نماید تا نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری کرده و شتاب رشد نقدینگی را کم کند. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به توافقات انجام شده در جریان مذاکرات با آمریکا در رابطه با معافیت تحریمی فروش نفت ایران، اظهار نمود: یکی از بندهای تفاهمنامه این بود که در طول ۶۰ روزه دوره مذاکرات، بتوانیم نفت و سایر مشتقات همچون محصولات پتروشیمی را خارج از فشارهای تحریمی صادر نماییم. بر این اساس، امکان تحویل محموله ها در هر بندری، حمل با هر نوع کشتی و واریز وجوه به هر حسابی که شرکت نفت ایران اعلام و هماهنگ کند، وجود دارد و ما می توانیم از آن منابع استفاده نماییم. حتی در این تفاهم اشاره شده که امکان تسویه با دلار نیز وجود دارد؛ هرچند تاکید طرف آمریکایی بر انجام تمام معاملات با دلار بود، اما ما اعلام کردیم که در صورت نیاز از دلار استفاده می نماییم و اگر چنین نیازی نبود، اصرار چندانی نداریم. در واقع مبحث استفاده از دلار آمریکا به اختیار جمهوری اسلامی ایران است و بستگی به محل مصرف آن منابع دارد. او در آخر با تأکید بر این که در این ۶۰ روز، نفت، پتروشیمی و سایر مشتقات و فرآورده های نفتی ما از معافیت برخوردار می باشند، اظهار داشت: هم اینک نیز صادرات نفت ادامه دارد و در چند روز گذشته، میلیونها بشکه نفت صادر گردیده است اما مزیت این توافق، حذف هزینه های نقل وانتقالات مالی و پیچیدگی های ناشی از تحریم هاست. البته این به معنای کنار گذاشتن شبکه ای نیست که پیشتر برای خنثی سازی فشارهای تحریمی به وجود آورده ایم؛ بلکه آن مسیرها کماکان به قوت خود باقی هستند و باید بتدریج پیش برویم و آزمایش نماییم تا روند برداشت تحریمها در آینده را بسنجیم و بر مبنای آن، برنامه ریزی فروش و نقل وانتقالات مالی حاصل از صادرات نفت را تنظیم نماییم. به اجمال، وی با تاکید بر اینکه مالکیت این منابع در اختیار بانک مرکزی است، تشریح کرد: در رابطه با مالکیت این منابع باید توضیح دهم که پیش تر، بانک مرکزی این منابع را از دولت خریداری نموده و معادل ریالی آن را به دولت پرداخت کرده است؛ به این جهت این منابع جزو ذخایر بانک مرکزی محسوب می شوند. رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به توافقات انجام شده در جریان مذاکرات با آمریکا در ارتباط با معافیت تحریمی فروش نفت ایران، اظهار داشت: یکی از بندهای تفاهمنامه این بود که در طول ۶۰ روزه دوره مذاکرات، بتوانیم نفت و سایر مشتقات همچون محصولات پتروشیمی را خارج از فشارهای تحریمی صادر نماییم. وی در آخر با تاکید بر اینکه در این ۶۰ روز، نفت، پتروشیمی و سایر مشتقات و فرآورده های نفتی ما از معافیت برخوردار می باشند، عنوان کرد: هم اینک نیز صادرات نفت ادامه دارد و در چند روز گذشته، میلیون ها بشکه نفت صادر گردیده است اما مزیت این توافق، حذف هزینه های نقل وانتقالات مالی و پیچیدگی های ناشی از تحریم هاست. 1405/04/03 11:09:39 5.0 / 5 5 تگهای خبر: اقتصاد , بانك , جامعه , شركت این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط شروع دور جدید عرضه خودرو های وارداتی با شروع به کار حساب وکالتی ثبت صادرات ۳۶ میلیون بشکه نفت ایران از ژوئن ۲۰۲۵ کلایمر چیست و چه کاربردی دارد؟ افزایش قیمت نفت در آخر هفته برنت 80 دلار را پس گرفت نظرات کاربران کار و درآمد در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۵