آیا عراق خیال خروج از اوپک را دارد؟ کار و درآمد: اخبار ضد و نقیضی امروز از عراق درباره ی خروج این کشور از اوپک مخابره شد تا اوضاع بازار نفت را عرصه تلاطم کند. به نقل از خبرگزاری عراقی واع، بغداد به اخبار مربوط به خروج این کشور از اوپک پاسخ داد. وزارت نفت عراق امروز پنجشنبه اعلام نمود که مطالب عنوان شده درباره ی تهدید عراق به خروج از سازمان اوپک، بیان کننده موضع رسمی دولت عراق نیست. در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است: آن چه درباره ی تهدید عراق به پایان دادن به عضویت خود در سازمان اوپک طرح شده، بازتاب دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست برای اینکه نه نخست وزیر و نه دولت عراق موضع خروج از اوپک را مطرح نکرده اند، بلکه عراق همیشه بر اهمیت بازبینی در سقف های تولید متناسب با ظرفیتهای تولید پایدار کشورهای عضو و در قالب توافقی که همه کشورهای ذی ربط آنرا تصویب کرده اند و همین طور با درنظر گرفتن شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه عراق تأکید داشته است. در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان آن به این رویکرد پاسخ داده اند و پروسه بازبینی در حداکثر ظرفیت تولید پایدار کشورهای عضو را شروع کرده اند. این پروسه حالا با هماهنگی یک شرکت مشاور بین المللی مستقل و با مشارکت فعال عراق طبق جدول زمانی مصوب درحال اجراست. وزارت نفت عراق همین طور بیان نمود: کشورهای عضو اوپک و متحدان آن در عمل برگرداندن تدریجی حجم های کاسته شده تولید را شروع کرده اند و مقرر می باشد طی چند ماه آینده تمامی کاهش های داوطلبانه بطور کامل جبران شود، اقدامی که به افزایش سقف تولید عراق کمک خواهد نمود. در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه مطالبه در رابطه با سهمیه های تولید یا سطوح ظرفیت تولید بوسیله سازوکارهای فنی و مبتنی بر اجماع که در قالب اوپک و کشورهای هم پیمان آن تعریف شده اند، مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد. وزارت نفت عراق همین طور وجود درک و همراهی در سطح بالا از طرف کشورهای عضو اوپک نسبت به شرایط خاص عراق را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد که صنعت نفت عراق طی بالاتر از چهل سال قبل از جنگها، تحریمها و چالش ها گوناگون لطمه دیده و آخرین مورد آن نیز تخریب بخش های زیادی از زیرساخت های نفتی و تاسیسات پشتیبان درنتیجه حملات تروریستی و خرابکارانه بوده است. در پایان این وزارت خانه اشاره کرد: این مسایل مورد توجه قرار خواهد گرفت تا تولید نفت عراق به سطحی عادلانه برسد که بتواند جایگاه خودرا بعنوان دمین تولیدکننده بزرگ در بین کشورهای عضو اوپک بازیابد و اهداف مورد انتظار از پروژه های توسعه و بازسازی تمام بخش های صنعت نفت را محقق سازد؛ صنعتی که شریان اصلی درآمدهای مالی عراق به حساب می آید. ماجرای خروج چیست؟ این درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عراق در صورتیکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش قابل توجه تولید نفت را ندهد، گزینه خروج از این سازمان را بررسی می کند. این رسانه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) گفته که دولت این کشور در پی نتایج جنگ با بحران مالی مواجه است و درخواست بغداد برای افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت در اوپک باید جدی گرفته شود. این مقام افزود عراق موضوع خروج از اوپک را بررسی کرده، اما برنامه فعلی بازهم ماندن در سازمان و کوشش برای دریافت سهمیه بالاتر است. به گفته رویترز، عراق بعد از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو بنیان گذار این سازمان به حساب می آید. این گزارش افزود که سهمیه تولید عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده است، اما به سبب اختلالات ناشی از وضعیت تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور به مراتب کمتر از این رقم است. رویترز به نقل از این مقام وزارت نفت عراق آورده بود: عربستان سعودی و دیگر متحدان اوپک باید این مورد را با نهایت جدیت دنبال کنند. در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد شد همه انتخابهای موجود را بررسی کند. این مقام در جواب این پرسش که آیا خروج از اوپک مورد بحث قرار گرفته است، اظهار داشته بود: هنوز برای چنین اقدامی زود است. اوپک قبل از این نیز اعضایی را از دست داده بود همچون امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۶، قطر در سال ۲۰۱۹ برای تمرکز بر گاز از اوپک خارج شد، اکوادور در سال ۲۰۲۰ و آنگولا در ژانویه ۲۰۲۴ به سبب اختلاف بر سر سهمیه تولید از این سازمان خارج شده بودند. بر اساس گزارش ها، بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست، در معاملات بامداد روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) حدود ۱٫۴ درصد کاهش پیدا کرد.به نقل از خبرگزاری عراقی واع، بغداد به اخبار مربوط به خروج این کشور از اوپک پاسخ داد. وزارت نفت عراق امروز پنجشنبه اعلام نمود که مطالب عنوان شده درباره ی تهدید عراق به خروج از سازمان اوپک، بیان کننده موضع رسمی دولت عراق نیست. در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است: آن چه درباره ی تهدید عراق به پایان دادن به عضویت خود در سازمان اوپک طرح شده، بازتاب دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست برای اینکه نه نخست وزیر و نه دولت عراق موضع خروج از اوپک را مطرح نکرده اند، بلکه عراق همیشه بر اهمیت بازبینی در سقف های تولید متناسب با ظرفیتهای تولید پایدار کشورهای عضو و در قالب توافقی که همه کشورهای ذی ربط آنرا تصویب کرده اند و همین طور با درنظر گرفتن شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه عراق تأکید داشته است. در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان آن به این رویکرد پاسخ داده اند و پروسه بازبینی در حداکثر ظرفیت تولید پایدار کشورهای عضو را شروع کرده اند. این پروسه حالا با هماهنگی یک شرکت مشاور بین المللی مستقل و با مشارکت فعال عراق طبق جدول زمانی مصوب درحال اجراست. وزارت نفت عراق همین طور بیان نمود: کشورهای عضو اوپک و متحدان آن در عمل برگرداندن تدریجی حجم های کاسته شده تولید را شروع کرده اند و مقرر می باشد طی چند ماه آینده تمامی کاهش های داوطلبانه بطور کامل جبران شود، اقدامی که به افزایش سقف تولید عراق کمک خواهد نمود. در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه مطالبه در رابطه با سهمیه های تولید یا سطوح ظرفیت تولید بوسیله سازوکارهای فنی و مبتنی بر اجماع که در قالب اوپک و کشورهای هم پیمان آن تعریف شده اند، مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد. وزارت نفت عراق همین طور وجود درک و همراهی در سطح بالا از طرف کشورهای عضو اوپک نسبت به شرایط خاص عراق را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد که صنعت نفت عراق طی بالاتر از چهل سال قبل از جنگها، تحریمها و چالش ها گوناگون لطمه دیده و آخرین مورد آن نیز تخریب بخش های زیادی از زیرساخت های نفتی و تاسیسات پشتیبان درنتیجه حملات تروریستی و خرابکارانه بوده است. در پایان این وزارت خانه اشاره کرد: این مسایل مورد توجه قرار خواهد گرفت تا تولید نفت عراق به سطحی عادلانه برسد که بتواند جایگاه خودرا بعنوان دمین تولیدکننده بزرگ در بین کشورهای عضو اوپک بازیابد و اهداف مورد انتظار از پروژه های توسعه و بازسازی تمام بخش های صنعت نفت را محقق سازد؛ صنعتی که شریان اصلی درآمدهای مالی عراق به حساب می آید. ماجرای خروج چیست؟ این درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عراق در صورتیکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش قابل توجه تولید نفت را ندهد، گزینه خروج از این سازمان را بررسی می کند. این رسانه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) گفته که دولت این کشور در پی نتایج جنگ با بحران مالی مواجه است و درخواست بغداد برای افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت در اوپک باید جدی گرفته شود. این مقام افزود عراق موضوع خروج از اوپک را بررسی کرده، اما برنامه فعلی بازهم ماندن در سازمان و کوشش برای دریافت سهمیه بالاتر است. به گفته رویترز، عراق بعد از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو بنیان گذار این سازمان به حساب می آید. این گزارش افزود که سهمیه تولید عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده است، اما به سبب اختلالات ناشی از وضعیت تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور به مراتب کمتر از این رقم است. رویترز به نقل از این مقام وزارت نفت عراق آورده بود: عربستان سعودی و دیگر متحدان اوپک باید این مورد را با نهایت جدیت دنبال کنند. منبع: karodaramad.ir 1405/04/05 10:52:51 5.0 / 5 5 تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , تولید , درآمد این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط جزئیات اقتصادی تفاهم نامه ایران و آمریکا از زبان رئیس کل بانک مرکزی شروع دور جدید عرضه خودرو های وارداتی با شروع به کار حساب وکالتی امسال 40 بذر هیبرید معرفی می شود کلایمر چیست و چه کاربردی دارد؟ نظرات کاربران کار و درآمد در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۵