جهانگیری:

اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی باید با سرعت و دقت صورت گیرد

اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی باید با سرعت و دقت صورت گیرد به گزارش كار و درآمد معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: باید نظارت دقیق بر اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی صورت گیرد تا این اطمینان حاصل شود كه منابع مالی تبدیل به فرصت شغلی خواهد شد.



به گزارش كار و درآمد به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی اشتغال كه ظهر امروز (دوشنبه) برگزار گردید با اشاره بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اعطای تسهیلات برای پشتیبانی از اشتغال روستایی و عشایری تصریح كرد و از دستگاه های ذیربط و بانك های عامل خواست به منظور تولید فرصت های شغلی، فرایند تسهیلات دهی به طرح های روستایی و عشایری را سرعت ببخشند.
معاون اول رییس جمهور اضافه كرد: بعد از اعمال تحریم ها از جانب آمریكا، بخش هایی از اقتصاد كشور تحت فشار قرار گرفت و در نتیجه، تلاطم هایی در بعضی شاخص ها نظیر تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و نرخ بیكاری به وجود آمد. در این شرایط اولویت دولت بر مدیریت و برنامه ریزی برای كاهش فشارهای ناشی از تحریم قرار گرفت تا تلاطم های موجود در مدت زمانی كوتاه به ثبات تبدیل گردد.
وی با اشاره به وجود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیكار در كشور، تصریح كرد: سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی كار جدید به این آمار افزوده می گردد و خانواده ها هم از دولت انتظار دارند كه برای جوانان تحصیلكرده آنان فرصت های شغلی مناسب تدارك ببیند.
جهانگیری افزود: جوانان سرمایه اصلی كشور هستند كه باید مولد، كارآفرین و در اقتصاد كشور نقش آفرین باشند و بتوانند برای كشور تولید ثروت كنند اما هم اكنون برای اشتغال این جوانان دغدغه هایی وجود دارد. بنابراین دولت و سایر نهادها باید تمام تلاش خویش را بكار گیرند تا زمینه تولید فرصت های شغلی برای جوانان و بویژه افراد تحصیلكرده فراهم گردد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به بندرعباس و گفتگو با برخی كارآفرینان روستایی، تصریح كرد: مشكل عمده كارآفرینان روستایی، مشكلات و موانع پیش روی دریافت مجوز جهت راه اندازی واحدهای كوچك تولیدی بود و حداقل انتظار آنها از دولت رفع موانع پیش روی صدور مجوزها است.
وی با تاكید بر اینكه اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی باید با سرعت و در عین حال با دقت كافی صورت گیرد، خاطرنشان كرد: باید نظارت دقیقی در اجرای این طرح وجود داشته باشد تا این اطمینان حاصل شود كه منابع مالی تبدیل به فرصت شغلی خواهد شد و كسی نتواند از امتیازهای این طرح كه با نرخ سود بسیار پایین اعطا می شود، سوء استفاده نماید.
گردشگری از دیگر بخش های مهم در تولید اشتغال است
جهانگیری اضافه كرد: در طرح اشتغال فراگیر هم مقام معظم رهبری با برداشت یك میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی موافقت كردند كه برپایه گزارش های سازمان برنامه و بودجه، مقدمات اجرای این طرح آماده است كه یكی از بخش های زیرمجموعه در این طرح بخش مسكن و احیاء بافت فرسوده است كه اگر به درستی اجرا شود شاهد اشتغال فراوانی در بخش مسكن خواهیم بود.
معاون اول رییس جمهور بخش گردشگری را از دیگر بخش های مهم در تولید اشتغال برشمرد و اظهار داشت: با تمركز جدی بر تولید اشتغال در حوزه گردشگری، بسترهای مناسبی برای بكارگیری جوانان و نیروهای متقاضی كار مهیا خواهد شد. بخش گردشگری ظرفیت زیادی برای تولید فرصت های شغلی پایدار دارد.
وی در ادامه این جلسه با اشاره به انتقاد معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به علت عدم ثبت دقیق آمار اشتغال زنان در گزارش های آماری كشور، از وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی اشتغال خواست در جلسه ای با مركز آمار ایران این مورد را مورد بررسی قرار دهند تا رتبه و جایگاه ایران در آمارهای جهانی اشتغال زنان اصلاح گردد.
جهانگیری همینطور پیشنهاد معاون توسعه روستایی و مناطق محروم كشور در خصوص فعال شدن كمیته ملی اشتغال و سرمایه گذاری را مثبت ارزیابی كرد و اظهار داشت: با فعال تر شدن این كمیته، بخش زیادی از مسائل و مشكلات فراروی تولید فرصت های شغلی در كشور حل و فصل خواهد شد كه لازم است وزیر محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعی هر چه سریعتر كمیته ملی اشتغال و سرمایه گذاری را تشكیل دهد.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم در این نشست با عرضه گزارشی از نرخ بیكاری در كشور اظهار داشت: با عنایت به اعمال تحریم های ظالمانه آمریكا كه سبب افزایش نرخ بیكاری در كشور شده است، باید برنامه ریزی های جدی برای تولید فرصت های شغلی صورت بگیرد كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی این مورد را در صدر برنامه ها و اولویت های كار خود قرار داده است.
وی اضافه كرد: به علت شرایط تحریم، با اهداف اشتغال زایی كه متكی به منابع مالی و سرمایه گذاری فاصله بسیاری بوجود آمده كه باید برای جبران این عقب ماندگی دست به اقدامات جدیدی بزنیم و روش های نوینی را برای اشتغال زایی تولید نماییم كه این وزارتخانه در حال برنامه ریزی لازم در این خصوص است.
در این جلسه كه وزرای نیرو، راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس كمیته امداد امام خمینی(ره) و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم هم حضور داشتند، معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت اشتغال كشور، وضعیت اجرای مصوبات پیشین و عملكرد برنامه های اشتغال كشور از جانب دستگاه های اجرایی ارائه نمود.
وی همینطور به عرضه گزارشی در مورد برنامه اشتغال روستایی و عشایری پرداخت و اظهار داشت: هم اكنون روند اجرای آیین نامه قانون پشتیبانی از تولید و توسعه اشتغال پایدار در روستاها روندی مثبت است و تا كنون بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان به این برنامه تخصیص داده شده و برنامه ای هم برای اشتغال در مناطق زلزله زده در دستور كار قرار دارد.
منصوری نقش اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری را در كاهش نرخ بیكاری مثبت ارزیابی و تصریح كرد: با اجرای این قانون وضعیت مناطق روستایی در تولید اشتغال و كاهش نرخ بیكاری بهبود یافته است و پیش بینی ما این است كه برای سال ۹۷ در مناطق روستایی ۴۵ درصد افزایش تعداد شاغلین را خواهیم داشت.
نماینده سازمان برنامه و بودجه كشور هم در این نشست گزارشی از تدوین ۷ برنامه و سیاست فعال بازار كار برای اشتغالزایی در حوزه های مختلف عرضه كرد و با اشاره به اینكه برای تدوین این برنامه ها با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دستگاههای مرتبط تفاهم و هماهنگی لازم بوجود آمده است اظهار داشت: در چارچوب این برنامه ۱۹۰ هزار فرصت شغلی با سرمایه گذاری ۶۶ میلیارد تومان در بخش گردشگری پیش بینی شده است.
برای اشتغالزایی در شركت های دانش بنیان ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است
وی با اشاره به اینكه برای توسعه اشتغال پایدار روستایی جمعا ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص خواهد یافت، اضافه كرد: برای اشتغالزایی در شركت های دانش بنیان هم ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و در بخش های كشاورزی، فرهنگ و هنر و صنعت و معدن هم برنامه ریزی خوبی صورت گرفته تا با تخصیص اعتبار مناسب، شاهد اشتغالزایی در هر یك از این بخش ها باشیم.
نماینده سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به اینكه تا كنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در چارچوب طرح اشتغال روستایی بوجود آمده است، برآورد اشتغال روستایی تا آخر سال ۹۷ را ۱۶۴ هزار فرصت شغلی اعلام نمود و اضافه كرد: حدود ۵ هزار روستا بعنوان كانون اجرای طرح اشتغال روستایی تعیین شده اند كه در فاز اول تمركز ویژه ای بر اشتغال این روستاها به عنوان روستاهای كانونی كه می توانند علاوه بر تولید شغل در روستای كانون برای روستاها و مناطق همجوار هم تولید شغل كنند، صورت خواهد گرفت.
در این جلسه نماینده ستاد كل نیروهای مسلح هم با اشاره به اینكه طرح مهارت آموزی به سربازان وظیفه در دستور كار این ستاد قرار دارد، اظهار داشت: برای ارتقا مهارت و اشتغال سربازان بعد از طی دوره خدمت، توافقات خوبی با دستگاه های اجرایی و دبیرخانه شورای عالی اشتغال صورت گرفته است.
در این نشست بعد از عرضه گزارش های مختلف، نظرات و دیدگاههای اعضای جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی هم برای سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح های اشتغالزا و اعطای تسهیلات اتخاذ شد.

1397/10/05
18:12:22
5.0 / 5
4760
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , بازار كار , بانك
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است