علت سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان

علت سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان به گزارش کار و درآمد گزارش اولیه سانحه هواپیمای مشهد - اصفهان منتشر گردید که برپایه آن نقص فنی در سیستم ترمز این هواپیما سبب بروز این مشکل و مصدوم شدن بعضی از مسافران و خدمه پروازی شد.


به گزارش کار و درآمد به نقل از ایسنا، دوازدهم خردادماه سال جاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در راه مشهد به اصفهان در حین خزش هواپیما پیش از پرواز بر روی تاکسی وی فرودگاه مشهد گرفتار حادثه شد که این پرواز لغو و بعضی از مسافران و خدمه پروازی مصدوم شدند.
در گزارش انتشار یافته از جانب دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری آمده است که هواپیمای A300 به علامت ثبتی EP-IBG متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که چند ماهی است در ایستگاه فرودگاه مشهد مستقر و فعالیت داشته است، در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ برای پرواز در راه مشهد - کویت - مشهد برنامه شده و هواپیما در ساعت ۱۳: ۰۰ به وقت محلی
(UTC 08: 30) با شماره پرواز ۶۶۹ از فرودگاه مشهد به پرواز درآمده و در ساعت UTC 10: 35 در فرودگاه کویت فرود آمده است که خلبان متوجه نشت سیال یکی از سامانه های هیدرولیک (سامانه زرد) هواپیما شده و مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام گردیده و نامبرده تلاش می نماید با دریافت قطعه های یدکی لازم از شرکت هواپیمایی کویتی نسبت به رفع عیب هواپیما اقدام نماید.
در نهایت عیب مرتفع نگردیده، بنابراین هواپیما در شهر کویت زمینگیر شده است. بعد از انجام هماهنگی های لازم در روز بعد، قطعه های مورد نیاز بوسیله ی یک هواپیمای مسافربری A330 شرکت مذکور در راه اصفهان - کویت به مکانیک مجاز رسیده و در نهایت هواپیما به سمت مشهد پرواز کرده و در ساعت ۱۹: ۵۰ به وقت محلی در فرودگاه مشهد فرود آمده است که بعد از فرود، بر روی چرخ های اصلی سمت چپ هواپیما ترکیدگی (Flat Spot) مشاهده گردیده و پرسنل فنی نسبت به تعویض آن اقدام نموده اند.
دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه این گزارش توضیح می دهد: با عنایت به برنامه ریزی شرکت برای انجام پرواز ۳۹۱ در راه مشهد به اصفهان توسط این هواپیما در ساعت ۰۸: ۴۰ بامداد روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۲، چندین بار تاخیر برای پرواز مذکور اعلام گردیده که بعضی از مسافرین به هتل انتقال داده شده اند و برخی دیگر به منزل مراجعت نموده اند. در نهایت هواپیما در پارکینگ فرودگاه مشهد با ۱۴ خدمه پروازی و ۲۵۱ مسافر برای پرواز اصفهان آماده شده و در ساعت ۲۲: ۱۰ دقیقه به وقت محلی با حدود ۱۴ ساعت تأخیر آغاز به حرکت کرده است. گزارش شواهد عینی نشان داده است که هواپیما بعد از حرکت متوقف شده و بعد از چند دقیقه باردیگر حرکت کرده و در ورودی "TWY "Q پیش از باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما ناخواسته فعال گردیده و هواپیما متوقف می گردد و خلبان درخواست پیاده کردن مسافران را در TWY نموده است.
در ادامه این گزارش درباره وضعیت مسافران این هواپیما آمده است: با رجوع عوامل زمینی و پزشکی به داخل هواپیما، مشخص می شود که ۱۵ نفر از سرنشینان که هنوز کمربند ایمنی خویش را نبسته بودند، بر اثر برخورد به وسایل داخل کابین مصدوم شده که با حضور عوامل پزشکی، ۷ نفر به صورت سراپایی معاینه شده و ترخیص می شوند ولی ۸ نفر برای مداوای بیشتر به بیمارستان شهر اعزام می گردند. بررسی ها نشان داده است که 3 نفر از مهمانداران از ناحیه دست و پا گرفتار ترک خوردگی ساده استخوان شده اند که لازم است معاینات پزشکی آنان تکمیل شده تا میزان خسارت وارده به آنان مشخص شود. بعد از تخلیه مسافران و انتقال هواپیما به پارکینگ، سامانه چرخ های هواپیما توسط پرسنل فنی شرکت هواپیمایی مربوطه بررسی شده ولی عیب خاصی مشاهده نشد و هواپیما ترخیص گردیده ولی به دلیل مصدومیت خدمه پروازی، پرواز مورد اشاره لغو می گردد.
دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری درباره بررسی رویداد این گونه توضیح داد: اگر شکستگی استخوان خدمه پروازی مورد تایید متخصصین ارتوپدی قرار گیرد، این رویداد برپایه طبقه بندی ایکائو، سانحه هوایی فرض شده و دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان ملزم به بررسی آن مطابق با ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو بوده و ضروریست اطلاعیه لازم به ایکائو و نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه بعنوان سازنده هواپیما اعلام گردد. برای تحقیق بیشتر درمورد این رویداد درخواست بازخوانی دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی انجام و مشخص شد که فایل صوتی دستگاه ضبط صدای کابین خلبان به دلیل کارکرد آن پاک شده و کوشش برای بازخوانی سامانه FDR هواپیما در دستور کار قرار گرفته تا تحلیل مناسبی برای این رویداد حاصل شود.
در آخر این گزارش یک اقدام ایمنی فوری سفارش شده و آن این است: با عنایت به لزوم توجه به ایمنی پروازها و پیشگیری از مصدومیت سرنشینان هواپیما، سفارش می شود تا سریعا دستورالعمل های اجرایی خدمه کابین شرکتهای هواپیمایی مورد بررسی قرار گرفته تا خدمه پروازی از بستن کمربندهای خود و مسافرین به هنگام حضور در روی صندلی های هواپیما اطمینان حاصل نمایند. بعد از انجام بررسی های کامل، گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد گردید.




منبع:

1401/03/19
12:43:06
5.0 / 5
438
تگهای خبر: پرواز , درآمد , سازمان , سیستم
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است