حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: راه اندازی سامانه جامع روابط كار محاسن و مزایای بسیاری دارد. این سامانه از چند زیرسامانه تشكیل شده كه بیمه بیكاری، طبقه بندی مشاغل، قراردادهای كار و كارگران ساختمانی همچون آن است و باعث تجمیع این زیرمجموعه ها شده و رسیدگی و كنترل آن را بهتر می كند.
وی افزود: طبعا ثبت و وارد كردن اطلاعات كارگران و كارفرمایان در این سامانه خود به خود به تشكیل یك بانك اطلاعاتی قوی از كارگران و كارفرمایان و شفاف سازی قراردادهای كار و وضعیت اشتغال و بیكاری افراد كمك می نماید.
این كارشناس اقتصادی اضافه كرد: هرچه در بستر فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به سمت شفافیت برویم، آثار و نتایج و نتایج مثبتی به دنبال دارد و وزارت كار از این امر متنفع می گردد.
نجف در عین حال ابراز امیدواری كرد: سامانه جامع روابط كار كه با هدف شفاف سازی امور راه اندازی می شود، در مورد سایر بخش ها و سازمان ها بخصوص بیمه ها، خدمات درمانی و بخشهای مالی سازمان تامین اجتماعی و شركتهای اقماری آن هم به اجرا درآید.
وی با تاكید بر ضرورت نظارت و كنترل دقیق بر بخش ها و زیرمجموعه های سامانه اظهار داشت: معتقدم وزارت كار می تواند صلاحیت اداری را با اجرای این طرح و سامانه كلید بزند و نه تنها در بحث قراردادهای كار بلكه در زمینه عدم پرداخت بیمه بیكاری، عدم اجرای طبقه بندی مشاغل، عدم بیمه كارگران ساختمانی هم موانع و مشكلات موجود را شناسایی و برطرف كند.
این كارشناس اقتصادی در انتها تصریح كرد: تولید شفافیت در وزارت عریض و طویل كار باعث می گردد تا روابط كار و خیلی از امور مربوط به كارگر و كارفرما از نظم و ساماندهی بالایی برخوردار شود.
سامانه جامع روابط كار مرداد ماه سال قبل توسط وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی رونمایی گردید. این سامانه از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست ها، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای كار، بیمه بیكاری، بازرسی كار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای كار، بیمه كارگران ساختمانی و طبقه بندی مشاغل تشكیل شده و ضمن تفكیك نوع قراردادهای كار اعم از دائم و موقت، كنترل و نظارت بر انعقاد قراردادها را بهبود بخشیده، زمینه شناسایی و ساماندهی قرارداده را فراهم نموده و از بستن قراردادهای سفید جلوگیری می كند.