مدیركل امور دریایی هشدار داد: حمل مسافر با لندینگ كرافت مجاز نمی باشد به گزارش كار و درآمد مدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با نقد امنیت سفرهای دریایی، اظهار داشت: لندینگ كرافت ها اجازه حمل مسافر در دریا را ندارند و این اقدام آنها مورد تایید سازمان بنادر نیست. به گزارش ایسنا، كاپیتان نادر پسنده در چهل و چهارمین نشست ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر كه امروز (چهارشنبه ۲۷ آذر ماه) با حضور معاون گردشگری و دستگاه های عضو ستاد در ساختمان آموزش سازمان بنادر و دریانوردی برگزار گردید با طرح ابهام های قانونی دریانوردی كشور و بلاتكلیفی متولیان در كنترل ایمنی مسافران دریا و مبحث گردشگری دریایی، نتیجه سه سال نظارت مستقیم بر سواحل و آب های ایران را گزارش كرد. او تجهیزات سفر و گردشگری را به هفت دسته ی شناورهای مسافربری، شناور تفریحی، لندینگ كرافت، بارج های تفریحی، قایق های تشتی، جت اسكی و انواع جت های تفریحی دسته بندی كرد و اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی تنها در چهار نوع از این تجهیزات، توان واختیار عمل دارد و در ارتباط با تجهیزات دیگر معمولا برای هماهنگی با سایر دستگاه ها با مشكل مواجه می شود. به قول پسنده، هم اكنون در ۴۵ پایانه مسافری ۶۲ فروند لدینگ كرافت با ظرفیت ۱۰ هزار و ۸۰۰ سرنشین و ۲۶۴۰ خودرو و ۵۸ فروند شناور مسافربری با ۷۱۹۹ صندلی وجود دارد. مدیركل امور دریایی، ذی مدخلان حوزه گردشگری دریایی را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، دریابانی، شهرداری، و بنادر اعلام نمود و اضافه كرد: بررسی وظایف هر یك از این دستگاه ها نشان داده است در بخش هایی غفلت صورت گرفته و معلوم نیست بعضی از این دستگاه ها چه وظایفی در مورد دریا دارند. وی سپس با شرح وظایف هر یك از دستگاه های مسئول نسبت به حوزه دریا اظهار داشت: ثبت و صدور گواهی نامه و اسناد رسمی، نظارت بر ایمنی فنی شناورها، تایید صلاحیت كاركنان دریایی و تامین ایمنی و نظارت بر تردد شناورها در وظایف سازمان بنادر و دریانوردی است كه بر این اساس تلاش می كند تا شب عید هیچ شناوری بدون گواهینامه نباشد. همینطور اجرای الزامات و قوانین ملی و بین المللی دریایی جلوگیری و مبارزه با آلودگی دریا، امداد و نجات دریایی، تامین ایمنی آبراه ها و اسكله ها و دسترسی به شناورها از دیگر امور موظفی این سازمان است كه تلاش می كند تا قبل از آغاز تعطیلات عید، نتیجه بازرسی های آنها مثبت باشد. پسنده حمل مسافر توسط لدینگ كرافت ها را یكی از اشكالات این سازمان برشمرد و اضافه كرد: حمل مسافران خودرو ها معمولا توسط لندینگ كرافت ها انجام می شود كه سازمان بنادر تردد آنها را به این شكل قبول ندارد و مورد تایید نیست؛ چون كه لدینگ كرافت اجازه حمل مسافر ندارد اما برای كنترل چالش های اجتماعی ناچار شده ایم به آنها اجازه تردد بدهیم. او محدودیت اجرای نظارت سازمان بنادر در حوزه port limit را از دیگر مشكلات این سازمان ذكر كرد و برای توضیح بیشتر اظهار داشت: سازمان بنادر به لحاظ قانونی برای تامین امنیت دریا و مسافر با محدودیت شدیدی مواجه می باشد، ما اصرار داریم ساختار و شرح وظایف مان در این خصوص مشخص شود؛ چون كه گاردهای دریایی این سازمان اجازه قانونی ندارند قایقران ها و ایمنی قایق ها و مسافران را در آب ها كنترل كنند. در حقیقت سازمان بنادر، قوه قهریه و قدرت برخورد با عملیات های غیر ایمن در آب ها را ندارد. وی افزود: دریابانی بازوی اصلی برخورد با تخلفات و نظارت بر فعالیت قایق ها، جت اسكی ها، اسكله ها، مناطق مجاز و غیر مجاز گردشگری می باشد كه علاوه بر كنترل مرزها با تجهیزات محدود در نوروز هم فشار كنترل مسافربرها را متحمل می شود، در حالیكه دریابانی بضاعت چنین كاری را ندارد. در بعضی سواحل دریابانی تنها یك قایق دارد كه با آن به كنترل و حفاظت از مرزها می پردازد، چه بضاعتی دارد كه ایمینی مسافران را هم تامین كند. مدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: طبق ماده ۳۳ قانون راهنمایی و رانندگی مسؤولیت صدور پروانه و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به قایقرانی در آبراه ها و دریاچه های داخل شهری و سواحل به استثنای محدوده بنادر با شهرداری و در خارج از محدوده های شهری با فرمانداری است. با عنایت به چنین قانونی این سوالی پیش می آید كه مگر شهرداری و فرمانداری قوه قهریه دریایی دارد؟ چرا سازمان بنادر این اختیار قانونی ندارد تا با قایق های متخلف برخورد كند. وضعیت ما این طور است كه مثلا گارد ساحلی به قایقران غیر مجاز دستبند می زند اما به محض این كه به ساحل برسد به همان گارد ساحلی دستبند می زند كه چرا اقدام غیر قانونی انجام داده و به قایقران دستبند زده است. وی با بیان این كه وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه دریا هم مشخص و واضح نیست، اظهار نمود: ما انتظار داریم وظایف این وزارتخانه مشخص تر شود اگر آنها ساحل را كنترل كنند دریا پاك می ماند. ما برای مدیریت دریا و ساحل به كلوپ های گردشگری نیاز داریم تا اجازه ندهند هر قایقی از هر منطقه ای وارد دریا شود. از طرفی لازم است روی فروش و قیمت بلیت ها نظارت شود. وی همینطور با نشان دادن تصاویری از اردوهای راهیان نور، امنیت این گشت های دریایی را به چالش كشید و اظهار داشت: اگر برای شناورهای راهیان نور اتفاقی افتد چه كسی می تواند این همه آدم از زن و بچه گرفته تا پیرمرد را از سطح آب جمع كند؟ ما تنها كاری كه در قبال اردوهای دریای راهیان نور توانستیم انجام دهیم، اهدای جلیقه های نجات بود. با این همه محدودیت قانونی چه كار دیگری می توانیم انجام دهیم؟ آیا راهیان نور را تعطیل كنیم؟ چاره درستی نیست؛ چون كه راهیان نور توریست میلیونی است كه باید ساماندهی گردد. در این عرصه به شدت نقص داریم كه باید كمك گردد. پسنده این سوال را هم بیان كرد كه مسؤول كنترل و نظارت بر امنیت گردشگری دریایی چه كسی است، اظهار نمود: دریابانی كه بضاعت برخورد با قایق های غیر مجاز را ندارد. ناجی دریا كه نه قایق دارد نه قرارداد و نه حقوق این طور كه نمی گردد دریا را پاك و ایمن را نگه داشت، باید وظایف هر دستگاه مشخص شود و طبق آن عمل نماییم. منبع: كار و درآمد 1398/09/27 18:04:29 5.0 / 5 4479 تگهای خبر: آموزش , حقوق , خدمات , سازمان این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تازه ترین وضعیت پروازهای عمره برای امروز و فردا ۹۰۰ هزار تومان پاسخگوی اجاره بهای کارگران نیست آموزش میکرو ابرو در بهترین آموزشگاه میکروبلیدینگ در تهران ۱۰۰۰ کیلوگرم زعفران تعاونی های روستایی فردا در بورس عرضه می شود نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱