شغل های جدید در حوزه فرش خراسان رضوی

شغل های جدید در حوزه فرش خراسان رضوی به گزارش كار و درآمد ایسنا رئیس مركز ملی فرش ایران بیان كرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته 1360 نفر شغل جدید امسال در حوزه فرش خراسان رضوی ایجاد می شود.


حمید كارگر امروز 14 تیرماه در همایش بررسی وضعیت فرش شهرستان كاشمر كه در محل مجتمع رفاهی فرهنگیان تشكیل شد، با بیان اینكه فرش كاشمر صاحب اصالت، پیشینه و هویت است، اظهار كرد: فرش كاشمر در سال 94 در سازمان جهانی مالكیت در ژنو ثبت جهانی شده است.
 
وی با اشاره به اینكه مركز ملی فرش ایران بدون شك به فرش این منطقه بی توجه نبوده و نخواهد بود، از میدان دادن به تابلوفرش هایی كه هرچند خوب هستند، اما هیچ ارتباط و اصالتی به فرش ایرانی ندارند انتقاد كرد و افزود: به رغم اینكه اكنون این تولیدات بازار دارند ولی بلند مدت بوده و برگ برنده و مزیت شاخص ایران نسبت به كشورهای هند، پاكستان، افغانستان و تركیه محسوب نمی شوند.
 
حمید كارگر با بیان اینكه اگر آغوش خود را برای این تولیدات باز كرده باشیم به اصل اصالت‌های منطقه پشت كرده‌ایم، ادامه  داد: با پرداخت مستقیم تسهیلات به قالیبافان و مشاغل خانگی موافق نبوده و به دنبال آن هم نمی‌رویم.
 
وی با اعلام اینكه پرداخت مستقم نقدینگی به قالیباف موجب خروج از دایره تولید و خریدن كالاهایی دیگری مانند یخچال و تلویزیون و... می‌شود، گفت: اگر بخواهیم به دنبال اخذ تسهیلاتی برویم به دنبال تسهیلاتی خواهیم رفت كه به تاجر و تولید كننده كمك كند.
 
رییس مركز ملی فرش ایران با بیان اینكه برای دوام قالیبافان باید تلاش كرد، افزود: تسهیلاتی كه به دنبال آن هستیم سقف نداشته كه نمونه عینی آن در صالح آباد با یك میلیارد تومان اتفاق افتاده است.
 
وی با اشاره به اینكه در تسهیلاتی كه مركز ملی فرش ایران به دنبال آن است، هدف ایجاد شغل جدید نیست، بیان كرد: در حوزه فرش دستباف تثبیت اشتغال و توسعه كارگاه‎های موجود برای ما بسیار مورد اهمیت است.
 
موافق ایجاد شهرك تخصصی فرش نیستم
 
كارگر در ادامه با اعلام اینكه هرچند جهت گرفتن تسهیلات از صندوق كارآفرینی امید مشكلاتی وجود دارد، اما برای رفع آن‏ها نهایت كمك را خواهیم كرد، افزود: هرچند موضوعاتی در خصوص ایجاد شهرك تخصصی فرش مطرح شده، اما به هیچ عنوان موافق این موضوع نبوده و از تولید كنندگان هم می‎خواهیم به دنبال آن نباشند.
 
وی با بیان اینكه در خراسان شمالی 4 سال است كه شهرك تخصصی فرش راه‎اندازی شده ولی تاكنون هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این شهرك نشده است، عنوان كرد: قالیبافان به خصوص زنان حاضر به رفتن به این شهرك و بافتن قالی نبودند.
 
رییس مركز ملی فرش ایران با اشاره به اینكه بنا به شرایط بومی منطقه باید نسخه‎های متفاوتی تجویز شود، گفت: تولید غیر متمركز در منازل اما با مدیریت متمركز نسخه بهتری برای تولید فرش دستباف است.
 
وی با اشاره به اینكه نباید به سراغ كاهش قیمت تمام شده در حوزه فرش دستباف رفت، بیان كرد: هر اندازه قیمت تمام شده را كاهش دهیم اما بازهم به پای كشورهایی همچون هند و پاكستان نخواهیم رسید.
 
كارگر با بیان اینكه قیمت فرش ایران سه برابر قیمت تمام شده در این كشورهاست، گفت: برخی برای كاهش قیمت تمام شده از كیفیت فرش می زنند كه این موجب شده برند و اصالت فرش ایران زیر سئوال برود.
 
رییس مركز ملی فرش ایران با اعلام اینكه امروزه فرش كاشمر به خاطر همین مشكلات در حال از دست دادن بازار اصلی خود است، بیان كرد: كاهش قیمت تمام شده نمی‌تواند ما را برتر از هند و پاكستان كند.
 
وی با اشاره به اینكه اگر بازار و تولیدات صادرات‌گرا باشد، بدون شك اشتغال بیش از این هم می‌توان ایجاد كرد، افزود: براساس آنچه دولت برای ایجاد اشتغال اعلام كرده 20 هزار شغل برای حوزه فرش دستباف پیش بینی شده كه ما تا ایجاد 40 هزار شغل نیز آمادگی لازم را داشته ایم.
 
كارگر با بیان اینكه براساس تقسیمات استانی 1360 نفر شغل جدید امسال در حوزه فرش خراسان رضوی ایجاد می شود، گفت: به راحتی می‌توان این میزان اشتغال را ایجاد كرد.
 
رییس مركز ملی فرش ایران با اعلام اینكه مركز ملی فرش ایران به دنبال آموزش قالیبافان است، افزود: آموزش‌ها تنها صرفا برای قالیبافی نخواهد بود بلكه به دنبال ارائه آموزش‌های تخصصی از جمله آشنایی با حقوق گمركی، قوانین و مقررات بازارهای هدف، چگونگی حضور در نمایشگاه‌ها، نحوه مذاكره تجاری و... است.
 
اعطای وام 10 میلیون تومانی به خریداران فرش دستباف
 
وی در ادامه از انعقاد تفاهمنامه ای با صندوق كارآفرینی امید خبر داد و گفت: براساس این طرح برای خرید فرش تا سقف 10 میلیون تومان به شهروندان وام داده می‌شود.
 
رییس مركز ملی فرش ایران با اشاره به اینكه این طرح امسال به صورت پایلوت در آذربایجان غربی اجرا شد و امیدواریم در شهریورماه اجرای آن را اعلام رسمی كنیم، اظهار كرد: اگر این وام‌ها با بازپرداخت 36 ماهه و سود 4 درصد عملیاتی شود، موجب رونق فرش دستباف خواهد شد.
 
كارگر با بیان اینكه به لحاظ تولید مشكلی نداریم اما مهم این است كه تولید صادرات گرا باشد و روی دست تولید كننده نماند، عنوان كرد: متاسفانه اكنون جایی برای نمایش دادن فرش دستباف كاشمر نداریم.
 
رییس مركز ملی فرش ایران با اعلام اینكه هرچند فرش كاشمر یك گنجینه  و از تنوع بسیاری برخوردار است، بیان كرد: باید مكانی مناسب و متمركز برای عرضه فرش دستباف كاشمر در نظر گرفته شود.
 
وی با تاكید بر حضور تولیدكنندگان در نمایشگاه‎های بین المللی متفاوت، افزود: امروز در هندوستان كه رقیب ما هستند، تمایل بسیاری به خرید فرش ایرانی دارند.
1396/04/14
23:47:41
5.0 / 5
5303
تگهای خبر: شغل , كسب و كار , مشاغل
این پست کار و درآمد مورد قبول شماست؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴


كار و درآمد


کاریابی و راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد


karodaramad.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار و درآمد محفوظ است